מקורות בוושינגטון: נתניהו מוכן לשחרור רוצחים בלי התחייבות לחידוש במו"מ

אלי ברדנשטיין; אריק בנדר

מקורות בוושינגטון: נתניהו מוכן לשחרור רוצחים בלי התחייבות לחידוש במו"מ

הממשל האמריקאי שכנע את רה"מ לשחרור 40 רוצחים פלסטינים, כבר במהלך הרמדאן. הערכה בי-ם: אם אבו מאזן יסרב לשוב למו"מ למרות המחווה הוא ייתפס כמכשיל השיחות. ארגון נפגעי טרור: "כל מחבל שנצליח להשאיר בכלא – רווח לישראל"

NRG

2013-07-11

תפנית דרמטית בעמדתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. ישראל מוכנה לשחרר עד 40 אסירים פלסטינים עם דם על הידיים, לפני חידוש המשא ומתן עם הפלסטינים וללא התחייבות פלסטינית לשוב לשולחן השיחות. כך לדברי מקורות בוושינגטון. מדובר בשינוי משמעותי בתפיסת נתניהו, שעד היום סירב "לשלם" מחיר כדי להחזיר את הפלסטינים לשולחן המשא ומתן.

נתניהו ומזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי ממתינים לתשובת הנשיא הפלסטיני אבו מאזן שצריך לאשר את מספר האסירים שישוחררו וכן הסכם שלפיו יתר האסירים (עד 104 בסך הכל) ישוחררו בפעימות בעתיד, לאחר חידוש המשא ומתן. עם זאת, כרגע לא דנים על עיתוי הפעימות הבאות או מספר האסירים שישוחרר בעתיד.


ישחרר אסירים ללא משא ומתן. רה"מ נתניהו צילום ארכיון: מרים צחי

אם אבו מאזן ישיב בחיוב, קרוב ל-40 אסירים ישוחררו כבר בזמן הקרוב, במהלך חודש הרמדאן. שחרור אסירים אלה יהיה בבחינת מחווה ישראלית להפגנת רצינות כוונות מול אבו מאזן. בתוך רשימת האסירים שישראל מוכנה לשחרר ללא תלות בחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים כלולים אסירים שהשב"כ מעריך כי לא יהוו סכנה לציבור. מדובר באסירים חולים ומבוגרים ולא נכללים בתוכם אסירים ערבים ישראלים או תושבי מזרח ירושלים.

אבו מאזן דחה הצעה אמריקאית-ישראלית קודמת לשחרור 60 אסירים בשלוש פעימות, מדי חודשיים, כאשר הפעימה הראשונה הייתה אמורה להתבצע בסמוך לחידוש השיחות. האמריקאים הצליחו לשכנע את נתניהו לאשר את המחווה המנוגדת למדיניותו ולהצהרותיו, כדי לחזק את אבו מאזן ולהביא לו הישג של "נראות" מול הרחוב הפלסטיני הביקורתי. אך בנוסף, האמריקאים הסבירו לראש הממשלה שבאמצעות מחווה זו הוא "ממלכד" את אבו מאזן, שלא יוכל להרשות לעצמו לסרב בהמשך לחידוש השיחות. אם ימשיך כך, יואשם אבו מאזן על ידי האמריקאים בהכשלת המאמצים.

לאחר שחרור האסירים יימשכו המגעים למציאת מסגרת לחידוש המשא ומתן. הצעה החדשה שעומדת כרגע על הפרק היא הצהרה אמריקאית אשר מבוססת על נאומי אובמה מהעבר (במיוחד מנאומו במאי 2011). ההצהרה האמריקאית לא תזכיר את קווי '67, שאינם מקובלים על נתניהו, ולא את ההכרה במדינת ישראל כמדינת העם היהודי – שאינה מקובלת על הפלסטינים.

הממשל האמריקאי אופטימי ביחס לסיכוי שהמשא ומתן בין ישראל לפלסטינים יתחדש כבר במהלך הביקור הקרוב של קרי, שנדחה בשל מחלת רעייתו. קרי מאמין שבדרך זו יצליח להביא לא רק לחידוש השיחות אלא גם להבטיח שיימשכו. עם זאת, מקורות זרים המעורבים במגעים ציינו שהלחץ הכבד של קרי על אבו מאזן, עשוי להביא אותו להסכים לחידוש השיחות, אך קשה להאמין שיתמיד בהן. לדבריהם, תוך זמן קצר אבו מאזן יפרוש, יאשים את ישראל בהכשלת השיחות יחדש את הפנייה לאו"ם.

100 מחבלים

אתמול העביר ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין רשימה של יותר מ-100 מחבלים פלסטינים, כולם עם דם על הידיים. לטענת הארגון, אלו האסירים שאבו מאזן דורש לשחרר. הרשימה כוללת שמות של מחבלים שנכלאו לפני הסכמי אוסלו ושהיו מעורבים בפיגועים רצחניים כדוגמת "ליל הקלשונים", אוטובוס הדמים שנשרף ביריחו, חטיפות ורצח כמו במקרים של החייל עקיבא שאלתיאל והשוטר נסים טולדנו, רוצחיו של פרופסור מנחם שטרן שנרצח ליד מוזיאון ישראל ועשרות מקרים נוספים.

מאיר אינדור, יושב ראש ארגון אלמגור, אמר כי "מדובר במסמך שהגיע אלינו מאחד הגורמים הרשמיים המעורב בקבלת ההחלטות בנושא. במסגרת קמפיין מטעם משפחות קורבנות הטרור שהשקנו השבוע נגד שחרור המחבלים הרוצחים, מסרנו את הרשימה לידיו של אדלשטיין".

באלמגור חוששים מההיענות של נתניהו ללחצי הפלסטינים ושר החוץ קרי לשחרר מחבלים כתנאי פתיחה למו"מ." האמירות שיוצאות מחוגים מדיניים, שלפיהן נתניהו לא יסכים למלוא המחיר של 120 רוצחים ולא כתנאי למו"מ – הן קוסמטיקה להסכמה לכך שהוא ישחרר עשרות רוצחים במסווה של מחוות לרמאדן", טוען אינדור. בארגון אומרים כי "כל מחבל שנצליח להשאיר בכלא – הוא רווח לישראל והצלת כבודנו הלאומי".

ברשימת האסירים שאבו מאזן דורש לשחרר נמצאים אבו-חרביש סאלם סלימאן מחמוד ואדם אברהים גומעה גו'מעה שהשליכו בקבוק תבערה על אוטובוס בבקעה וגרמו למותה של רחל וייס ושלושת ילדיה. החייל דוד דולורוזה שניסה להצילם נפצע קשה ונפטר בבית החולים.

ברשימה נמצאים גם רוצחיו של פרופ' מנחם שטרן ז"ל, שנרצח בדקירות סכין בעמק המצלבה ביוני 1989. רוצח נוסף עם דם על הידיים אותו דורשים הפלסטינים לשחרר הוא דאוד עאדל חסן מחמד שרצח את עופרה וייס בת 34 ואת בנה הפעוט טל כאשר השליך על הרכב המשפחתי בקבוק תבערה סמוך לכפר חבלה, באפריל 1987.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לדיווח על שחרור האסירים כי "מדובר בפרסום שאין לו כל אחיזה במציאות".