אלמגור: "שחרור אסירים – ליבוי תופי המלחמה"

עדנה אדטו

אלמגור: "שחרור אסירים – ליבוי תופי המלחמה"

ארגון נפגעי הטרור בעתירה לבג"ץ נגד שחרור המחבלים: "שחרור רוצחים עם דם על הידיים – פגיעה אנושית בקיומה של חברה המושתתת על ערכי מוסר וחוק והמשך ההרג והפיגוע באזרחי ישראל"

ישראל היום

2013-10-29

צילום: בני פלבן

ארגון נפגעי הטרור, "אלמגור" ומשפחות עשרות קורבנות שנרצחו בפיגועים, עתרו היום (שלישי) לבג"ץ כנגד שחרור 26 האסירים הביטחוניים אשר אמורים להשתחרר הלילה במסגרת הפעימה השנייה במסגרת המו"מ עם הפלשתינים. העותרים ביקשו מבג"ץ להוציא צו ביניים אשר יעצור את השחרור הצפוי. אולם גורמים משפטיים מעריכים, כי גם עתירה זו צפויה להידחות, כמו עתירות קודמות שהוגשו בעבר.

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, דחה בתחילת השבוע את בקשת המשפחות השכולות וארגון נפגעי הטרור, אלמגור, שדרשו את התערבותו הדחופה, לקיום דיון מחודש בממשלה בהמשך המו"מ עם הפלשתינים, זאת נוכח התגברות הטרור מאז תחילת המו"מ המדיני.

במכתב תשובה לפנייה, שעליו חתומה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (יעוץ), דינה זילבר, ושעלעיו מתבססת העתירה, נכתב כי "הסוגיה הכואבת והמורכבת של שחרור אסירים במסגרת מו"מ מדיני נידונה בהרחבה ב-28 ביולי 2013, ע"י הממשלה שלה הסמכויות, המידע ושיקול הדעת לעסוק בנושא. לאחר דיון ארוך וממצה במלוא היבטי הסוגיה, החליטה הממשלה לאשר את שחרור האסירים במתווה שנקבע על ידה".

זילבר הדגישה: "כידוע הלכה פסוקה היא כי שחרור אסירים במסגרת מו"מ מדיני הינו נושא מדיני מובהק אשר השיקולים החולשים עליו הינם שיקולים המצויים בלב ליבה של סמכות הרשות המבצעת. ככל שהממשלה תמצא לנכון לקיים עוד דיון בסוגיה זו, היא תעשה כן".

עוד ציינה זילבר כי עתירה לבג"ץ שהוגשה ע"י אלמגור ומשפחות שכולות, נדחתה לאחר שביהמ"ש קבע כי אין עילה להתערבות משפטית בהחלטת הממשלה.

ארגון אלמגור ומשפחות הנרצחים טוענים בעתירה, אשר הוגשה באמצעות עו"ד נפתלי ורצברגר, כי "שחרור רוצחים עם דם על הידיים, מהווה פגיעה אנושה בחברה המושתתת על ערכי מוסר".

העותרת מוסיפה כי "המדרון החלקלק בו הלכו לאורך השנים ממשלות ישראל בצד שתיקת בית המשפט בהימנעו מהצבה של קווי תיחום הביאו לעת הזו בה משוחררים רוצחי אזרחים שכל חטאם היה היותם יהודים".

"שחרור אסירים לקול מצהלות הרחוב הפלשתיני – אין בו אקורד של שלום"

עוד נכתב בעתירה כי "שחרור אסירים זה לקול מצהלות הרחוב הפלשתיני, ולכאבם של הקורבנות, בני משפחותיהם והציבור הישראלי, בכללו, אין בו ולא אקורד אחד של שלום. אדרבה יש בו משום ליבוי תופי המלחמה והמשך ההרג והפיגוע באזרחי ישראל".

העותרים כובלים על הימנעות ממשלת ישראל לדון שנית בהחלטת השחרור, כמו גם הימנעותה מקבלת חוות דעת מקצועית עדכנית של הגורמים המקצועיים (שב"כ וצה"ל) על ההתפתחויות בשטח, השפעת השחרורים שכבר בוצעו על הביטחון בטווח הקצר והארוך, וההשפעה על קיום מערכות המשפט והדין".

הימנעות זאת, ושחרור האסירים ללא דיון נוסף, טוענים העותרים "מהווה עצימת עיניים העולה כדי חוסר סבירות קיצוני בדרך פעולתה של כל רשות מנהלית, קל וחומר בפעולת ממשלה האמורה להיות עם יד על הדופק וללוות את פעולותיה ומעשיה באורח הדוק".

לכל אלה, מוסיפים העותרים, "נלווית הימנעות הממשלה מדיון במסקנות והמלצות ועדת שמגר, כאשר אין מבוצע הליך קבלת החלטות מפוכח ועל יסוד דיון במסקנות הועדה".

בג"ץ דחה לא מכבר את עתירת ארגון נפגעי הטרור, אלמגור, ועשרות בני משפחות של ישראלים שנרצחו בפיגועי טרור, אשר עתרו בחודש אוגוסט האחרון, כנגד הממשלה, היועץ המשפטי לממשלה ומחלקת החנינות במשרד המשפטי, בדרישה שינמקו מדוע לא ימנעו משחרור 104 מחבלים שפוטים שידיהם מגואלות בדם, במסגרת המו"מ שמנהלת המדינה עם הרשות הפלשתינית.

בעתירה שהוגשה אז נטען כי "התבחינים לשחרור מחבלים בהסכמי אוסלו ולאחריהם בכל ממשלות ישראל, קבעו כי אין לשחרר מי שידיו מגואלות בדם ישראלים לצד קבלת התחייבויות של המשוחררים להימנע לשוב לביצוע ותכנון מעשי טרור. קווים אדומים אלה-עומדים להיחצות הפעם הזאת נוכח השיק הפתוח שנתנה הממשלה לצוות השרים".

המדינה הדגישה אז מנגד כי "הסוגיה הנתקפת בעתירה מצויה בלב ליבה של העשייה המדינית וקשורה בטבורה למו"מ המדיני המתנהל בימים אלה בין ישראל לבין הצד הפלסטיני. בג"ץ נמנע מלהתערב בנושאים כאלו, ובעבר נדחו עתירות רבות נגד שחרור אסירים מטעמים מדיניים".