לחץ נגדי מול האמריקנים: המשפחות השכולות מפגינות

אפרת פורשר; דניאל סיריוטי

לחץ נגדי מול האמריקנים: המשפחות השכולות מפגינות

מול מעון ראש הממשלה בירושלים התאספו כשבעים איש, שקוראים "לא לשחרור רוצחים" • ישראל סירבה לשחרר הערב אסירים, במסגרת הפעימה הרביעית

ישראל היום

2014-03-29


הפגנת המשפחות השכולות (צילום: יונתן זינדל)

כ-70 איש מארגון אלמגור למען נפגעי הטרור, משפחות שכולות וחניכי תנועות נוער, הגיעו הערב להפגין מול מעון ראש הממשלה בירושלים, שם הוקם בתחילת השבוע מאהל מחאה. המפגינים הניפו שלטים שעליהם נכתב בין היתר: "לא שוכחים", "לא לשחרור רוצחים". חלקם נשאו את תמונות יקיריהם שנרצחו בפיגועים, וקראו נגד שחרור מחבלים, במסגרת הפעימה הרביעית.

מארגני המאהל מתכוונים להמשיך ולהפעיל אותו גם השבוע, לדבריהם – על מנת ליצור לחץ נגדי, אל מול הלחצים של האמריקנים להוציא לפועל את שחרור האסירים כחלק מהמשא ומתן מול הפלשתינים.

בתוך כך, סירבה ישראל לשחרר הערב מחבלים, כפי שתוכנן. "הממשלה בישראל הודיע לנו דרך מתווך אמריקני, שהיא לא תעמוד בהתחייבות לשחרור אסירים במסגרת הפעימה הרביעית", אמר ג'יבריל רג'וב לסוכנות הידיעות AFP.

"ישראל עסוקה בבזבוז זמן"

גורם בכיר ברשות הפלשתינית אמר ל"ישראל היום", כי ברמאללה נעתרו לפנייה מהאמריקנים לדחות במספר ימים את הפעימה הרביעית של שחרור האסירים הפלשתינים. הבכיר הפלשתיני אישר, כי בין האמריקנים לישראל מתנהלים דיונים קדחתניים בעניין שחרור האסירים, אולם הוא סירב לומר אם ישוחררו אסירים ערבים ישראלים וכי התנגדות ישראל לביצוע הפעימה הרביעית נסובה סביב עניין זה, וסביב מידע המצוי ברשות ישראל ולפיו הפלשתינים מעוניינים להפסיק את המו"מ לאחר ביצוע הפעימה הרביעית ולא להאריכו.

השר לענייני אסירים ברשות הפלשתינית עיסא קָראקֵע אישר אף הוא, כי ברמאללה ממתינים לתוצאות המגעים בין ישראל לוושינגטון בעניין ביצוע הפעימה הרביעית. עם זאת, יועצו המדיני של אבו מאזן נימר חאמד אמר לכלי התקשורת הערבים כי שחרור האסירים יכלול 14 אסירים ערבים ישראלים ואם ישראל תסרב לשחררם "העולם כולו ידע מיהו הצד הסרבן".

השר לשעבר לענייני אסירים ברשות הפלשתינית אשרף אל עג׳רמי נפגש ביום שישי עם עשרות חברי מרכז ליכוד בסמינר שקיימה יוזמת ז׳נבה בכפר המכבייה ואמר: "שחרור אסירים ייצור אווירה טובה ברחוב הפלשתיני. מניעת הפעימה הרביעית תהווה סימן שישראל לא רוצה להמשיך במו"מ ועסוקה בלבזבז זמן".

בהתייחס לשחרור אסירים ישראלים אמר: "האסירים הישראלים נעצרו לפני הסכמי אוסלו, כשעוד לא היו שיחות עם אש"ף, ומבחינה מורלית ישראל צריכה לשחרר אותם גם ללא קשר למו"מ הנוכחי". בכיר פלשתיני נוסף שנפגש עם חברי מרכז הליכוד, הישאם עבד אל רזאק הדגיש אף הוא, כי גורל המו"מ ותהליך השלום ייקבעו בהחלטה שתתקבל אם להוציא לפועל או לא את הפעימה הרביעית של שחרור האסירים.

"הדרך היחידה היא חטיפת חיילים ישראלים"

בחמאס אמרו כי הדחייה של שחרור האסירים היא סטירת לחי לאבו מאזן מישראל והדגישו: "הדרך היחידה לשחרר פלשתינים מבתי הכלא בישראל היא באמצעות חטיפת חיילים ישראלים".

בתוך כך, העיתון הערבי "אל-חיאת" אף דיווח כי שר החוץ האמריקני ג'ון קרי העביר לאבו מאזן מסר מנתניהו לפיו הקואליציה שלו בישראל עלולה להתרסק וממשלתו תיפול אם יסכים לשחרור ערבים ישראלים במסגרת הפעימה הרביעית. בדיווח באל חיאת נמסר כי קרי הציג לישראל ולפלשתינים נוסחה חדשה שנועדה לעקוף את סירוב הפלשתינים להכיר בישראל כמדינה יהודית.

על פי הדיווח, המתבסס על מקורות דיפלומטיים מערביים, הנוסחה שמציע קרי תכלול את שינוי ההגדרה כך שישראל תוגדר "המולדת הלאומית של היהודים" ובתמורה, הפלשתינים יסכימו כי בירת המדינה הפלשתינית תהיה באחד מפרברי מזרח ירושלים ולא בחלק המזרחי של העיר. בדיווח באל חיאת נמסר כי בעוד בישראל קיבלו את ההצעה בחיוב ואף בהתלהבות הפלשתינים דחו אותה וסירבו לדון בה.