קורבנות טרור מישראל תובעים ערפאת בבריסל

ניצן הורוביץ

שליח "הארץ" בבריסל

קורבנות טרור מישראל תובעים ערפאת בבריסל

התביעה הוגשה על-פי החוק הבלגי, המאפשר לשפוט אישים בגין פשעי מלחמה ללא קשר לאזרחותם

הארץ

2001-11-26

קבוצת נפגעי טרור מישראל הגישה אתמול (שלישי) בבריסל תביעה נגד יו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת, ונגד כמה מראשי זרועות הביטחון של הרשות הפלשתינית. בטרם הוגשה התביעה, נערכה מול בית המשפט בבירה הבלגית הפגנה של קורבנות הטרור.

התביעה נערכה והוגשה על-פי החוק הבלגי, המאפשר לבתי המשפט במדינה לשפוט אישים בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות ללא קשר לאזרחותם או למקום ביצוע המעשים הנדונים. על-פי אותו חוק הוגשו בבלגיה התביעות נגד אריאל שרון, סדאם חוסיין, פידל קסטרו ומנהיגים נוספים.

התביעה היא אישית נגד יאסר ערפאת, מרואן ברגותי, ג'יבריל רג'וב ומוחמד דחלאן, בגין האשמות של "רצח, פשעים נגד האנושות והשמדת עם". את התביעה הגישו עורכי הדין יעקב רובין ויהודית שחור מישראל, ועורך הדין ויליאם גולדנאדל מפאריס, ראש הארגון הצרפתי "פרקליטים ללא גבולות".

על התביעה חתומים 30 בני אדם: 28 נפגעי טרור מישראל וכן שני בלגים שקרובי משפחתם נרצחו בפעולות טרור פלשתיניות. האחד הוא יהודי בלגי שאחיו נרצח בהתקפה על בית הכנסת בבריסל ב-1982, והשני בלגי לא יהודי שאחיו שירת כדיפלומט בסודאן ונרצח בהתקפה על שגרירות ירדן בחרטום ב-1971, שביצע ארגון ספטמבר השחור.

הרכב התובעים משקף את הלקחים שהופקו בחודשים האחרונים מהעיסוק הנמרץ במשמעות החוק המעניק לבתי המשפט בבלגיה סמכות בינלאומית רחבה. התובעים הם כולם בעלי זיקה אישית – כנפגעים – למעשים בגינם הוגשה התביעה, וכן ניתן להצביע על זיקה של התיק לבלגיה בשל צירופם של אזרחים בלגים שקרובי משפחתם נרצחו בפיגועים בבלגיה או נגד נציגים בלגים בחו"ל.