ארגון נפגעי הטרור: נתבע עשרות מיליונים מסדאם

אפרת וייס

ארגון נפגעי הטרור: נתבע עשרות מיליונים מסדאם

ישראל תצטרף לתביעה בינלאומית נגד הרודן העיראקי, בגין תמיכתו במחבלים הפלסטינים ושיגור הטילים במלחמת המפרץ. צמרת התביעה קיימה דיון מיוחד בנושא, ונמסר כי כבר בוצעו פניות לממשל האמריקני. ראש ארגון "אלמגור": "טעינו כשלא תבענו קודם, כשאחרים פוצו באלפי דולרים"

Ynet

2003-12-16

תיק סדאם יוצא לדרך: לאחר ששר המשפטים, יוסף (טומי) לפיד, הודיע כי ישראל תצטרף לתביעה בינלאומית נגד הרודן העיראקי, קיימו אמש (יום ב') בכירי התביעה דיון מיוחד, כדי לבחון את האפשרויות לפעולה בנושא.

בדיון השתתפו היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, פרקליטת המדינה, היועץ המשפטי של משרד החוץ, אנשי הייעוץ והפרקליטות וכן נציגת הפרקליטות הצבאית.

ממשרד המשפטים נמסר כי "הנושא נמצא עדיין בראשיתו, ויש שאלות רבות של פרוצדורה ומהות לגבי משפטו של סדאם חוסיין, שעדיין לא הוכרעו על ידי ארה"ב, והמצויות – ממגע ראשון שקויים עם הממשל האמריקני – רק בראשיתן. לפיכך, תישקל העמדה לפי ההתפתחויות בהמשך".

במשרד המשפטים מציינים כי סדאם ביצע פשעי מלחמה גם נגד ישראל, בעיקר בתקופת מלחמת המפרץ, בטילים שנשלחו לתוך אוכלוסייה אזרחית ללא הבחנה, וגרמו לקורבנות ישראלים ולפגיעה ברכוש רב.

בתוך כך החל ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" בהכנת תביעות ייצוגיות נגד סדאם חוסיין ושלטונו. התביעות יהיו בגין כספים שהועברו מעיראק למשפחות מחבלים, וכן בדרישה לפיצוי נפגעים ישראלים ממלחמת המפרץ.

ארגון "אלמגור" החל בהכנת התביעות בעקבות מעצרו של סדאם והדיבורים על העמדתו לדין בעיראק או בהאג. הארגון מבקש מהממשל האמריקני לערוך את המשפט מחוץ לעיראק, כדי להקל על השתתפות ישראלים בהליכים המשפטיים.

"אם המשפט יתנהל בתוך עיראק יהיה לאזרחים שם מעמד מועדף על-פני ישראלים ויהודים", מסביר ראש הארגון, מאיר אינדור. "המשטר החדש בעיראק יבקש להישען על אוצרות המשטר הקודם, וינסה למזער תביעות חיצוניות".

בכוונת הארגון להציג תביעות בסכום של עשרות מיליוני דולרים. את התביעות הם מחלקים לשניים: האחת, נזקים נפשיים ונזקי רכוש שאירעו במהלך מלחמת המפרץ הראשונה לישראלים, כתוצאה מהטילים ששוגרו לעבר הארץ. השנייה, משפחות של נפגעי טרור שנרצחו בפיגועים, כאשר עיראק דאגה להעביר למחבלים ולבני משפחותיהם כספים.

"בעשור הקודם חשבנו שאין סיכוי להגיש תביעות משפטיות, ולכן לא עשינו זאת", אומר אינדור. "זו הייתה טעות. עובדה שהיו כאלה שהגישו תביעות וזכו באלפי דולרים. הפעם לא נחזור על השגיאה". לדבריו, מלאכת איסוף החומר לא תהיה פשוטה, אך ארגונו ידאג לגבש את הראיות ולהגיש בהקדם את התביעות.