הסתיים הדיון בעתירת המשפחות השכולות

יאיר שרקי

הסתיים הדיון בעתירת המשפחות השכולות

שופטי בג"ץ דנו הערב בעתירת ארגון "אלמגור" והמשפחות השכולות, נגד שחרור 26 המחבלים הפלסטינים. חמישה אסירים פלסטינים שישוחררו היום לעזה כבר עושים את דרכם למעבר ארז

גלי צה"ל

2013-10-29

בג"ץ דן הערב (ג') בעתירת ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" ושל המשפחות השכולות נגד שחרור 26 המחבלים במסגרת הפעימה השניה הצפויה הלילה בחצות. בתוך כך, חמישה אסירים פלסטינים שישוחררו היום לעזה כבר עושים את דרכם למעבר ארז. החמישה יצאו ברכב שחלונותיו אטומים ויחכו ככל הנראה במעבר ארז, עד ששופטי בג"ץ יתירו את שחרור האסירים הפלסטינים. 21 המחבלים הנוספים שישוחררו בהמשך הערב לרמאללה עדיין מחכים בכלא עופר, וכוחות גדולים של משמר הגבול ערוכים לשחרור. בשעה האחרונה הגיעו כמה פעילי ימין למקום, הם דורשים לשחרר גם את המחבלים היהודים שבבתי הכלא.

יושב-ראש קדימה ולשעבר שר הביטחון והרמטכ"ל, חבר הכנסת שאול מופז, אמר כי ההחלטה על שחרור האסירים לא נכונה מבחינה אסטרטגית. "אם לא תהיה התקדמות בשבועות הקרובים, לא מן הנמנע שהאמריקאים יניחו תכנית משלהם ויכפו על ישראל הסדר שלא יעלה בקנה אחד עם האינטרסים הביטחוניים והלאומיים שלנו", לדבריו. בתכניתנו "חמש בערב" עם ספי עובדיה הוסיף מופז כי "הסכנה של מדינה דו-לאומית היא יותר קשה ויותר מסוכנת מתכנית הגרעין האיראנית".

שר הביטחון, משה בוגי יעלון, הודה בסיור בדרום כי שחרור האסירים נעשה בלב כבד: "כמי שלחם כל חיו בטרור הפלסטיני ומכיר גם באופן אישי את חלק מהאסירים ואת הדם שעל ידיהם, התחושה היא די קשה. אך לנוכח הנסיבות, בין אם אני אוהבים את זה- ואנו לא אוהבים את זה, יש לנו כממשלה אחריות".

לפני הדיון אמר עורך הדין המייצג את המשפחות השכולות, נפתלי ורצברגר, שאמר שעל אף ניסיון העבר – הוא מקווה שהפעם יחליט בג"ץ להתערב בהחלטה: "העבר לא מבשר יותר מידי טובות. בג"ץ נמנע מלתקוף חזיתית את הממשלה ורשויות אחרות. אנחנו מקווים שיתהפכו היוצרות".

לדבריהם, טוענים העותרים לפני השופטות נאור, ארבל וברק-ארז שגל הטרור האחרון מחייב דיון מחודש במהלך. בנוסף הם אומרים כי כמה מהמחבלים ביצעו את מעשי הרצח לאחר הסכם אוסלו, בניגוד למה שפורסם. טיעון נוסף שלהם והוא התעלמות הממשלמה ממסקנות ועדת שמגר שהמליצה לא לשחרר מחבלים.

המאבק במהלך חרג היום מגבולות בית המשפט והגיע גם לקברי הנופלים בהר הרצל. זה צעד שנוי במחלוקת, בו הניחנו פעילים שלטי מחאה על עשרות מצבות בהר הרצל עליהם נכתב "סליחה שכחנו – מותכם היה לשווא". ג'ודי פרחי, שעל קבר בעלה דוד ז"ל הונח שלט כזה, דיברה על כך בשיחה עם יעל דן. "אני מזועזעת עד עמקי נשמתי, אני לא מבינה את הקשר בין חילול כבודם של חיילי צה"ל וקציני צה"ל לבין טובת עמדה פוליטית כזו או אחרת", אמרה ג'ודי, "מדובר בחוסר רגישות משווע".