המו"מ: הממשלה תצביע היום על שחרור 104 אסירים

המו"מ: הממשלה תצביע היום על שחרור 104 אסירים

ראש הממשלה נתניהו טלפן אמש לשרי הליכוד, בניסיון לשכנעם להצביע בעד חידוש המשא ומתן עם הפלסטינים ובעד שחרור 104 האסירים. באותה עת הופעל לחץ על אותם שרים מגורמים אחרים בליכוד, שכינו את הצעת השחרור כ"בושה וחרפה"

גלי צה"ל

2013-07-28

לישיבת הממשלה הבוקר (א') קדמה דרמה לילית לא קטנה. אמש טלפן ראש הממשלה נתניהו לשרי הליכוד, בניסיון לשכנע אותם להצביע בעד חידוש המשא ומתן עם הפלסטינים ובעד שחרור 104 האסירים. עם צאת השבת פרסם נתניהו אגרת לאזרחי המדינה, ובה כתב כי "זוהי החלטה קשה מאין כמוה, היא מכאיבה למשפחות השכולות ולעם ישראל כולו, והיא מכאיבה לי מאוד. זהו אי צדק ברור של בני עוולה, אבל ראשי ממשלה נדרשים מעת לעת לקבל החלטות בניגוד לדעת הקהל, כשהדבר חשוב למדינה".

באותה העת בדיוק, קיבלו השרים מסרים נזעמים מפעילי ליכוד מרכזיים שכינו את שחרור האסירים כ"בושה וחרפה". סגן שר הביטחון, דני דנון, שלח מכתב לשרי הליכוד ובו קרא להם "להתנגד לשחרור מטורף של עשרות מחבלים", כלשונו. "זה מגדיר בעתיד לישראל סטנדרטים של פשרות מרחיקות לכת, אל מול דרישות מגוחכות מהצד השני", הוסיף.

ישיבת הממשלה שתכריע בנושא תחל בשעה 10:00. בינתיים, השרים יעלון ושטייניץ מהליכוד, חמשת שרי מפלגת יש עתיד ולבני ופרץ מהתנועה, צפויים להצביע בעד. שרי הבית היהודי והשרים כץ ולנדאו, צפויים להצביע נגד. השרים הנותרים טרם הביעו את עמדתם הסופית בעניין, אך בסוף ההצבעה סביר להניח שיהיה רוב קטן להצעת ההחלטה.

בראיון לתכניתנו "בוקר טוב ישראל" עם מיכה פרידמן אמר לירן דן, ראש מערך ההסברה במשרד ראש הממשלה כי מדובר ב"החלטה קשה מאוד, מורכבת ונגד הצדק הטבעי, אבל ההחלטה הנכונה בעת הזאת. זאת גם כיוון שיש צורך כעת להיכנס לתהליך המדיני, וגם לנוכח האתגרים שישראל עומדת בפניהם, ביניהם סוריה ואיראן".

לעומתו, יושב ראש הקואליציה, חבר הכנסת יריב לוין, הדגיש כי שחרור אסירים הוא צעד לא מוסרי ולא צודק. בראיון לגלי צה"ל אמר: "לצערי איני חבר בממשלה ולכן לא אוכל להשתתף בהצבעה, אבל אני לא צריך להיות חותמת גומי ואני יכול להגיד את דעתי".

לדבריו, "הוויכוח הוא אמתי. הליכוד היא מפלגה דמוקרטית. יש לי חובה לומר את דעתי ולהיאבק עליה. ישראל היא מדינה ריבונית, אבל היא דורסת את כל העקרונות הבסיסיים ביותר, ובעבור מה? עבור הסכמה של הצד השני לשבת למשא ומתן, שם ידברו רק על עוד מסירה של חלקי מולדת לאנשים שאפילו בתוך עמם אין להם מנדט".

משפחות שכולות: "נתניהו דורס את ערכי הצדק ברגל גסה"

מול משרד ראש הממשלה בירושלים יתכנסו הבוקר עשרות מנציגי המשפחות השכולות יחד עם פעילי "ישראל שלי" ו-"אם תרצו" כדי להפגין נגד ההחלטה לשחרר מחבלים. בארגון נפגעי הטרור אלמגור, מכנים את התנהלות של נתניהו "תבוסתנות", ואומרים כי "הוא דורס את ערכי הצדק ברגל גסה".

בין המפגינים נמצא גם אבי ברומברג, אחיינו של החייל אברהם ברומברג, שנרצח בשנת 81' על ידי שני ערבים ישראלים. "המשפחות השקולות מתמודדות עם הכאב יום יום ושעה שעה. בכל עסקה כזו ליבם נקרע מחדש", אמר ברומברג, "אנחנו פה כדי לנסות למנוע את ההליך המסוכן הזה".


ההפגנה הבוקר נגד שחרור האסירים (צלם: אילאיל שחר)

בימים האחרונים, פנו נציגי המשפחות השכולות לכל חברי הממשלה וביקשו שיתנגדו. מי שכבר הודיע שייענה לבקשתן הוא יושב ראש "הבית היהודי", השר נפתלי בנט, ואתו גם שני השרים הנוספים ממפלגתו אורי אריאל ואורי אורבך. אבל סביר להניח שההתנגדות הזו היא סמלית בלבד, מפני שההצעה צפויה לעבור, גם אם ברוב דחוק.

במערכת הפוליטית מעריכים, שכדי להמתיק את הגלולה המרה הזו עבור שרי הימין נתניהו יאשר, כבר בימים הקרובים, פרסום של מכרזים לבנייה בגושי ההתנחלויות. במועצת יש"ע קראו לשרים להתנגד להחלטה בכל מקרה וגם נציגיה ישתתפו בהפגנה היום.

השרים ידונו היום גם בעיגונו של משאל עם כחוק יסוד, כך שכל הסדר מדיני שיהיה כרוך בוויתור על שטחים ידרוש את אישור הציבור. מה תעשה הממשלה אם האזרחים יצביעו נגד החלטותיה? התשובה לשאלה הזו אינה ברורה, אבל הליכוד והבית היהודי צפויים להצביע בעד, כמו גם יש עתיד, ששינתה באחרונה את עמדתה והחליטה לתמוך בחוק חרף ההתנגדות שהביעו בעבר.


ההפגנה הבוקר נגד שחרור האסירים (צלם: אילאיל שחר)