ישראל שיחררה 398 אסירים פלשתינאים והשלימה את התחייבותה מפסגת שארם

עמוס הראל; נדב שרגאי; ארנון רגולר

ישראל שיחררה 398 אסירים פלשתינאים והשלימה את התחייבותה מפסגת שארם

הארץ

2005-06-03

ישראל שיחררה אתמול 398 אסירים פלשתינאים; שני אסירים נוספים שנכללו ברשימה ביקשו שלא להשתחרר. בכך השלימה ישראל את התחייבותה לשחרור 900 אסירים (בפועל 898), שניתנה במסגרת פסגת שארם א-שייח בפברואר השנה.

אחד האסירים שביקש להישאר בכלא נימק זאת ברצונו להשלים בכלא את בחינות הבגרות; השני – ברצונו להישאר יחד עם אחיו, שעודנו כלוא ולא נכלל ברשימת ה-400.

מבין המשוחררים האחרים, 21 הם תושבי רצועת עזה, שהועברו אתמול מכלא קציעות למחסום ארז, בדרכם לבתיהם. היתר, תושבי הגדה, פוזרו בין ארבעה מחסומים: סאלם ליד ג'נין, מחסום סמוך לטול כרם, מחסום ביתוניא ממערב לרמאללה ומחסום תרקומיא ממערב לחברון. השחרור עבר בלא תקלות מיוחדות.

שחרור האסירים נעשה בהתאם להחלטת הממשלה מיום ראשון השבוע. כמו במקרים קודמים, אין ברשימה מי ש"דם ישראלים על ידיהם". לעומת זאת, שוחררו הפעם אסירים עם יתרת מאסר ארוכה יחסית, משום שדבקות בכלל הקודם, שהתיר שחרור רק לאחר ריצוי שני שלישים מתקופת העונש, לא היתה מאפשרת עמידה במכסה שנקבעה.

לא שוחררו תומכי ג'יהאדאיסלאמי

ישראל נמנעה מלשחרר אסירים תומכי ג'יהאד איסלאמי, על רקע הפסקת מחוייבות הארגון לרגיעה הביטחונית בגדה המערבית והניסיונות להמשיך לבצע פיגועי התאבדות – האחרון שבהם, שסוכל על ידי כוחות הביטחון, תוכנן להתבצע אתמול בירושלים.

קצין משטרה צבאית ראשי, תת-אלוף מיקי בראל, שפיקח על מבצע השחרור, אמר אתמול כי שחרור האסירים נעשה בצורה חלקה, בלא עיכובים כלשהם.

לדבריו, התרשם שבקרב המשוחררים שררה שמחה אמיתית. הוא אמר שבניגוד למקרים קודמים, שמע הפעם מהאסירים תקווה שמדובר בראשיתו של שינוי ממשי ביחסים בין הצדדים.

במחסומים המתינו לאסירים המשוחררים נציגי הרשות הפלשתינית ובני משפחותיהם. 77 אסירים הגיעו אתמול למחסום ביתוניא, התקבלו בהתרגשות רבה והועברו בכלי רכב למתחם המוקטעה בצפון העיר לקבלת פנים שהתקיימה לכבודם.

מהטקס במוקטעה נעדר יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן), שעבר צנתור בעמאן. עשרות חמושים, חברי הזרוע הצבאית של פתח גדודי חללי אל-אקצה, ליוו את המשוחררים וירו אש כבדה באוויר. במתחם המוקטעה הגיעו האסירים לקברו של יאסר ערפאת ולאחר פגישה עם מזכ"ל משרד הנשיאות, א-טייב עבד אל-רחים, נסעו לבתיהם.

ארגון נפגעי הטרור: "כל הגבולות נפרצו"

לפני שחרור האסירים פנה ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" לראש הממשלה, לשרת המשפטים וליועץ המשפטי לממשלה, בבקשה למנוע את השחרור. הארגון העביר להם תוצאות בדיקה שקיים ולפיה 175 מהמחבלים המשתחררים טרם ריצו חצי מתקופת מאסרם, 41% ריצו 70%-50% ממאסרם ושישה מחבלים ריצו רק כ-10% מעונשם.

ראש ארגון אלמגור, מאיר אינדור, אמר כי "שחרור המחבלים – בעיקר אנשי חמאס – מלמד שכל הגבולות נפרצו. בעיני המחבלים, מערכת ההרתעה והשפיטה הישראלית הפכה לפלסתר. הבג"ץ הפך להיות עיר מקלט למחבלים. הם יודעים ששם הם ימצאו אוזן קשבת ומקלט בטוח. בהתכנסותו של בג"ץ באישון ליל, כדי לא לעכב את השחרור אפילו בשעה, הוא מוכיח שהפך להיות הרשות השפוטה של השלטון במקום הרשות השופטת. בג"ץ מגלה את עצמאותו כשמדובר בגירוש מחבלים או הריסת בתיהם – או אז יש לו את כל הזמן שבעולם למשוך דיונים".


שחרור אסירים במחסום בכניסה לטול כרם, אתמול. המשפחות ונציגי הרשות המתינו למשוחררים