המשפחות השכולות פנו לשרים: "לקחו מאיתנו את הזכות להתנגד"

מואב ורדי

המשפחות השכולות פנו לשרים: "לקחו מאיתנו את הזכות להתנגד"

בבקשה דחופה שהגישו לצוות השרים, דרשו ארגון אלמגור בשיתוף עם המשפחות שרוצחי יקיריהן ישוחררו לקיים להן שימוע לפני ההחלטה הסופית. "זה מתבקש על פי הרגישות האנושית ביותר", כתבו לשרים. "אי אפשר לקחת את הזכות לשימוע מבני המשפחות של אלה שאינם יכולים לזעוק עוד". אחר הצהריים תתקיים הפגנה מול הקריה

חדשות 10

2013-08-12

שעות אחרי שפורסמו שמותיהם של המחבלים הפלסטינים שישוחררו כחלק מהמשא ומתן המדיני, במשפחות השכולות דורשים שיתקיים להן שימוע לפני שתתקבל בירושלים ההחלטה הסופית בנושא. בפנייה שהוגשה הבוקר (שני) לצוות השרים המצומצם שאישר את רשימת 26 האסירים שישוחררו בפעימה הראשונה, תבעו המשפחות בשיתוף עם ארגון אלמגור לקבל את זכותן להתנגד לשחרור.

"מאחר וההחלטה על שחרורם בידכם, להבדיל מהנוהל הרגיל של חנינות, עקב הנסיבות המדיניות, אנו פונים אליכם בבקשה שתקיימו שימוע בן שעה לפחות לכל ממשפחות הנרצחים המעוניינת בכך", נכתב בפנייה. "זאת, בהתאם למתבקש על פי הרגישות האנושית הבסיסית ביותר".


המשפחות השכולות מוחות. דורשות שימוע בן שעה לפחות (צילום: רויטרס)

"ראויים הקורבנות, שכל חייהם ועתידם אבדו לעולמים, לקבל שעה עמכם", הוסיפו המשפחות. "אנו, בני משפחות הנרצחים שכבר אינם יכולים לזעוק, דורשים שלא תילקח מאיתנו הזכות לשימוע. אנו מבקשים שתאשרו בדחיפות את היעתרותכם לבקשתנו, שדעת אנוש איננה מסוגלת לסבול את דחייתה".

בבוקר הפיץ ארגון אלמגור לנפגעי הטרור הודעה בה טען לחוסר רגישות בנוגע למועד פרסום שמותיהם של האסירים, קצת אחרי חצות. בארגון טענו כי במשרד המשפטים יצרו קשר עם אחד מבכיריו, מאיר אינדור, וביקשו להעביר דרכו למשפחות את רשימת הרוצחים שישוחררו. הוא סירב בטענה כי יש להמתין עם הפרסום לבוקר.


באלמגור ביקשו לא לפרסם את הרשימה במהלך הלילה. צילום: רויטרס (ארכיון)

על פי ההודעה, אינדור אמר לנציג משרד המשפטים כי "לא נורא שהרוצחים יישבו עוד 12 שעות, ונחסוך למשפחות ליל נדודים אחרי יום קשה שעבר עליהן. העיקר שבני המשפחות יוכלו להעביר לילה ללא הכאב". באלמגור טענו כי מסר זהה הועבר גם לשרים שדנו בשחרור.

"ידוע לנו שההודעה הזו הועברה לדרג המדיני", אמר הבוקר אינדור. "אבל הם החליטו לעקוף אותה, ופרסמו הלילה את הרשימה". לדבריו, הדבר מעיד כי "האטימות והרגש השתלטו על הפקידות ועל הפוליטיקאים. כשהם אומרים 'ליבנו אתכם', מדובר במס שפתיים זול".

מלבד הפנייה לשרים, חלק גדול מהמשפחות לא מתכוון לוותר במאבק. כבר היום בשעות אחר הצהריים צפויה להתקיים הפגנה נגד שחרור האסירים מול הקריה בתל אביב.

רשימת המשוחררים: הרוב הורשע ברצח

במסגרת הפעימה הראשונה שתכלול שחרורם של 26 אסירים, ככל הנראה כבר מחר, ישוחררו בעיקר מחבלים הנמנים על תנועת הפתח. זאת, מתוך רצון ישראלי שהמחווה תחזק את מעמדו של אבו מאזן ברשות, ולא של ארגונים אחרים. כמו כן, איש מהאסירים לא יגורש לחו"ל.

בין האסירים, נמצאים רוצחים דוגמת גאבר נשבת, שלקח חלק בלינץ' בו נרצח החייל אמנון פומרנץ, בשנת 1990 ופאיז ברבך, שדקר למוות, יחד עם חברו, את מעבידו משה בקר. ברשימה נמצא גם אבראהים ראעי, שרצח במכות גרזן את מוריס אייזנשטאט וגנב את נשקו.