בביה"ד טענו הפלשתינאים, בחוץ צעדו משפחות שכולות עם תמונות יקיריהן

טלי ניר

בביה"ד טענו הפלשתינאים, בחוץ צעדו משפחות שכולות עם תמונות יקיריהן

מאות ישראלים השתתפו בצעדת המחאה השקטה; אב שכול: הרגשתי חובה אישית לבתי להשתתף

הארץ

2004-02-23

האג

בשעה שבבית הדין הבינלאומי בהאג נשמע אתמול מעל דוכן הטיעונים הקול הפלשתיני, מחוץ ל"ארמון השלום" בלטה דווקא הדממה הישראלית. מאות בני אדם – בהם נפגעי טרור, חברי ארגון "נוצרים למען ישראל" וסטודנטים שהביאה הסוכנות היהודית – צעדו בשקט ברחובות האג, כשהם נושאים את תמונותיהם של מאות הרוגי טרור ישראלים, ושלטים עליהם נכתבו שמות ההרוגים מהפיגוע בירושלים שלשום.

חלק מבני המשפחות השכולות התמקמו בשורה הראשונה של המפגינים, שלובי זרוע הם צעדו עם סטודנטים שהגיעו מישראל, אירופה וארה"ב, ושרו את המנון "התקווה". כשהגיעו סמוך לבית הדין הבינלאומי הם הרימו בדממה את תמונות יקיריהם באוויר.

בין הצועדים היה גם ארנולד רוט, שאיבד את בתו מלכי בת ה-15 בפיגוע במסעדת "סברו" בירושלים באוגוסט 2001. "מאוד קשה לי כיוון שאני מסתובב כאן עם התמונה של הילדה שלי וזהו אקט מלאכותי. הרי בדרך כלל אתה לא מסתובב עם התמונה של הילד שלך ברחוב. אבל אני מרגיש שאני חייב לעשות זאת כחובה אישית שלי למלכי, כדי לנסות למנוע מקרים נוספים ומשפחות שכולות נוספות", אמר רוט. האב השכול ציין את הקושי בהתמודדות עם התקשורת הזרה, "הם חושבים שאנחנו רק שונאים, אבל זה לא נכון". לאחר מות בתו, רוט הקים קרן לעזרה לילדים עם מוגבלויות, שבין היתר מסייעת גם לילדים פלשתינאים רבים. "אנחנו לא שונאים, אנחנו רק רוצים למנוע עוד טרור", אמר רוט.

במקביל לצעדה, הגיעו למקום נציגי ארגון זק"א, והעמידו בסמוך לבית הדין את שרידיו של אוטובוס קו 19 מירושלים, שבו אירע פיגוע התאבדות לפני כחודש. על שלד האוטובוס נתלו תמונות של הרוגי פיגועים, ובסמוך לו הפגינו סטודנטים ארגונים שונים ומשלחות תמיכה מאירופה. הם בנו ליד האוטובוס דגם של חומה שעליו כתבו את המילה "DEFENCE" (הגנה) באמצעות פרחים, וחילקו כרטיסי אוטובוס לעוברים ושבים. המפגינים שרו שירי שלום והניפו שלטים בגנות הדיון בהאג.

היום ימשיכו הארגונים והפעילים למען ישראל בהפגנות מול ארמון השלום, בניסיון להשפיע על דעת הקהל העולמית בסוגיית גדר ההפרדה. היום גם עתיד להתקיים שימוע ציבורי בהנחיית עורך הדין האמריקאי, ריצ'ארד היידמן, ובהשתתפות נפגעי טרור ישראלים בבניין העיריה הישן בעיר.

בתו של זאבי השתתפה בצעדה

בצעדה השקטה השתתפה גם ערבה זאבי, בתו של השר לשעבר רחבעם זאבי, שנרצח בבית מלון בירושלים באוקטובר 2001. זאבי מתגוררת באמסטרדם, ואתמול הסבירה כי היא בחרה להשתתף בצעדה כיוון שחשה שאם אביה היה בחיים הוא היה משתתף באירוע, "ואולי אם היתה גדר, אבי היה היום בחיים", אמרה.

לדבריה, "המצעד היה מאוד מרגש בגלל המוחשיות של השכול. אנחנו נלחמים כאן על הזכות הבסיסית של מדינת ישראל להגן על עצמה ואני מקווה שמשהו עזר, כי שמעתי כבר חברים הולנדים שמדברים על זה שההסברה הישראלית מצליחה להשפיע", היא סיפרה.


שרידי אוטובוס קו 19 שעליו נתלו תמונות ההרוגים הישראלים, אתמול ליד בית הדין בהאג


מפגינים פלשתינאים מחוץ לבית הדין