בג"ץ דחה את עתירת המשפחות השכולות נגד שחרור האסירים הפלסטינים

רויטל חובל

בג"ץ דחה את עתירת המשפחות השכולות נגד שחרור האסירים הפלסטינים

השופטת נאור הזכירה שבמקרים קודמים נמנע בית המשפט מלהתערב בהחלטות על שחרור אסירים, משום שזו סוגייה שבמחלוקת ציבורית

הארץ

2013-10-29

בג"ץ דחה הערב את העתירה שהגיש ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" נגד שחרור 26 האסירים הפלסטינים במסגרת הפעימה השנייה שנקבעה לפני חידוש המשא ומתן.

המשנה לנשיא בית המשפט העליון מרים נאור כתבה בהחלטתה כי החלטת ממשלה נדונה בשתי עתירות שהתבררו בבג"ץ ובשתיהן נמנע בית משפט זה מלהתערב בהחלטת השחרור. נאור הזכירה את שנכתב בפסקי הדין הקודמים, לפיהם "סוגיית שחרור האסירים היא סוגיה טעונה ומורכבת, העומדת בלב מחלוקת ציבורית, אך השאלה בה על בית המשפט להכריע היא אך ורק השאלה המשפטית – האם קמה עילה להתערבות בהחלטה על שחרור אסירים במסגרת המשא ומתן עם הפלסטינים".

נאור התייחסה לדברי אחייניתו של החייל משה תמם, שדיברה בדיון שהתקיים מוקדם יותר היום וכתבה כי דבריה נאמרו "בכאב ובהתרגשות מובנים נגד שחרור האסירים". נאור ציינה יחד עם זאת, כי רוצחיו תמם, שהם ישראלים, אינם מועמדים לשחרור במסגרת הפעימה השניה, ולמעשה אף אחד מ-26 האסירים איננ אזרח ישראלי. "בכוונת הממשלה, מטעמים ביטחוניים, לבצע את השחרור עוד הלילה, ולאחר ששמענו את טענות הצדדים הגענו לכלל מסקנה שאין עילה משפטית למנוע בעד הממשלה לעשות כן", סיכמה נאור.

באשר לטענת המשפחות לפיה האסירים המשוחררים ביצעו את מעשיהם אחרי הסכם אוסלו, השיבה המדינה בדיון כי המועד הקובע הוא מועד יישום ההסכמים במאי 1994 ולא מועד חתימת ההסכם בספטמבר 1993. נאור כתבה כי "יש בתשובה זו כדי להניח את הדעת".

העותרים טענו כי אפשר לדון בלוח הזמנים, אך המדינה בתגובה טענה כי ההתחייבות כלפי ארה"ב מחייבת את סיום התהליך בתקופה זו, וכי מסיבות ביטחוניות השחרור חייב להתבצע הלילה.בינתיים כבר הוצאו חמשת האסירים המיועדים להשתחרר לרצועת עזה מכלא עופר, והם עושים את דרכם למעבר ארז, שם ימתינו לרגע השחרור.