המדינה תשחרר 980 אסירים תמורת גלעד שליט

עופר אדרת; ליאל קייזר; תומר זרחין; ג'קי חורי

המדינה תשחרר 980 אסירים תמורת גלעד שליט

ישראל והחמאס התחייבו בפני המתווך הגרמני שלא יחשפו את שמות האסירים

הארץ

2009-11-30

980 אסירים ביטחוניים, זהו מספר האסירים שמתכוונת המדינה לשחרר במסגרת ההסדר המתגבש לשחרורו של החייל החטוף גלעד שליט. כך הודיעה אתמול פרקליטות המדינה בתגובה לעתירת ההורים השכולים. לדברי הפרקליטות, כתנאי למשא ומתן התחייבו ישראל והחמאס באופן מפורש בפני המתווך הגרמני, כי פרטי העסקה ושמות האסירים לא יפורסמו וזאת כדי לאפשר ניהול משא ומתן אפקטיבי בין הצדדים, שלא ינוהל בתקשורת. היום אחר הצהריים יתקיים דיון בעתירה בבג"צ.

אתמול מסרה פרקליטות המדינה את תגובתה לעתירתם של שלושה הורים שכולים נפגעי טרור וכן ארגון אלמגור, שביקשו להסיר את הצנזורה הצבאית המונעת מהציבור לקבל מידע הנוגע להסדר המתגבש לשחרורו של החייל גלעד שליט.

על פי תגובת הפרקליטות, קיימת אפשרות עקרונית לשחרורם של כ-450 אסירים ששמותיהם מועברים על ידי החמאס, ואשר אפשרות שחרורם נבחנת באופן פרטני "בהתאם לשיקולים שונים ועל בסיס רציונאל ביטחוני ערכי". בנוסף, מתוכנן בהמשך שחרור חד-צדדי כמחווה לעם הפלסטיני, שבמסגרתו אמורים להשתחרר כ-530 אסירים נוספים שאותם תבחר ישראל. עוד נמסר כי טרם הוחל גיבוש רשימת אסירים אלה ועוד לא נקבעו קריטריונים לעניין זה.

להבדיל משחרור אסירים במסגרת מחווה או הסכם מדיני, נכתב בתגובת הפרקליטות, שהרי במשא ומתן לשחרור שליט, ישראל מצויה באירוע מסוג "מיקוח" שניתן לראותו כ"פיגוע מתמשך", שבמסגרתו מתנהל משא ומתן להשגת המחיר הנמוך האפשרי מבחינת מדינת ישראל.

עוד נכתב כי אם תתגבש העסקה, תדון הממשלה בכל השיקולים והמידע הרלוונטי לשם הפעלת שיקול דעתה. במסגרת זו, נמסר, ייכללו כל השיקולים שהנחו את הגורמים השותפים לגיבוש העסקה, ובהם שיקולים ערכיים ומקצועיים. עוד נכתב, כי ככל שהמשא ומתן יבשיל והצדדים יגיעו לסיכום ביחס לאסירים שישוחררו, תפורסם רשימת האסירים לידיעת הציבור.

לגבי הבקשה להורות לצנזורה להימנע מהפעלת סמכויותיה, נכתב בתגובת המדינה כי הצנזורה הצבאית מוסמכת לאסור על פרסום ידיעה מסוימת, במיוחד שהיא מגיעה למסקנה שקיימת "קרבה לוודאות שפרסום הידיעה יפגע בצורה ממשית באפשרות החזרתו של שליט, חי בריא ושלם, או לחלופין אם היא מגיעה למסקנה שקיימת קרבה לוודאות שפרסום הידיעה ישפיע על ?המחיר' שתשלם ישראל עד כדי פגיעה בביטחון המדינה".

לדברי הפרקליטות, קיומה של עמימות מצדה של מדינת ישראל הנה חיונית והכרחית לעצם קיומה ו"בלעדי העמימות לא ניתן יהיה לנהל משא ומתן אפקטיבי ולהגשים את המטרה של השבת החייל החטוף לישראל".

השבועון הגרמני "דר שפיגל" דיווח אתמול על מחלוקות פנימיות בתוך חמאס מעקבות את העסקה עם ישראל, במסגרתה ישוחרר החייל החטוף גלעד שליט בתום שלוש שנים וחצי בשבי החמאס.

משפחת שליט ממשיכה בסבב השרים

בתוך כך, אביבה ונועם שליט, הוריו של החייל החטוף גלעד שליט, המשיכו אתמול את סבב הפגישות עם שרי הממשלה, שהחל לפני כשבוע לאחר שדווח על מגעים מתקדמים לשחרור בנם מהשבי. השניים נפגשו אתמול עם שר החוץ אביגדור ליברמן במטרה לשכנעו להצביע בעד העסקה לשחרור בנם אם וכאשר תעלה עסקה כזאת לפתחה של הממשלה.

בני הזוג שליט הגיעו ללשכת שר החוץ אביגדור ליברמן מלווים ביושב ראש מטה המאבק לשחרור גלעד, בשמשון ליבמן. השלושה נועדו עם ליברמן כ-40 דקות, שבסיומן סירבו לדבר על שהתרחש בפגישה או לשחרר הצהרות אופטימיות. "אנחנו לא מעודדים, ולא לא מעודדים", אמר נועם שליט בתום הישיבה לעיתונאים שהמתינו לו מחוץ ללשכה. "אנחנו עדיין ממתינים", הוסיף האב. כשנשאל על תחושותיו בעקבות הפגישה עם שר החוץ אמר שליט כי "אין לנו שום חדש, אנחנו לא עוסקים בתחושות, אנחנו צריכים עכשיו יותר מתחושות, כשנראה את גלעד אז אולי יהיו לנו תחושות".

היום בבוקר ייפגש נועם שליט עם שר העבודה והרווחה, ישראל כץ, וכן עם המשנה לראש הממשלה בוגי יעלון בלשכותיהם. בשעות אחר הצהריים ייפגש שליט עם שרת הקליטה סופה לנדבר וכן עם שר החוץ סילבן שלום. לדברי שליט, עד סוף השבוע הנוכחי צפויים הוא ורעייתו להשלים את סבב הפגישות עם שרי הממשלה.

אמש כתב ליבמן באתר האינטרנט של מטה המאבק: "אנו מבקשים ליצור אחדות עת יגיש רה"מ את "העסקה" לאישור. לפנינו: ישיבת הממשלה שתצטרך לקבל החלטה. אז נחליט איך עלינו לנהוג… צפו לקריאה אחר כך, אם נגיע אל הרגע המיוחל, נצטרך כולנו לאסוף את עצמנו לקבלת פנים. על תסריט אחר, אינני רוצה לחשוב".


בני משפחות של אסירים פלסטינים בעזה, בשבוע שעבר


נועם שליט בצאתו מפגישה עם השר אביגדור ליברמן, אתמול