עתירה נגד שחרור המחבלים: "ליבוי המלחמה"

אביאל מגנזי; אחיה ראב"ד

עתירה נגד שחרור המחבלים: "ליבוי המלחמה"

ארגון נפגעי הטרור עתר לבג"ץ, כמה שעות לפני ש-26 רוצחים אמורים להשתחרר: "הממשלה עוצמת עיניים". שר הביטחון יעלון הסביר: "מדובר בשיקולים אסטרטגיים ארוכי טווח"

Ynet

2013-10-29

שעות בודדות לפני שזה אמור לקרות, כמה עשרות משפחות נפגעות טרור וארגון "אלמגור" המייצג אותן הגישו בצהריים (יום ג') עתירה לבג"ץ נגד שחרורם הצפוי הלילה של 26 מחבלים פלסטינים, רבים מהם רוצחים. בעתירה דורשים העותרים להשהות את המהלך עד אשר ידונו בעתירה.

המחבלים, שכלואים עוד מלפני הסכם אוסלו ב-1993, ישוחררו במסגרת החלטת ממשלה מלפני שלושה חודשים שנועדה להתניע את התהליך המדיני עם הפלסטינים. זו הפעימה השנייה מבין ארבע, ובסך הכול אמורים לצאת לחופשי 104 אסירים. היום ישוחררו 21 לגדה המערבית וחמישה לרצועת עזה.

לטענת העותרים, "שחרור רוצחים עם דם על הידיים, גם אם לצרכים מדיניים, נגוע בחוסר מוסריות ומהווה פגיעה אנושה בקיומה של חברה המושתתת על ערכי מוסר וחוק". לפי העתירה, שחרור "לקול מצהלות הרחוב הפלסטיני ולכאבם של הקורבנות ובני משפחותיהם והציבור הישראלי בכלל, אין בו מן השלום אלא ליבוי המלחמה והמשך ההרג והפיגועים".

הפגנה בכלא עופר נגד שחרור מחבלים

העותרים טוענים עוד כי הימנעות הממשלה מדיון נוסף בהחלטת השחרור, כפי שביקשו חלק משריה, והימנעות מקבלת עדכונים מצד גורמי הביטחון לנוכח השינוי בשטח בתקופה האחרונה, מהווים "עצימת עיניים" ולוקים ב"חוסר סבירות קיצוני". עוד צוין כי הממשלה ממשיכה להימנע מלדון במסקנות ועדת שמגר (להסדרת מדיניות עסקאות חילופי אסירים ושבויים), והליך קבלת ההחלטות "אינו מפוקח".

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון אמר בצהריים בהתייחסותו לשחרור האסירים כי "ועדת השרים שעסקה בנושא האסירים המשוחררים ישבה בלב כבד ובתחושה קשה להחליט מי מהאסירים ישוחררו הפעם. אנחנו לא אוהבים זאת, אך יש לנו אחריות כממשלה לנווט את המדינה לפי שיקולים אסטרטגיים ארוכי טווח. אני מזכיר כי אלה אסירים מבוגרים שביצעו את פשעיהם לפני הסכם אוסלו. נמשיך לעקוב אחריהם".

מתנגדים: אחותו של החייל עקיבא שאלתיאל ז"ל

בארגון אלמגור טוענים בנוסף כי בניגוד למוצהר בפי הממשלה, לפחות שניים מהמשוחררים ביצעו מעשה רצח לאחר חתימת הסכם אוסלו, ויש להימנע משחרורם. מעבר לשיקולים ולטענות מציינים העותרים שנדרשת התערבותו של בית המשפט למען הצדק, "צדק במובנו הבסיסי, המקראי, שלפיו שופך דם האדם לא יראה אור יום, גם לא משיקולי מדיניות ופוליטיקה גלובלית".

עו"ד נפתלי ורצברגר, שמייצג את העותרים, אמר עם הגשת העתירה כי "העבר אמנם לא מבשר טובות במסגרת עתירות כאלה כאשר בג"ץ נמנע מלתקוף את הממשלה ומקבלי ההחלטות, אך אני מגיע אופטימי ולו בתקווה ובאמונה שבג"ץ יתייצב וישים אצבע שנחה ותרגיע את גלי השחרור של המחבלים המרצחים".

"לעצור את השחרור"

יו"ר אלמגור, מאיר אינדור, ציין כי "מצאנו ליקויים ובעיות חדשות שראוי לדון בהן ולעצור את העסקה. בין היתר, לאחרונה לאחר השחרור הראשון אנו עדים לגל טרור חדש. הפלסטינים מבינים שאפשר לבצע פיגועים ואפשר להשתחרר ובניגוד לעניין הפעימות שבבסיס החלטת השחרור הזו, לא שקלו כאן שוב את השחרור הנוסף שאמור להתבצע הלילה ויש לעצור את השחרור". אינדור התייחס גם להצבת השלטים היום על מצבות בהר הרצל ואמר: "ייתכן שבכלל מדובר בפרובוקציה שמבקשת להסיט את הדעת מהנושא המרכזי – שחרור מחבלים בעבור כלום".

ליזי המאירי, תושבת תל אביב, הגיעה לבית המשפט ואחזה בשלט גדול שעליו נכתבו דברים נגד שחרור המחבלים. המאירי הסבירה כי היא באה להזדהות עם המשפחות השכולות. לדבריה, "זו חובה מוסרית גם אם זה לא ימנע את השחרור. זו יכולה להיות המשפחה גם שלי ושל כל אחד מהציבור. אני רוצה שהעולם יראה שאולי ראש הממשלה מוכן לשחרר מחבלים, אבל 80% מהעם מתנגד לזה".


"חובה מוסרית". ליזי המאירי מזדהה

במקביל, רון קרמן – אביה של טל קרמן מחיפה שנרצחה בגיל 18 בפיגוע באוטובוס בקו 37 – שלח הלילה מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו וקרא לו "לעצור לפני שחרור הסבב הנוכחי של המחבלים". האב השכול כתב לראש הממשלה: "זה הזמן לחשוב האם האור שאנו רואים בקצה המנהרה הוא אינו חלילה האור של הקטר הדוהר קדימה – הקטר שלבסוף יהרוג את כל מי שעומד בדרכו".

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, 26 האסירים ייצאו הלילה לחופשי מכלא עופר. 21 מהם יוסעו למעבר ביתוניא בדרך לגדה וחמשת האחרים יועברו למחסום ארז בדרכם לרצועת עזה. האסירים מהגדה יגיעו ישירות למוקטעה ברמאללה, שם תיערך לכבודם קבלת פנים רשמית, שבה אמור להשתתף הנשיא הפלסטיני אבו-מאזן.