נציג משפחות נפגעי הטרור תקף את המדינה: "השכול שלנו הוא סוג ב'"

נציג משפחות נפגעי הטרור תקף את המדינה: "השכול שלנו הוא סוג ב'"

יוסי מנדלביץ', ששכל את בנו בפיגוע בחיפה, ביקר בחריפות את עסקת שליט ואת הטיפול בנפגעי הטרור. בסוף דבריו הוא זכה למחיאות כפיים בניגוד לנוהג

הארץ

2012-04-25

נציג המשפחות השכולות, יוסי מנדלביץ', יצא היום (רביעי) בביקורת חריפה ביותר כלפי הממשלה והמדינה בטקס הזיכרון לנפגעי פעולות האיבה. מנדלביץ', ששכל את בנו יובל בפיגוע בחיפה ב-2003, נאם במשך דקות ארוכות והתייחס לעסקת שחרורו של החייל החטוף גלעד שליט ולאופן שבו המדינה מטפלת בנפגעי הטרור. בסוף דבריו זכה מנדלביץ' למחיאות כפיים – למרות הנוהג לא לעשות כן באירועים מסוג אלה.

"בסופו של דבר התקבלה עסקת שליט אך באיזה מחיר?", תהה מנדלביץ' בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו שנאם לפניו בטקס, "חמאס ניצח בעסקה. אנחנו רואים את המרצחים בתוכניות טלוויזיה, אלה שאחראים לגרועים שבפיגועים בישראל משוחררים לחופשי". הוא שאל עוד: "מהי התפיסה הביטחונית לגבי שחרור מחבלים? אנו דורשים לדעת כיצד הממשלה מתכוונת לנהוג".

מנדלביץ', שהיה בין העותרים נגד קיום העסקה, הוסיף כי "נכון שביום אחד בשנה זוכרים את חללי הטרור – אך ב-364 הימים האחרים שוכחים ומזניחים אותם. נשמרת ההיררכיה הברורה בין חללי צה"ל לבין אזרחים שנהרגו. השכול של החללים והאזרחים נותר פרוץ ושומם, הגורמים המחליטים לא השכילו ליצור מערך טיפול משותף, ובאזרחים חללי טרור מטפל הביטוח הלאומי. המחוקק החליט כי יקראו להם בשם הביזארי 'נפגעי פעולות האיבה' – כאילו אינם חללים, כאילו עודם חיים". הוא הגדיר את השכול של נפגעי הטרור כ"שכול סוג ב'".

נתניהו, שנאם כאמור לפניו, אמר כי "מעשי הזוועה של הטרוריסטים נגדנו אינם יודעים גבולות מוסריים. אכזריותם של הטרוריסטים אינה יודעת שובע. יש להם דבר אחד משותף: הם רוצים לרצוח יהודים, הם רוצים לעקור את עמנו ואדמתנו. הם לא יצליחו בכך, אנו נישאר בירושלים – עירנו המאוחדת של העם היהודי". הוא ציין עוד כי הוא "רואה את הנחישות הזו במשפחות הנופלים. ראיתי אותה אצל בני משפחת פוגל וישי, ראיתי אותה במשפחות הנרצחים בטולוז ואצל כל אחד ואחת מכם. הם רוצחים ואנחנו בונים".

יום הזיכרון ל-22,993 חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה צויין הבוקר ב-11:00 בצפירה של שתי דקות שנשמעה ברחבי הארץ. מייד לאחר מכן החלו בחלקות הצבאיות בבתי העלמין הצבאיים טקסי הזיכרון. טקס הזיכרון הממלכתי התקיים בהר הרצל בירושלים והשתתפו בו נשיא המדינה, שמעון פרס, ראש הממשלה, בנימין נתניהו והרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ.