הקרב על הגדר: נפגעי טרור וארגוני השמאל בדרכם להאג

גדי ויינריב; דיאנה בחור-ניר

הקרב על הגדר: נפגעי טרור וארגוני השמאל בדרכם להאג

הטיסה – עליה התקבצו נפגעי טרור מחד ומנגד נציגי ארגונים המתנגדים לגדר, נחתה בבריסל ועושה את דרכה להאג. נציג זק"א יהודה משי זהב: "הגענו לכאן עם אוטובוס קו 19, שהתפוצץ בירושלים. קיווינו שהוא יהיה האחרון, אך המציאות טפחה על פנינו"

Ynet

2004-02-22

המערכה על דעת הקהל בהאג: משלחת ישראלית גדולה עושה את דרכה להאג, לקראת הדיון בנושא הגדר שיתקיים מחר בבית הדין הבינלאומי בעיר.

במשלחת – נציגי משפחות נפגעי הטרור, סטודנטים מארגון "ישראל שבלב" ואנשי זק"א. הם נחתו בצהריים (ראשון) בבריסל שבבלגיה ומשם יצאו באוטובוסים להאג.

ארגון זק"א מציג בהאג את שלד האוטובוס בקו 19 שנפגע בפיגוע ברחוב עזה לפני שבועיים. אלא שהדיווחים על הפיגוע בקו 14 בירושלים לא אירחו להגיע. איש זק"א יהודה משי זהב אמר: "הגענו לכאן עם אוטובוס קו 19 שהתפוצץ בירושלים. קיווינו שהוא יהיה האחרון, אך המציאות טפחה על פנינו".

טיסה מתוחה ומפולגת

על המטוס בדרך להאג התקבצו יחדיו נציגים משני עברי המתרס. מחד – משפחות נפגעי הטרור ועשרות סטודנטים מארגון "ישראל שבלב", שיוצאים בסיוע משרד החוץ הישראלי והסוכנות היהודית. מנגד – נציגי ארגונים שונים המתנגדים לגדר ההפרדה שמתכוונים לחבור לארגונים הפלסטינים הנמצאים בהאג מסוף השבוע.

בחברת אל-על נערכו לטיסה המתוחה. נציגי החברה התקשרו אתמול לסוכני הנסיעות המארגנים את טיסות הקבוצות וביקשו לדעת את השתייכותם הפוליטית ועמדתם בנושא הגדר, זאת כדי לארגן את המטוס ביעילות וכדי למנוע חיכוכים בין המפגינים השונים שישהו על המטוס. ליתר ביטחון מתכוונים באל-על לחלק את המטוס בצורה בה לא ישבו אנשים עם דעות מנוגדות זה לצד זה.

טרי קסל, בעל סוכנות נסיעות שארגן את נסיעת אחת הקבוצות, אמר ל-ynet לפני הטיסה: "אני מניח שלא יהיו בעיות. כולנו אזרחי אותה מדינה. מדובר בדאגת יתר. הכל יהיה בסדר".

בקרב הסטודנטים שיוצאים מחר להאג נרשמה התרגשות לא קלה. "זה מאוד מרגש" אומר רונה גוטליב שנוסעת המשלחת הסטודנטים, "אני מרגישים שאנחנו באים עם מסר נכון שהוא לא פוליטי. לדיון הזה אין זכות קיום. ואת זה ננסה להסביר לאנשים ברחוב. זה לא הולך להיות קל, זה בטוח".

מחר צפויות המשלחות להתחיל בהערכות בהאג. משלחת הסטודנטים תקיים פגישות עם כל הסטודנטים שיגיעו מרחבי אירופה ומהולנד להשתתף בהפגנות הגדולות ותתדרך אותם לגבי המסרים שיש להעביר בראיונות לתקשורת ובשיחות עם מפגינים נוספים.

גדעון מאיר, סמנכ"ל תקשורת והסברה במשרד החוץ, אמר כי "במשלחת נמצאים גם נפגעי הפיגוע במסעדת מקסים וגם ערבים נפגעי טרור". לדבריו, "המטרה שלנו היא לעשות קמפיין שקט ולתת לישראלים שמדברים מהלב את הבמה, יותר מאשר לדוברים ישראלים רשמיים".

הסוכנות תיוצג במאבק ההסברתי בעיקר באמצעות משלחת הסטודנטים של ארגון ווג'ס, התאחדות הסטודנטים ועוזרים פרלמנטריים, שאליהם יצטרפו סטודנטים יהודים ונוצרים תומכי ישראל מרחבי אירופה.

תמונות נפגעי הטרור יוצגו בהאג

לפחות במערכה הסברתית אחת לפני הדיונים בהאג, ישראל יכולה לרשום נקודה לזכותה: בית המשפט בהולנד התיר אמש לקיים מצעד של ישראלים עם תמונות 927 נפגעי הפיגועים בישראל מול בית הדין הבינלאומי. זאת לאחר שראש עיריית האג אסר את קיום המצעד עם תמונות ההרוגים בטענה ש"מדובר בפרובוקציה שתביא לשלהוב הרוחות".

העתירה הוגשה על ידי ארגון נוצרים ידידי ישראל ומאחוריה עומדים גם גורמים ישראלים, וביניהם הסוכנות היהודית.

ראש עיריית האג טען כי ישראל משתמשת בארגונים הנוצריים למטרותיה. הוא תקף בחריפות את שגרירות ישראל ואמר שהיא "בעלת תפקיד ממאיר בעריכת פרובוקציות בהפגנות הפרו-ישראליות המתוכננות ליום שני".

ראש משלחת הסוכנות להאג, עמוס חרמון, אמר בתגובה: "הפרובוקציה האמיתית היא למנוע את הצגת תמונות הקורבנות, כי הסיפור האמיתי הוא הטרור ולא הגדר".

דובר משרד החוץ אמר בתגובה: "המשרד מביע תדהמה לנוכח דברי ראש העירייה, הרואה בהצגת תמונות של נפגעי טרור פרובוקציה מבלי לומר ולו מלה אחת בגנות הטרור עצמו".

שלטונות הולנד מנסים בכל דרך למנוע עימותים בין המפגינים: המשטרה חילקה את זמן ההפגנות בין תומכי ישראל לבין התומכים בפלסטינים. בסוף השבוע הוחלט כי בחצי היום הראשון לדיונים, יום ב', יורשו רק תומכי ישראל להפגין מול בית הדין, ובחצי השני של היום יותר רק לתומכי הפלסטינים לעשות זאת. יום ג' ייועד כולו לתומכי ישראל, ויום ד' לתומכי הפלסטינים בלבד.