פיני, שרוצח אביו ישוחרר: "לא סופרים אותנו כנפגעים"

פיני, שרוצח אביו ישוחרר: "לא סופרים אותנו כנפגעים"

עשרות משפחות שכולות גילו הלילה את רשימת האסירים הביטחוניים שישוחררו בפעימה השנייה במסגרת המו"מ בין ישראל לפלסטינים. חלק מהסיפורים מוכרים יותר, חלקם מוכרים פחות, אבל מאחורי כל שם – סיפור של חיים שנגדעו

גלי צה"ל

2013-10-28

26 אסירים שרצחו 27 אזרחים ישראלים, יצאו מחרתיים לחופשי. הרשימה שאושרה כוללת 21 אסירים מיהודה ושומרון וחמישה מעזה, שביצעו את מעשי הרצח טרום הסכמי אוסלו, וריצו תקופות מאסר של 19-28 שנים.

בין המחבלים שישוחררו, נמצא המחבל שרצח את אייזק רוטנברג, ניצול שואה, לפני 19 שנים, בפתח תקווה. בנו של אייזק, פיני, התראיין בתוכניתנו "מה בוער" עם רזי ברקאי, וזעם על כך שנציגי הממשלה לא עדכנו את המשפחות על השחרור הקרב. "אני לא מצפה שיבקשו מאיתנו אישור, בשביל זה יש שלטון דמוקרטי", אמר פיני, "אני מדבר על זה שלא סופרים אותנו כנפגעים. לפחות שיתקשרו אלי מטעם השלטון ויודיעו לי שבהחלטת ממשלה מתכוונים לשחרר את רוצחי אבי".

בתוך כך, יושב-ראש ארגון נפגעי הטרור "אלמגור", מאיר אינדור, טען כי הוא "לא מתפלא שלא מעדכנים אותנו, איזו מדינה בכלל משחררת רוצחים?". בדיון בועדת הפנים של הכנסת אמר: "אני מבין את משרד המשפטים, אין שום נוהל באף מדינה להודיע למשפחות שמשחררים את המחבלים שלהם כי אף מדינה בעולם לא משחררת מחבלים – חוץ ממדינת ישראל".

"מוטי לא ישוב אלינו, הטרור ימשך והפיגועים ימשיכו"

גם המחבלים שרצחו את מוטי ביטון בשנת 1992 בג'נין ישוחררו במסגרת העסקה. אשתו, מולי, שנותרה ברכב שאליו ירו המחבלים, ירתה לעברם בחזרה אך לא הצליחה להציל את בעלה. "הרוצחים נכנסו לכלא בגיל 20, הם משתחררים היום בני 41. בגיל הזה יש בחורים שרק מתחילים את החיים שלהם. עכשיו הם יקימו בית ויתחתנו, ימשיכו הלאה בחייהם. ומה איתנו? מה עם הילדים שלי? חיתנתי אותם? גידלתי נכדים? אצלנו אין הלאה – בית הרוס, משפחה מפורקת. מוטי לא ישוב אלינו, הטרור ימשך והפיגועים ימשיכו", סיפרה בגלי צה"ל.

"אנחנו לא רואים שום רגיעה שמספיקה למחווה נוראית כזאת"

מחבל נוסף שישוחרר, רצח את מעבידו, אבי אושר, מההתנחלות בקעות שבבקעת הירדן ביוני 1991. בתו, מירב, דיברה בגלי צה"ל הבוקר, ואמרה: "אנחנו ממש מתחלחלים רק מהמחשבה שמשווים את הרצח לבנייה נוספת, לעוד בית ואנחנו גם לא רואים משא ומתן מתקדם כלשהו. נוספו מספר מקרי רצח, ניסיונות לפיגועים, מנהרות. אנחנו לא רואים שום רגיעה שמספיקה למחווה נוראית כזאת".

שמונה משפחות לא קיבלו את ההודעה על שחרורם הצפוי של רוצחי יקיריהם

מספר משפחות של נרצחים ישראלים לא קיבלו את ההודעה על שחרורם הצפוי של רוצחי יקיריהם. ממחלקת החנינות נמסר כי חמש משפחות של חללי צהל קיבלו את המידע מהצבא, לשתי משפחות נודע על השחרור באופן ישיר ממשרד המשפטים, שש משפחות אותרו על-ידי ארגון נפגעי פעולות האיבה ומשם קיבלו את ההודעה ולשמונה משפחות לא אותרו ונודע להם, ככל הנראה מהתקשורת. ממשרד המשפטים נמסר כי לפני כחודשיים הועברה רשימה מלאה של האסירים שנשקל שחרורם, וכי סוכם עם יושב-ראש הארגון כי יודיע למשפחות.