רה"מ: "בעולם האכזר, כדי לשרוד צריך להיות חזק"

שלמה צזנה; אפרת פורשר; יורי ילון; לילך שובל

רה"מ: "בעולם האכזר, כדי לשרוד צריך להיות חזק"

נתניהו, שנאם בסיום קורס במכללה לביטחון לאומי: "שלום עושים רק עם חזקים" • בעקבות הכוונה לשחרר מחבלים: המשפחות השכולות פותחות במאבק

ישראל היום

2013-07-25


נתניהו והשר היפני קישידה, אתמול | צילום: מרים צחי

"במזרח התיכון ובעולם האכזר שבו אנו חיים כדי לשרוד אתה חייב להיות חזק, זה היה נכון בזמנו של הרצל וזה נכון שבעתיים בזמננו. שלום עושים רק עם חזקים", כך אמר אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בטקס סיום קורס של המכללה לביטחון לאומי בהר הצופים בירושלים אמר עוד נתניהו כי ישראל לא תפקיד את ביטחונה בידי שום גורם. "ישראל תמיד תגן על עצמה בכוחות עצמה, נגד כל איום, קרוב ורחוק", אמר, "שימור היכולת הזאת, הכנתה, שיופה, שכלולה והפעלתה בהתאם הצורך – זהו הביטחון הלאומי שלנו. אני בטוח שכל אחד ואחת מכם תתרמו לו בדרככם".

מוקדם יותר, בפגישה עם שר החוץ היפני פומיו קישידה, אמר רה"מ כי גם יפן וגם ישראל מתמודדות עם מדינות מרדניות שלהן תוכניות נשק גרעיני מסוכנות. "באיראן חיוני שיהיה שינוי במדיניות, לא רק שינוי בסגנון אלא שינוי מהותי. נוכל לראות זאת רק אם הם ייענו לכל הדרישות של מועצת הביטחון של האו"ם". נושא הפצצה האיראנית עלה גם בפגישתם של השר לעניינים אסטרטגיים, ד"ר יובל שטייניץ, ושר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, בלונדון.

השר קישידה התארח גם אצל הנשיא שמעון פרס ושמע ממנו מסר דומה. "אף אחד אינו רוצה נשק גרעיני בעולם, ויפן, שסבלה הכי הרבה מנשק גרעיני, יודעת היטב מה המשמעות של נשק גרעיני בידי איראן", אמר הנשיא, "העם האיראני אינו אויבנו. הבחירות האחרונות באיראן הוכיחו שהעם האיראני רוצה הנהגה אחרת. אנו נאבקים במדיניות המשטר החותר להשגת נשק גרעיני והפיכתו למרכז טרור, ואני מקווה כי הסנקציות הכלכליות ימשיכו עד להשגת המטרה".

נגד שחרור רוצחים

פרס אף אמר אתמול שהוא תומך ביוזמה לערוך משאל אם יושג הסכם בין ישראל לבין הפלשתינים. בראיון לערוץ הטלוויזיה האמריקני "אל־חורה" אמר הנשיא: "איני חרד ממשאל עם. לדעתי, רוב העם בישראל רוצה בשלום".

לקראת המגעים עם הפלשתינים, מתכוננות משפחות של קורבנות המחבלים שצפויים להשתחרר לצאת למאבק. כבר ביום ראשון מתוכננת הפגנה מול ישיבת הממשלה. להפגנה יגיעו משפחות שכולות, אנשי הארגון למען נפגעי הטרור "אלמגור", פעילי תנועת ישראל שלי, פעילי תנועת אם תרצו, צעירי הליכוד, וכן חברי כנסת מהימין. עוד קודם לכן, כנראה כבר היום יגיעו נציגי אלמגור למשרד רה"מ וינסו למסור לנתניהו מכתב עם בקשה להיפגש עמו.