בג"ץ דחה את עתירת המשפחות השכולות: האסירים ישוחררו

יעל פרידסון

בג"ץ דחה את עתירת המשפחות השכולות: האסירים ישוחררו

נדחתה עתירת ארגון נפגעי הטרור אלמגור נגד שחרור האסירים הפלסטינים, והוא יצא לדרכו בשעות הלילה. "שחרור המחבלים הוא עוול גדול", אמרו בארגון. חמישה אסירים שיגורשו לעזה כבר הועברו למחסום ארז ויוחזקו שם עד לשעת השחרור

NRG

2013-10-29


המחבלים המשוחררים מגיעים לרמאללה בפעימת השחרור הקודמת (AP)

שופטות בג"ץ דחו היום את עתירתה של תנועת נפגעי הטרור "אלמגור" כנגד שחרור האסירים המתוכנן להערב במסגרת פעימת שחרור שניה, כפי שהוסכם בין ישראל לרשות הפלסטינית.

בעתירתה, ביקשה תנועת אלמגור מבג"ץ למנוע את שחרור המחבלים, עליו הוחלט ביום ראשון. מספר המחבלים שישוחררו על פי החלטת הממשלה עומד על 26 מהם 21 אסירים מיהודה ושומרון וחמישה מעזה, שביצעו את העבירות טרום הסכמי אוסלו, וריצו תקופות מאסר של 19-28 שנים.

שופטות בג"ץ מרים נאור, עדנה ארבל ודפנה ברק ארז דחו את העתירה וקבעו כי "אין עילה משפטית למנוע בעד הממשלה לבצע את שחרור האסירים". במענה לדבריה של אורטל תמם, אחייניתו של החייל משה תמם השופטות הדגישו כי במהלך פעימת השחרור הנוכחית, אף אחד מהאסירים אינו ישראלי.

הרשימה המלאה תתפרסם בהמשך הלילה לאחר שתימסר הודעה למשפחות השכולות. בדיון הודגש כי אם אחד המשוחררים ישוב לפעילות עוינת הוא יוחזר לריצוי המשך תקופת מאסרו.

יו"ר אלמגור, מאיר אינדור, אמר בתגובה לשחרור הצפוי "שחרור המחבלים זו עוולה גדולה, זה לא מוסרי ולא ערכי. האם לא ראוי שמי שביצע רצח יישב עד סיום ריצוי עונשו? מי שתומך בשחרור מחבלים בעצם מתיר לרצוח ישראלים. אם 'השלום' קשור בשחרור רוצחים אז זה לא 'שלום'".

עוד בטרם דחה בג"ץ את עתירת המשפחות השכולות, החלה הוצאת המחבלים מבתי הכלא. חמשת המחבלים שהוחלט כי יגורשו לעזה הועברו למחסום ארז בשעות הערב, והם יוחזקו עד לשחרורם במהלך הלילה.

בהמשך יועברו 21 האסירים הנותרים לשטחי יהודה ושומרון דרך מחסום ביתוניא, כאשר במערכת הביטחון מעריכים שבמקום צפויה קבלת פנים חגיגית. בהמשך ייפגשו האסירים עם ראש הרשות אבו מאזן בטקס ברמאללה.

"ההחלטה התקבלה מתוך שיקול דעת"

סגן שר הביטחון, ח"כ דני דנון, אמר: "תמונות הרוצחים המשוחררים הלילה ייחרטו בזיכרונם של דור העתיד של המחבלים שיחלמו גם הם לחזור כגיבורים לכפר". עוד הוסיף: "עם מחבלים מדברים בקודים של חוזק ועוצמה ושחרור המחבלים משדר חולשה".

חברי הוועדה שהחליטה על השחרור הם נתניהו, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, שרת המשפטים ציפי לבני, השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' ושר המדע והטכנולוגיה יעקב פרי. הם בוחנים את הרשימות שמכינים עבורם השב"כ ומנהלת מחלקת החנינות במשרד המשפטים, אמי פלמור.

ההחלטה לשחרר את המחבלים, אף שלמעשה התקבלה באופן עקרוני עוד לפני חידוש השיחות לפני מספר חודשים, הסעירה את הרוחות בקואליצית נתניהו. בסיעת הבית היהודי זעמו על ההחלטה, ומאשימים את לבני בכך ש"הרוצחים משוחררים על מנת להצדיק את קיומה של הגברת ציפי לבני בממשלה".

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון התייחס היום לשחרור האסירים, ואמר כי "חברי ועדת השרים שעסקה בנושא האסירים המשוחררים ישבה בלב כבד ובתחושה קשה, כדי להחליט מי מהאסירים ישוחרר הפעם. כמי שלחם בכל חייו בטרור הפלסטיני וכמי שמכיר גם באופן אישי חלק מהאסירים המשוחררים ואת הדם שעל ידיהם, התחושה בהחלט קשה".

יעלון הוסיף כי "לנוכח הנסיבות והשיקולים כבדי המשקל שעמדו בפנינו, בראייה אסטרטגית ארוכת טווח – בין אם אנחנו אוהבים את זה או לא, ואיננו אוהבים את זה – יש לנו אחריות כממשלה. אני חושב שהיא נלקחה בשיקול דעת ובאחריות, ולכן קיבלנו את ההחלטה לשחרר את האסירים. לבי עם המשפחות ואני בהחלט מבין ללבן, אבל לנו כממשלה יש אחריות לנווט את מדינת ישראל על פי שיקולים אסטרטגיים ארוכי טווח".

עם זאת, יעלון ציין כי בראייתו כי אין מדובר במחבלים שעלולים להמשיך לגרום נזק לישראל: "אני מזכיר שמי שאנחנו משחררים הם אסירים מבוגרים שריצו כבר את מרבית תקופת עונשם ואשר ביצעו את פשעיהם לפני הסכמי אוסלו. הסיכוי שהם יחזרו לסורם נמוך, אבל בכל אופן נמשיך לעקוב אחריהם כדי לראות באמת שהם לא חוזרים לטרור".