הפעימה ה־4 לא בוצעה; הפלשתינים: "נדחתה"

שלמה צזנה; דניאל סיריוטי; אפרת פורשר; שלומי דיאז; יוני הרש

הפעימה ה־4 לא בוצעה; הפלשתינים: "נדחתה"

ראש הממשלה נתניהו לא הבהיר אם שחרור האסירים נדחה או בוטל • גורם בכיר ברמאללה: מתנהלים דיונים בנושא, השחרור כנראה יתבצע לקראת אמצע השבוע

ישראל היום

2014-03-30

צילום: קובי מאירי, קריינות: עוז מרון

למורת רוחם של הפלשתינים, ישראל לא ביצעה אמש את הפעימה הרביעית של שחרור המחבלים במסגרת המו"מ המדיני.

אתמול בלילה היתה ישראל אמורה לשחרר 26 מחבלים רוצחים שכלואים בישראל. ישראל החליטה שלא לשחרר את האסירים במועד, כל עוד לא ברורה תשובת הפלשתינים בסוגיית מוכנותם להאריך את המשא ומתן בשנה נוספת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא התבטא בנושא ולא הבהיר אם מועד שחרור האסירים נדחה או בוטל. מי שדווקא התייחס היה השר ישראל כ"ץ, שאמר "מקומם של רוצחי יהודים הוא על כוונת המטרה, ואם לא – אז בכלא". סגן שר הביטחון, דני דנון, הוסיף כי "טוב שהפלשתינים הבינו שישראל לא תיתן, אם לא תקבל דבר בתמורה".

גורם בכיר ברשות הפלשתינית אמר ל"ישראל היום" כי ברמאללה נעתרו לפנייה מהאמריקנים לדחות בכמה ימים את הפעימה הרביעית, וכי שחרור האסירים כנראה ייצא אל הפועל לקראת אמצע השבוע. הבכיר הפלשתיני אישר ל"ישראל היום" כי בין האמריקנים לישראל מתנהלים דיונים קדחתניים בעניין, אך הוא סירב לומר אם ישוחררו אסירים ערבים־ישראלים. גם השר לענייני אסירים ברשות הפלשתינית, עיסא קָראקֵע, אישר כי ברמאללה ממתינים לתוצאות המגעים בין ישראל לוושינגטון בעניין הפעימה הרביעית. עם זאת, ברשות לא התייחסו לדיווח שלפיו ישראל הציעה לפלשתינים לשחרר 400 אסירים תמורת הארכת המו"מ.

במקביל לכך, העיתון הערבי "אל־חיאת" דיווח כי מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי העביר לאבו מאזן מסר מנתניהו, ולפיו ממשלתו של נתניהו עלולה ליפול אם יסכים לשחרור ערבים־ישראלים. העיתון דיווח גם כי קרי הציג נוסחה חדשה, שנועדה לעקוף את סירוב הפלשתינים להכיר בישראל כמדינה יהודית. לפי נוסחה זו, ישראל תוגדר "המולדת הלאומית של היהודים" – ובתמורה, הפלשתינים יסכימו כי בירת מדינתם תהיה באחד מפרברי מזרח ירושלים, ולא בחלק המזרחי של העיר. לפי העיתון, הפלשתינים דחו אותה וסירבו לדון בה. כמו כן, דיפלומטים אמריקנים סיפרו אמש ל"וושינגטון פוסט" כי קרי ואנשיו הזהירו בכירים בישראל כי במקרה של כישלון המו"מ, ארה"ב לא תוכל למנוע את המשך ההתחזקות של הריבונות הפלשתינית דרך מוסדות האו"ם, ותתקשה להתנגד למהלכים כאלו.

בתוך כך, כ־70 איש מארגון אלמגור למען נפגעי הטרור, משפחות שכולות ואנשי תנועות נוער הגיעו אתמול להפגין מול מעון ראש הממשלה בירושלים.

ובינתיים, היום יחול יום האדמה – ובשל החשש מהתפרעויות, צה"ל הורה על תגבור כוחות ברחבי יהודה ושומרון.