הפגנה: "רק בישראל משחררים רוצחים"

שחר חי; אליאור לוי; אטילה שומפלבי

הפגנה: "רק בישראל משחררים רוצחים"

בשבוע הבא צפויה ישראל לשחרר 26 אסירים פלסטינים נוספים במסגרת המו"מ עם הפלסטינים. גם הפעם משפחות שכולות וארגונים שמסייעים להם מפגינים נגד המהלך. עשרות מוחים מול בסיס הקריה בתל אביב. "ראש הממשלה שוכח מי העם שלו ומי הקריב את החיים שלו לטובת המדינה הזו"

Ynet

2013-12-26

עשרות בני אדם מפגינים הערב (ה') מול בסיס הקריה בתל אביב במחאה על שחרור האסירים שצפוי בשבוע הבא. המפגינים, בהם גם בני משפחות שכולות, חסמו באישור המשטרה את ציר קפלן למשך דקות ארוכות. הם צעקו "דם יהודי אינו הפקר" ואחזו שלטים עם הכיתוב: "תתביישו – רק בישראל משחררים רוצחים".


צילום: מוטי קמחי

אורן תמם, אחיו של החייל משה תמם שנרצח ב-1984 בצומת בית ליד, אמר כי "מדובר בהחלטה ארורה של ממשלת ישראל. בחודשים האחרונים רואים שבמקום שיהיה שקט, הטרור גובר. אין ביטחון עצמי ברחובות. במקום שראש הממשלה יתעשת ויעמוד על המשמר ויקפיא הכל, הוא הולך ומשחרר מחבלים".

תמם, שארבעה מרוצחיו של אחיו צפויים להשתחרר, הוסיף והאשים: "כנראה שהמשפחות השכולות הן בטן רכה. לא מספיקה הטראומה שעברנו והעובדה ששכלנו את היקר לנו מכל. את הדם של אחי שצועק מהאדמה אין מי שיזעק. המרצחים של אחי הם ערבים-ישראלים והם ניצלו את התעודה הכחולה שלהם לנוע במדינה ולחטוף חיילים".

האח השכול הוסיף כי רוצחיו של אחיו "לא בבית כלא, אלא בבית הבראה. אחד מהם עשה תואר. אין ספק שהם יעבירו גם את ההחלטה לשחרורם. יש שרים אטומים בירושלים. מבחינתם זו עוד הצבעה לא חשובה שהם שוכחים ממנה יום אחרי. הכאב שלנו הוא יום יומי. ראש הממשלה צריך להבין שאנחנו לא נכנעים. מבחינתי הוא לא מייצג את העם, כי 80 אחוז לא מוכנים לשחרר מחבלים. הוא שוכח מי העם שלו ומי הקריב את החיים שלו לטובת המדינה הזו".


צילום: מוטי קמחי

בהפגנה משתתפת גם גילה מולכו, אחותו של איין פיינברג שנרצח בעזה לפני 20 שנה. "אני כאן כדי לשמש לו קול", אמרה. "בבג"ץ נאמר לי שאין לי זכות דיבור כי אני לא הצד הנפגע. אחי לא יכול כבר לדבר ומי שאומר שאני לא צד נפגע, לא יודע מה זו משפחה שכולה ומה זה הורים מרוסקים".

האחות השכולה סיפרה כי אחד מהרוצחים של אחיה השתחרר בעסקת גלעד שליט ואחר בפעימה האחרונה. "אנחנו כבר התרסקנו", אמרה. "אני פה בשביל המשפחות שהולכות להתרסק. אני פה כדי להגיד שלדם יהודי יש עדיין ערך". על אחיה סיפרה כי נרצח בעת שעסק בייעוץ לאיחוד האירופי בקשר למיזם שרצו להקים ברצועה. "הוא האמין שאם תהיה שם תעסוקה, זה יוריד את המוטיבציה לטרור", סיפרה. "שני מחבלים נכנסו למשרדו ושיספו את גרונו".

מאיר אינדור, יו"ר ארגון אלמגור לנפגעי טרור, אמר ל-ynet: "פנינו היום לראש הממשלה בבקשה שייפגש עם המשפחות השכולות. לא יעלה על הדעת שבשעה שיש כזה כאב תהיה התעלמות. גם אם זה קשה הוא צריך להישיר מבט ולהסביר. אנחנו מתכוונים לעתור לבג"ץ בשבוע הבא. אנחנו ננסה לעשות הכל בשביל לעצור את החרפה, למען אלה שהלכו ולמען עתיד משפחות אחרות. שר הביטחון, בפגישות אישיות לפני שהתמנה, דיבר בביקורת כלפי המהלך הזה. הוא, כמופקד על שלומם של החיילים, מופקד גם על זיכרון החללים. הוא היה זה שצריך להפגין פה".


צילום: מוטי קמחי


צילום: מוטי קמחי


צילום: מוטי קמחי


צילום: מוטי קמחי

גורמים רשמיים בישראל אמרו הערב ל-ynet כי הפעימה השלישית של שחרור האסירים הפלסטינים לא תצא אל הפועל ביום ראשון, כפי שחשבו מוקדם יותר. הדחייה נוצרה לאחר שוועדת השרים שאמורה לאשר את השמות של האסירים המשוחררים בפעימה השלישית לא התכנסה היום.

אחרי פרסום הרשימה לציבור חייבת המדינה לתת ארכה של 48 שעות בכדי שהציבור יוכל לערער על ההחלטה לשחרר את אותם אסירים בפני בג"ץ. מכיוון שתאריך השחרור המקורי, 29 בדצמבר, יהיה ביום ראשון , הרי שלא תינתן לציבור אפשרות לערער במשך 48 שעות מכיוון שהרשימה הייתה אמורה להתפרסם רק מחר – יום שישי.

על פי התכנון 26 אסירים פלסטינים מתוך 104 האסירים שעל שחרורם הוסכם ערב פתיחת המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. 52 מהם כבר שוחררו בשתי הפעימות הראשונות בחודשים האחרונים. 22 מהמחבלים, ערביי ישראל ותושבי מזרח ירושלים, ישתחררו ככל הנראה רק בפעימה הרביעית והאחרונה, ולכן בעוד כמה ימים סביר שייצאו לחופשי 26 מתוך 31 האסירים שברשימה זו – בהם ארבעה עזתים.

אמש אמר גורם מדיני כי ישראל תפרסם בשבוע הבא מכרזי בנייה נוספים בהתנחלויות. שחרור האסירים וההצהרה בדבר הבנייה בהתנחלויות באים על רקע גל הטרור של התקופה האחרונה בגדה.