הדילמה של הציונות הדתית על שחרור פולארד

יותם ברגר

הדילמה של הציונות הדתית על שחרור פולארד

הציונות הדתית נקלעה לדילמה בגלל הההצעה. מחד שחרורו של פולארד, שהפך במידה רבה לדגל שנושאים רבים במגזר, ומאידך הקווים האדומים של הקפאת הבנייה בשטחים, ושחרור רוצחים. נראה שרוב התושבים מתנגדים למתווה

גלי צה"ל

2014-04-02

עסקת פולארד תמורת הקפאה ושחרור מחבלים, שפרטיה פורסמו אתמול (שלישי) דוחקת במידה רבה את הציונות הדתית לפינה. החפיפה בין מי שהפגינו נגד ההקפאה הגדולה ב-2009, ובין מי שהפגינו נגד כל אחת מפעימות שחרור הרוצחים ובין מי שעמדו שוב ושוב במשמרות המחאה למען המרגל ג'ונתן פולארד היא כמעט מושלמת. בכל זאת, נראה כי רוב מוחלט של אנשי הציונות הדתית מתייצב נגד העסקה.

המשפחות השכולות מתנגדות התנגדות נחרצת. בארגון אלמגור של נפגעי הטרור תמימי דעים ואומרים כי העסקה פסולה. הרב יהודה בן ישי, אביה של רות פוגל שנרצחה בפיגוע באיתמר, גינה את העלאתה לסדר היום. "רוצים לשחרר מחבלים בהבטחה של שחרור פולארד", אמר בן ישי, "נהיה פעמיים לא מוסריים".

בהודעה ששיגרה אמש מועצת יש"ע לעיתונאים נעשה כרגיל שימוש במילים חריפות נגד האמריקנים ונגד הבכירים הישראלים ששוקלים את ההצעה. "שחרור פולארד הוא שוחד פסול", כתבו בהודעה ששיגרו. אבי רואה, יושב ראש מועצת יש"ע, טוען כי ההתנגדות לעסקה היא בגדר קונצנזוס בשטחים. "העסקה המוצעת היא כניעה לסחטנות הערבית ולשוחד אמריקני בדמות פולארד", אמר רואה. "ממשלת ישראל הקפיאה בעבר את הבניה ושחררה כמה פעמים רוצחים, אך ההנהגה הפלסטינית נשארת בשלה".

המניע הפוליטי של רואה ברור, אבל רבים ממעצבי דעת הקהל במגזר מספרים שההרגשה היא שאכן רוב מוחלט מתנגד, בהם עורך אתר סרוגים אריה יואלי. "במגזר הדתי מתנגדים לכל שלושת הסעיפים של העסקה האמריקנית", סיפר יואלי. "פולארד צריך להשתחרר כי זה המעשה המוסרי שהאמריקנים צריכים לעשות".

כרגע, היחידים ששומרים על דממה הם דווקא אנשי הבית היהודי. קולם לא נשמע מאז הראיון אתמול של השר אורי אריאל בתכניתנו "בוקר טוב ישראל", שהביע התנגדות חריפה לעסקה הזאת. גורמים במפלגה אמרו כי ראשה של המפלגה, נפתלי בנט, ביקש לשמור על שקט תקשורתי.