תרגיל פולארד: כך דוחק נתניהו את בנט לפינה

עמרי נחמיאס; שבתי בנדט; מערכת וואלה

תרגיל פולארד: כך דוחק נתניהו את בנט לפינה

פרטי העסקה המסתמנת עם הפלסטינים תפסו את השרים במבוכה. בעוד ש"יש עתיד", ו"התנועה" צפויות לתמוך, רוב שרי הימין מסרבים להתייחס. בימין מאיימים: "הליכוד יאבד זכות קיום"

וואלה

2014-04-01

פרטי העסקה המתגבשת בין ישראל לפלסטינים בתיווך ארצות הברית תפסו את שרי הממשלה במבוכה. רובם המכריע של שרי הימין העדיפו היום (שלישי) שלא להתייחס לאופן הצבעתם הצפוי על העסקה, אם זו תובא לאישור הממשלה.


דנו על "עסקה סיבובית". נתניהו עם שר החוץ קרי, אמש בירושלים (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

בצהריים ערך ראש הממשלה בנימין נתניהו סבב שיחות עם שרים ועדכן אותם כי "עסקת פולארד" תכלול את שחרורו של המרגל היהודי-האמריקני עוד לפני ליל הסדר, המשך המשא ומתן עד ינואר 2015, ובנוסף להוצאה לפועל של הפעימה הרביעית, גם שחרור 400 אסירים ללא דם על הידיים שישראל תבחר. נתניהו אמר לשרי הליכוד כי לא תהיה הקפאה מלאה למרות הדרישה הפלסטינית, אך כן יוקפאו מכרזים ממשלתיים שמשמעותם כי לא תהיה התחלה של בנייה חדשה, מלבד בירושלים.


בנט התחייב שערבים-ישראלים לא ישוחררו (צילום: מסך מפייסבוק)

שרי "יש עתיד" ו"התנועה" צפויים לתמוך בעסקה, כמו גם השרים משה יעלון ויובל שטייניץ מהליכוד. שטייניץ אמר בצהריים "כי זו חובתנו כממשלה לדאוג לשחרורו של פולארד. אמרתי בעבר כי אתנגד לשחרור ערבים-ישראלים. חשוב להדגיש שכאשר אזרח ישראלי עושה מעשה טרור נגד מדינתו שלו, מדובר במעשה חמור יתר על המידה. אך במידה ותינתן לנו ההזדמנות לשחרר את פולארד בעסקה הזו, אנו מחויבים לעשות פשרות. יש לממשלת ישראל מחויבות מוסרית לפעול לשחרורו של פולארד כפי שעשינו במסגרת שחרורו של גלעד שליט".

ממתינים לשמוע מאובמה

לעומת התומכים, מרבית שרי הליכוד-ביתנו והבית היהודי מסרבים לפי שעה להסגיר את עמדתם בעניין. זאת, כיוון שנתניהו מעמיד אותם במצב פוליטי סבוך ביותר מבחינתם. השר שנדחק לפינה באופן המובהק ביותר הוא יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, שהתחייב בראיון לוואלה! חדשות כי לא יתמוך בשחרור אסירים ערביי ישראל. בעקבות פרסום אחר בוואלה! חדשות בסוף השבוע על הכוונה לשחרר 400 אסירים פלסטינים, הבהיר כי הדבר "לא יקום ולא יהיה". מצד שני, בבית היהודי ובליכוד יודעים כי הסכמה אמריקנית לשחרורו של פולארד היא הזדמנות חד-פעמית, שלא ברור מתי תשוב.

על המבוכה ניתן ללמוד מהחלטת הבית היהודי היום לאסור על חברי הכנסת של הסיעה להתראיין בנושא. בהודעה פנימית של הסיעה שהגיעה לחברי הכנסת, נכתב: "טרם שמענו מהאמריקנים על הסכמה לשחרור פולארד ולא נגיב לשמועות. אין ויתורים ללא תמורה. נבקש הבהרות אם יש החלטה חדשה על שחרור אסירים. אם זה אכן יקרה, נתכנס לקבל החלטה".

בינתיים ממתינים שרי הימין לראות אם הפלסטינים מקבלים את ההסכם ואם נשיא ארצות הברית ברק אובמה יאשר את דבר השחרור בקולו, לפני שיגיבו.


"מחזיקים אותו כבני ערובה". הפגנה למען שחרור פולארד, מרץ 2013 (צילום: טלי מאייר)

בחוגי הימין ובקרב נפגעי פעולות האיבה התייחסו היום בשלילה לפרסומים על העסקה המסתמנת. בארגון נפגעי הטרור אלמגור הביעו דאגה מהפרסומים בנושא ואמרו כי הממשל בוושינגטון הבירה עושה שימוש ציני בפולארד. "הסיבה היחידה שהוא בכלא חולה היא שהוא משמש קלף מיקוח כדי לשחרר רוצחי יהודים", אמר מאיר אינדור, מראשי אלמגור. לדבריו, "לא יעזרו כל מופעי התרבות שהשגרירות האמריקנית עושה בישראל. כל ישראלי מבין שהאמריקנים עושים שימוש ציני באיש הזה. הם למעשה מחזיקים אותו כבן ערובה".

לדברי אינדור, "כבר בהסכמי וואי (ב-1998, ש"ב) אמרו לנו גם על שחרור פולארד, וביבי חזר בלי פולארד. הם הפרו הסכמה מפורשת. ישראל כבר שילמה לאמריקנים תמורת פולארד, אבל הם לא הביאו את הסחורה. הם עדיין חייבים לנו ואנחנו משלמים פעמיים. השאלה היא אם יש לנו ראש ממשלה שבאופן סדרתי עובדים עליו".


"משוואה לא מקובלת". מחבלים מהפעימה השלישית חוגגים את שחרורם ברמאללה, בדצמבר (צילום: טלי מאייר)

אינדור טען כי יש לשחרר את פולארד מכיוון ש"בכירים מכובדים בארצות הברית קובעים שהצדק מחייב זאת, ובכללם ראשי CIA לשעבר וחברי קונגרס. אבל אנחנו נעשה זאת כעסקה? הרי הוא ישמש כעלה תאנה עבור ויתורים חמורים שאסור שייעשו. יש לשחררו בנפרד וללא קשר למו"מ". לנוכח ההתפתחויות האחרונות והעובדה שראש הממשלה בנימין נתניהו עדכן את שריו הבכירים בפרטי העסקה, החליטו באלמגור לכנס אחר הצהריים מסיבת עיתונאים באוהל המחאה ליד בית ראש הממשלה בירושלים.

"עסקה שפלה ולא ראויה; נקווה שזה בגלל 1 באפריל"

בימין תקפו בעיקר את הקפאת הבנייה שהממשלה תתחייב לה במסגרת העסקה, על אף שמדובר במכרזי בנייה בשומרון, אך לא בבנייה שכבר החלה, בבנייה פרטית ובבנייה במוסדות ציבור ובירושלים. דוידי פרל, ראש המועצה האזורית עציון, אמר כי "בשלב הזה של המשא ומתן שחררנו מחבלים ורוצחים בלי שקיבלנו שום דבר, ובוודאי שאין טעם להמשיך בצעדים בוני אמון כמו שחרור נוסף של מחבלים או הקפאת בנייה".


"מי שרוצה לנהל מו"מ אמיתי – שיבוא לשולחן ללא תנאים". בנייה בהתנחלויות (צילום: רויטרס)

לדבריו, "החבילה הזו של שחרור מחבלים נוסף והקפאת בנייה בשביל להמשיך במשא ומתן היא עסקה שפלה ולא ראויה. להקפיא בנייה בשביל שיחות זה לא ראוי. מי שרוצה לנהל מו"מ אמיתי לשלום – שיבוא לשולחן ללא תנאים. הניסיון לייפות את הסיפור בתמורה לשחרור פולארד, שכולנו מייחלים לשחרורו, זו משוואה לא מקובלת. מדינת ישראל הייתה אמורה לקחת אחריות מזמן על עניין פולארד ולהביא לשחרורו לפני 20 שנה. בעיניי, הליכוד מאבד את זכות הקיום שלו אם המהלך הזה יצא לפועל".

ביישוב היהודי בחברון אמרו כי "למרבה הצער, הבנייה מוקפאת כבר עשור. אפילו גג שמחכה להתקנה באולם התפילה המרכזי במערת המכפלה לא מאושר. הקפאה ושחרור אסירים תמורת שיחות עם גורמים טרוריסטיים זו בדיחה עצובה, נקווה שזו בעצם בכלל מתיחה לכבוד אחד באפריל".


"ממשלה של פראיירים". בן גביר (צילום: שלומי גבאי)

פעיל הימין הקיצוני איתמר בן גביר אמר כי "ממשלת ביבי-בנט-לפיד גם אוכלת את הדגים המסריחים וגם תגורש מהעיר – גם תשחרר מחבלים-רוצחים, גם תשוב להקפיא את הבנייה של יהודים בצורה גזענית, ובסופו של יום תישאר ללא פולארד ועם פיצוץ המשא ומתן בעוד חצי שנה. רק במדינת ישראל מוותרים עוד ועוד תמורת 'תענוג' של ישיבה למשא ומתן עם רוצחים. זו ממשלה של פראיירים".

פעיל אחר מההתנחלויות, שמעון ריקלין, טען כי המשך המו"מ תמורת הקפאה "מבהיר שנתניהו מעדיף לתמרן באמצעות שקרים מאשר לומר את האמת: אין מו"מ כבר הרבה זמן, ולכן אין את מה להמשיך". הוא הוסיף כי "ברגע שהפלסטינים הודיעו שלעולם לא יכירו במדינה יהודית, מה הטעם במו"מ שכזה? התשלום הקבוע לפלסטינים תמורת הזכות לשבת איתם אינו מוסרי ולא יוביל לדבר מלבד פגיעה באנשים שמעוניינים להקים את ביתם ביהודה ושומרון".


הבהיר כי הוא מסכים לפשרות. שטייניץ (צילום: מרק ישראל סלם)

גם מועצת יש"ע גינתה בחריפות את העסקה המסתמנת. "הכניעה לסחטנות הערבית והשוחד האמריקני בדמות פולארד הן בושה", נמסר בהודעה מהארגון. "הקפאות בנייה ושחרורי רוצחים הם לא פטנט חדש. ממשלת ישראל עשתה כבר הקפאה ושחררה כמה פעמים רוצחים, אולם ההנהגה הפלסטינית אינה מעוניינת בשלום אלא רק מגבירה את הדרישות ומבקשת עוד ועוד רוצחים. אסור שהממשלה תיתן יד ותיכנע לסחטנות הזו. אנו קוראים לשרי הממשלה שיעמדו בהתנגדותם לעסקה מבישה זו ולשחרור המחבלים ולא ייכנעו ללחץ ולשוחד האמריקני. מי כמונו רוצים בשחרורו של פולארד מבית הכלא, אולם הכריכה של שמחת יום שחרורו, בתוך אבלן של המשפחות השכולות שרוצחי יקיריהן ישוחררו, היא מעשה שלא ייעשה. הפלסטינים סוחטים, האמריקנים משחדים ומי שמשלם את המחיר זו ממשלת ישראל בשמנו האזרחים".

במטה למען שחרור פולארד מסרבים לפי שעה כרגע להתייחס לנושא, וככל הנראה ממתינים כבעבר לראות אם המידע בעניין רציני, או שפעם נוספת מדובר בדבר שלא יבשיל לשחרור.