עתירה לבג"ץ: "השחרור – רוח גבית לטרור"

אביאל מגנזי; נועם (דבול) דביר; רענן בן-צור

עתירה לבג"ץ: "השחרור – רוח גבית לטרור"

ארגון אלמגור עתר נגד שחרור המחבלים שצפוי להתקיים הלילה. לטענתם, ההחלטה לשחרר 5 אסירים ממזרח ירושלים מנוגדת להבטחת ממשלה

Ynet

2013-12-30

המאבק האחרון נגד שחרור רוצחים: ארגון "אלמגור" המייצג את משפחות נפגעי הטרור הגיש הבוקר (יום ב') עתירה לבג"ץ בדרישה למנוע את הפעימה השלישית במסגרת המשא ומתן עם הפלסטינים, שבמסגרתה צפויים להשתחרר הלילה 26 מחבלים. בעתירה נטען כי בניגוד להבטחת ראש הממשלה בנימין נתניהו בדבר קיום דיון מיוחד על שחרור אסירים "אזרחי ישראל", ישוחררו הלילה חמישה תושבי מזרח ירושלים בעלי תעודות זהות כחולות.

עתירה לבג"ץ: "השחרור – רוח גבית לטרור"

הארגון אף ביקש בעתירה כי בית המשפט יוציא צו ביניים שישהה את השחרור עד לקבלת החלטה. בעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד נפתלי ורצברגר, צוין כי "לא בקלות מוגשת העתירה נוכח התבצרות בית המשפט מאחורי עמדה הנמנעת מהתערבות בעל מניע מדיני".

ב"אלמגור" ציינו כי הם עותרים בעקבות כך ש"וועדת השרים חרגה מהמתווה ומשחררת רוצחים שהורשעו במעשי הרג רבים וכן משחררת חמישה אסירים תושבי ירושלים תוך התעלמות מהפגיעה בעיר ירושלים, במעמד תושביה, במערכת המשפט הישראלית וכן ממתן רוח גבית לטרור כפי עלה מפעימות השחרור האחרונות".


מאהל המחאה של מתנגדי שחרור המחבלים בירושלים, הבוקר (צילום: גיל יוחנן)

נטען בעתירה כי "שחרורם נודע בחוסר סבירות קיצוני שהתכלית המדינית לא יכולה להכשיר אותו. מידת הסיבולת של הציבור בישראל אינה יכולה ואינה צריכה לקבל שחרורם המוקדם של מי שקטלו חפים מפשע שוב ושוב… שפל זה בשחרור לצרכים מדיניים מכתים ופוגע בתואר המוסרי של מדינת ישראל ומערכת המשפט שלה וככזה מחייבת התערבות שיפוטית".

בנוגע לחמשת האסירים תושבי מזרח ירושלים, טוענים העותרים כי "הממשלה הסמיכה את צוות השרים לשחרר אסירים פלסטינים וכי מדובר במעשה התחכמות כאשר משחררים תושבי ירושלים וטוענים שהם רק תושבי ישראל ולא אזרחי ישראל".


יו"ר "אלמגור" אינדור מגיש את העתירה. בג"ץ, היום (צילום: אוהד צויגנברג)


"זה זועק מהפה של הנרצחים" (צילום: גיל יוחנן)

בעת הגשת העתירה, הגיע למקום אליחי בן ישי, אחיה של רותי פוגל ז"ל, שנרצחה עם בעלה ושלושה מילדיהם בפיגוע באיתמר לפני כשלוש שנים. "אני מתבייש בחוסר הצדק של המנהיגים שלנו שמתגלם בדריכה על כל ערכי המדינה שבמסגרתם אדם שהרג לא יסתובב חופשי בטח לא בשטח המדינה. זה לא רק מאבק של משפחות שכולות, זה זועק מהפה שלנו ומהפה של הנרצחים, אני מרגיש שמחר יכולים לשחרר גם את רוצחי המשפחה שלנו – משפחת פוגל. זה בטח היה מעורר זעקה ציבורית אבל זה בדיוק כמו שחרור היום של כל אחד מהמחבלים, הדם הוא דם תמימים".

יעקב טובול, אביו של ליאור טובול ז"ל, שנרצח בפיגוע, הגיע אף הוא לבית המשפט. לדבריו, "ההרגשה שלי שאנחנו עומדים מול קירות אטומים אך אנחנו חייבים להילחם. הרוצח של הבן שלי הגיש לי אוכל בסטייקייה בירושלים, אני חושש שהוא יחזור להגיש לי אוכל. לא אוכל לסבול דבר כזה".

יו"ר ארגון "אלמגור" מאיר אינדור אמר כי "לא ייתכן שהמערכת המשפטית שנותנת פתח כל פעם לזכויות האדם הפלסטינים כולל לסוגיות גדר תעצור דווקא פה בזכויות נפגעי עברה".

במקביל, המשטרה אישרה לארגון לקיים הערב צעדת מחאה מבית ראש הממשלה עד שער יפו. במקור תכנן הארגון לקיים צעדה לבית המחבל אחמד חאלד, שצפוי להימנות עם המשוחררים. הבוקר הועברו המשוחררים לכלא עופר, שם הם צפויים להיבדק.

"שתי ציפורים במכה"

אינדור אמר אמש כי "הרשות הפלסטינית השיגה שתי ציפורים במכה. גם שחרור רוצחים וגם שינוי דרמטי בעמדת ישראל לגבי אחדות ירושלים. הממשלה מכניסה בדלת האחורית את הרשות הפלסטינית לירושלים, כשהיא מאפשרת פריסת חסות שלה על תושבי מזרח ירושלים בניגוד לחקיקה שאיחדה את ירושלים".

בתוך כך, בשירות בתי הסוהר ממשיכים להתכונן לשחרור 26 המחבלים. בדומה להליכי השחרור בשתי הפעימות הקודמות של המחווה הישראלית, גם הפעם תתבצע הוצאתם של המחבלים מהכלא 48 שעות אחרי פרסום רשימת האסירים – כלומר לא לפני חצות. המטרה של השחרור בשעה המאוחרת היא לצמצם את תמונת הניצחון הפלסטינית ולמנוע מההמונים לקבל את פני המשוחררים.

במערכת הביטחון העריכו כי הסיכוי שהמשוחררים ישובו לפעילות טרור הוא נמוך. "ידיעות אחרונות" פרסם הבוקר את תמונתה של תמר פוגל, שהוריה ושלושה מאחיה נרצחו כאמור בפיגוע באיתמר לפני כשלוש שנים, באוהל המחאה של המשפחות השכולות בירושלים.