"מתקיים דיון לשחרור מחבלים"

גדעון אלון

"מתקיים דיון לשחרור מחבלים"

82 רוצחים שנשפטו לפני אוסלו מועמדים לשחרור כמחווה • ביקורת על הצעד בוועדת הפנים

ישראל היום

2013-07-22


אסירים בבתי הכלא הביטחוניים | צילום: משה שי (ארכיון)

מנהלת מחלקת החנינות במשרד המשפטים עו"ד אמי פלמור, גילתה היום כי מתקיים דיון לשחרורם של 82 מחבלים שנשפטו לפני הסכם אוסלו.

בדיון שקיימה ועדת הפנים של הכנסת בנושא שחרור אסירים ביטחוניים כמחווה כלפי הפלסטינים, הוסיפה פלמור כי להערכתה במחוות כלפי הפלסטינים (לא כולל עסקאות חילופים) שוחררו כ- 2000 אסירים ביטחוניים.

יובל ביטון, ראש מחלקת הערכה ומחקר בשירות בתי הסוהר, סקר את מצבת 5120 האסירים הביטחוניים הכוללים 3533 שפוטים, 1589 עצורים ו-138 עצורים מנהליים. לדבריו רוב המחבלים משתייכים לארגון הפת"ח. כן ציין כי ישנם 82 אסירי עולם מהתקופה של טרם הסכמי אוסלו, כולם נחשבים למחבלים "עם דם על הידיים".

יו"ר הועדה ח"כ מירי רגב (הליכוד-ביתנו) תקפה את הכוונה לשחרר של 82 מחבלים עם דם הידיים. לדבריה ראוי שהציבור יקבל מידע על האסירים הביטחוניים שאותם עומדים לשחרר כמחווה לקראת חידוש המו"מ המדיני. "ארה"ב מבקשת מאתנו לערוך מחוות אבל פולארד אינו משוחרר במחווה הדדית. לעומת זאת, אנחנו צריכים לשחרר טרוריסטים. רוצחים לא יכולים להיות כלי במו"מ" – אמרה רגב.

אליהו כרמאני, שבנו רונן ז"ל נהרג על ידי מחבלים שחטפו אותו מטרמפיאדה בדרכו לגבעת זאב, ציין כי במשפט התברר כי המחבלים ביצעו את הרצח המתועב עבור בצע כסף. ביהמ"ש שפט אותם לארבעה מאסרי עולם אולם הם עדיין לא ריצו מאסר עולם אחד. "הייתי בעד שחרור גלעד שליט ואפילו הסכמתי שאחד הרוצחים ישוחרר. אבל כעת, בשביל מה לשחרר?", שאל כרמאני, שקרא בכאב שלא לשחרר את האסירים.

ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי) אמר כי "ישראל איבדה את הרגישות למשפחות השכולות. בנוסף, המושג 'כבוד לאומי' הפך להיות ביטוי גס". ח"כ דוד אזולאי (ש"ס) אמר שאין ערך לדיון כי בסופו של דבר ישוחררו המחבלים. ח"כ זבולון כלפה (הבית היהודי) יצא נגד השימוש במילים "מחבלים עם דם על הידיים. זוהי מכבסת מילים. יש לקרוא להם רוצחים".

יו"ר ארגון אלמגור מאיר אינדור אמר שכשמשחררים מחבלים בעסקה מדינית, למעשה משדרים שהם לוחמים. "צריך לומר בריש גלי שהם עשו פשעים נגד האנושות".