עתירה: "המחבלים המשוחררים יגורו ליד משפחות הקורבנות"

יעל פרידסון

עתירה: "המחבלים המשוחררים יגורו ליד משפחות הקורבנות"

ארגון נפגעי הטרור הגיש שתי עתירות לבג"ץ, כולל אחת הנוגעת לשחרור אסירים תושבי ירושלים. זאת, לטענתם, בניגוד להצהרת הממשלה

NRG

2013-12-30


הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון נגד שחרור אסירים (צילום: פלאש 90)

שחרור המחבלים, עכשיו העתירה: שתי עתירות הוגשו הבוקר (ב') לבג"ץ נגד שחרור האסירים הפלסטינים, כחלק מהפעימה השלישית במסגרת המחוות במו"מ. העתירות הוגשו עלי ידי ארגון "אלמגור", המייצג את המשפחות השכולות של נפגעי הטרור, ואחת עוסקת בתקדים של שחרור חמישה אסירים תושבי ישראל, בפעימה זו.

עתירה נוספת הוגשה בשם קרובי הנרצחים אורן תמם, יעקב טובול ומשפחות שכולות נוספות, בדרישה לאפשר להם להפגין הערב, ולצאת מבית ראש הממשלה כדי להפגין מול ביתו של אחד הרוצחים בעיר העתיקה. המשטרה כבר אישרה למשפחות את עריכת הצעדה וההפגנה, וקיומה מותנה באישור בג"ץ.

אליחי בן-ישי, אחיה של רותי פוגל, שנרצחה עם בני משפחתה באיתמר, הגיע להביע הזדהות ותמיכה עם המאבק של המשפחות: "אני מתבייש בחוסר הצדק שהמנהיגים שלנו מקדמים, בדריכה על הערכים. אדם שהרג לא יכול להסתובב חופשי, בטח לא בתחום המדינה".

מאיר אינדור, יו"ר ארגון אלמגור הגדיר את שחרור האסירים כ"אתנן פוליטי". אינדור התנגד במיוחד לשחרור האסירים ממזרח ירושלים.

עו"ד נפתלי ורצברגר, שעתר בנושא בשם הארגון אמ בנוגע לשחרור האסירים תושבי ירושלים: "לאסירים האלה יש תעודת זהות כחולה, הם מקבלים ביטוח לאומי וכאשר ישתחררו יהיו חופשיים לנוע ברחבי ישראל", הוא אומר. "נכון שהם לא אזרחי ישראל אבל הם כן תושבי ישראל. לשחרור של 'תושב ישראל' תחת ההגדרה של 'אסיר פלסטיני' משמעות משפטית מרחיקת לכת. השרים לא דנו באפשרות הזו וגם לא הכירו את ההשלכות של המהלך על הריבונות הישראלית בירושלים".

גורמים משפטיים הבהירו בנוגע לשחרור תושבי ירושלים כי "עם השחרור יחולו עליהם סדרת הגבלות משמעותיות ביותר, כולל הגבלה על תנועתם", אמרו . "כל הפרה של המגבלות האלה תזכה לתגובה".

לדבריהם , לתושבי ירושלים אין סיבה לחשוש לביטחונם עם שחרור המחבלים ונעשים הצעדים המרביים לשמירת על ביטחונם ועל ביטחון כלל אזרחי ישראל. "בכל המעברים של ירושלים ישנן תמונות שלהם, עוצרים ומזהירים אותם, ואם זה חוזר על עצמו, הם נעצרים לתקופה", אמרו . "אנחנו מתייחסים לכך בכל הרצינות".

אורטל תמם, אחייניתו של משה תמם שנרצח בגיל 19 על ידי מחבלים ערבים-ישראלים המשוחררים בפעימות הנוכחיות אמרה בתגובה: "האנשים האלה יהיו שכנים של משפחות הקורבנות שהם רצחו. הם יוכלו לצאת לאותם מקומות בילוי, לנסוע באותם אוטובוסים, לגור במרחק קצר מהמשפחות השכולות, ולכן הפגיעה עוד יותר גדולה".