נדחה איסור שחרור מחבלים

עדנה אדטו

נדחה איסור שחרור מחבלים

הצעת החוק של הבית היהודי נדחתה על ידי ועדת השרים לחקיקה • עתירת המשפחות השכולות וארגון אלמגור לבג"ץ – נדחתה אף היא

ישראל היום

2013-10-27


הפגנה נגד שחרור אסירים עם דם על הידיים, אוגוסט האחרון (צילום: גדעון מרקוביץ')

הצעת החוק של הבית היהודי, לפיה ייאסר שחרור מחבלים, נפלה היום (ראשון) ברוב גדול בוועדת השרים לענייני חקיקה. שמונה שרים הצביעו נגד ההצעה של ח"כ אורית סטרוק (שרי "הליכוד", "יש עתיד" ו"התנועה"), ורק חמישה הצביעו בעדה (שרי "הבית היהודי" ו"ישראל ביתנו").

שרת המשפטים ציפי לבני, הדגישה: "הובהר שוב שהממשלה, בניגוד לאחת המפלגות החברות בה, פועלת על פי האינטרס הלאומי, ולא על פי אינטרס מפלגתי ציני או ההוראות של רבני יש"ע. הממשלה הזו מקדמת תהליך מדיני, שהוא אינטרס לאומי וביטחוני של ישראל. האחריות לפעול בהתאם לאינטרסים אלה, כמו גם האחריות המשותפת על כל החלטה שהתקבלה, מוטלת על כל חברי הממשלה – גם אלה שמנסים להתייפיף ולהתנער בדיעבד מהחלטות שהיו שותפים להן, בין בהסכמה, בין בשתיקה או בתמורה לבנייה".

שר האוצר יאיר לפיד הגיב על הדיון בוועדה ואמר כי "היה קשה משאול להצביע בעד שחרור האסירים". לעומתו, שר הבינוי והשיכון אורי אריאל תקף את המצביעים נגד החוק: "הצבעת השרים שהתנגדו היום היא בושה". כמו כן הודיעה מפלגת הבית היהודי כי יגישו ערעור על ההחלטה לדחות את הצעת החוק.

בג"ץ דחה את עתירת המשפחות השכולות

בנוסף להחלטת השרים, היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין דחה את בקשת המשפחות השכולות וארגון נפגעי הטרור "אלמגור", שדרשו את התערבותו הדחופה, לקיום דיון מחודש בממשלה בהמשך המו"מ עם הפלשתינים, זאת נוכח התגברות הטרור מאז תחילת המשא ומתן המדיני.

במכתב תשובה לפנייה, שעליו חתומה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר, נכתב כי "הסוגיה הכואבת והמורכבת של שחרור אסירים במסגרת משא ומתן מדיני נידונה בהרחבה ב-28 ביולי 2013, על ידי הממשלה שלה הסמכויות, המידע ושיקול הדעת לעסוק בנושא. לאחר דיון ארוך וממצה במלוא היבטי הסוגיה, החליטה הממשלה לאשר את שחרור האסירים במתווה שנקבע על ידה".

עוד הדגישה זילבר: "שחרור אסירים במסגרת מו"מ מדיני הינו נושא מדיני מובהק, אשר השיקולים החולשים עליו הינם שיקולים המצויים בלב ליבה של סמכות הרשות המבצעת. ככל שהממשלה תמצא לנכון לקיים עוד דיון בסוגיה זו, היא תעשה כן".