בג"ץ דחה את העתירה נגד שחרור האסירים: "שמענו את שוועת האם השכולה ודמעתה דמעתנו"

אביעד גליקמן

בג"ץ דחה את העתירה נגד שחרור האסירים: "שמענו את שוועת האם השכולה ודמעתה דמעתנו"

המכשול האחרון בדרך לשחרורם של 26 אסירים פלסטינים, במסגרת חידוש התהליך המדיני, הוסר. השחרור צפוי להתבצע בשעות הלילה. השופט רובינשטיין מתח ביקורת מרומזת על ההחלטה: "חשבנו על הרוצחים, שישוחררו לקבלת פנים של גיבורים במושב הרשות הפלסטינית, משל עשו מעשה לאומי גדול בטבחם חפים מפשע על לא עוול. אוי לאוזניים שככה ישמעו"

חדשות 10

2013-08-13

בג"ץ דחה הבוקר (שלישי) את עתירת נציגי משפחות נפגעי פעולות הטרור כנגד שחרור 26 אסירים פלסטינים, במסגרת חידוש התהליך המדיני. בכך הוסר המכשול האחרון מעל השחרור, שצפוי להתבצע בשעות הלילה. "שמענו באולם בית המשפט את שוועת האם, גברת טובול, שהזכירה כי רוצח בנה וחבריו נדון לארבעה מאסרי עולם וישוחרר כנראה אחרי 20 שנה, ודמעתה כמו דמעתנו, אבל לא נחצה גבול ההתערבות", אמר השופט אליקים רובינשטיין.

רובינשטיין, שתמך בדחיית העתירה, הזדהה עם המשפחות השכולות ומתח ביקורת מרומזת על ההחלטה. "חשבנו על הרוצחים, שישוחררו לקבלת פנים של גיבורים במושב הרשות הפלסטינית, משל עשו מעשה לאומי גדול בטבחם חפים מפשע על לא עוול. אוי לאוזניים שככה ישמעו", כתב בהכרעתו.

דיון בבג"ץ בעתירת משפחות שכולות נגד שחרור אסירים (צילום: רויטרס)

"יתכנו שאלות לגיטימיות באשר לתבונת המהלך – מדוע שחרור כמקדמה לקראת מו"מ, שאיני יודע אם הייתה כמותה בעבר, ולא, אם בכלל, בעקבות הישגים והתקדמות במו"מ, שיש לייחל להם", הוסיף השופט הבכיר. "מדוע נושא שארה"ב המתווכת לא הייתה מיישמת לגביה עצמה כתנאי לפתיחת מו"מ אם בכלל, הוא כשר כתביעה פלסטינאית כזאת מישראל?. כל אלה שאלות ציבוריות לגיטימיות, אבל אנו במשפט עסקינן".

ראש ההרכב, נשיא בית המשפט אשר גרוניס, היה יותר החלטי. "החלטות בעניין שחרור אסירים, בפרט כאשר הן מתקבלות במסגרת תהליך של משא ומתן מדיני, מצויות באופן מובהק בסמכותה ובשיקול דעתה של ממשלת ישראל, בהיותה אחראית על יחסי החוץ והביטחון במדינה", קבע.

"אין חולק כי הסוגיה המונחת לפתחנו היא סוגיה קשה ורגישה", הוסיף גרוניס. "לבנו עם בני משפחותיהם של נפגעי פעולות הטרור, שכאבם גדול הוא ואין בידינו לרפאו. ההחלטה על שחרור אסירים, ובפרט אסירים שמרצים עונשים כבדים בגין עבירות חמורות, היא החלטה קשה ביותר. בטוחים אנו כי הגורמים המוסמכים החליטו את אשר החליטו בלב כבד, ותוך התייחסות לכאבן ולעמדתן של המשפחות השכולות".

שחרור אסירים פלסטינים. "זו הרגשה שאין לתארה, שמחה גדולה מאוד" (צילום: רויטרס)

ברחוב הפלסטיני מתרגשים לקראת האסירים

14 מהאסירים ישוחררו לרצועת עזה ו-12 לשטחי יהודה ושומרון. אף אחד מהאסירים שישוחררו לא יגורש לחו"ל. בין האסירים נמצאים רוצחים דוגמת גאבר נשבת, שלקח חלק בלינץ' בו נרצח החייל אמנון פומרנץ, בשנת 1990.

אסיר נוסף שישוחרר הוא פאיז ברבך, שדקר למוות, יחד עם חברו, את מעבידו משה בקר. ברשימה נמצא גם אבראהים ראעי, שרצח במכות גרזן את מוריס אייזנשטאט וגנב את נשקו. אלמג'יד צוואלחה רצח, כשהיה קטין, את ברוך הייזלר, צעיר שישב לידו באוטובוס. הוא ניסה לרצוח שלוש נערות נוספות. הוא ישוחרר בפעימה הראשונה.

הרחוב הפלסטיני מתרגש לקראת שחרורם של האסירים. בין המשוחררים גם אנשי חמאס וג'יהאד אסלאמי שחלקם ישוחררו לרצועת עזה. "זו הרגשה שאין לתארה, שמחה גדולה מאוד, זה רגע שהמתנו לו מזה שנים והשבח לאל זה הגיע, תמיד קיווינו והיינו בטוחים שרגע זה יגיע בסופו של דבר", סיפר מועתסם מנצור, שאחיו הוא בין המשוחררים.

"נדרתי נדר לשחוט 13 כבשים אם הוא יחזור הביתה", אמרה גם אמו של האסיר עיסמאת מנצור, שהורשע ברציחתו של חיים מזרחי ליד בית אל. הכנו לכבודו, נעשה מסיבה, נכין לו ארוחות, נשמח בשבילו, נעשה מסיבות בלילה. בינתיים הוא ינוח קצת ואז נחתן אותו. הוא כבר מבוגר".