הנשיא פרס: חובתי להציל חייו של נער אחד בישראל

ניר חסון; ברק רביד; עוז רוזנברג

הנשיא פרס: חובתי להציל חייו של נער אחד בישראל

בתום הדיון בביהמ"ש התפרע משחית האנדרטה לזכר רבין במסדרונות ביהמ"ש וצעק "אם הממשלה לא מסוגלת לבצע תג מחיר אני אבצע זאת בעצמי"

הארץ

2011-10-17

בבית המשפט העליון בירושלים הסתיים (שני) בצהריים דיון מתוח, בעתירות שהוגשו נגד ביצוע עסקת שליט. השופטים צפויים להכריז על החלטתם בשעות הקרובות. הדיון נקטע כמה פעמים שמשפחות קורבנות הטרור שישבו בקהל צעקו קריאות ביניים נגד קיום העסקה.

בצאתו מהדיון, נתקל אביו של גלעד, נועם שליט, בחלק מבני המשפחות השכולות שעתרו נגד העסקה. כמה מהנוכחים צעקו לעברו קריאות כמו, "אנחנו מקווים שתסתכל בעיניים גם להרוגים הבאים", "תתבייש לך", "שים סרט שחור על הבית שלך, לפחות תתנהג כאילו אכפת לך", מאיר סחיווסחורדר, אחד העותרים אמר בתום הדיון כי "היום השמח שלו הוא לא שמח, הוא כניעה של המדינה. שלא יגיד שהוא רוצה שקט מהתקשורת אחרי שהוא בא לפה בגלל התקשורת. יש לו מערכת קמפיין משומנת. הכאב של נועם שליט בכלל לא דומה לכאב שלנו. כל שביב מידע מהבן שלו נוטע בו תקווה. אני יכול לדבר עם אבא שלי? אני יכול לדבר עם אחותי הקטנה שנרצחה בגיל שנתיים?"

אחיו של מאיר, שבואל סחיווסחורדר ששכל את הוריו ושלושה מאחיו בפיגוע במסעדת סבארו בירושלים ונעצר לאחר שהשחית את האנדרטה לזכר יצחק רבין בשבוע שעבר, התפרע בתום הדיון במסדרונות בית המשפט. סחיווסחורדר צעק פעם אחר פעם כי "אם הממשלה לא מסוגלת לבצע תג מחיר אני אבצע אותו בעצמי. לא הניתן לטרוריסטים לצאת מגבולות הארץ. אם בית המשפט לא יבצע תג מחיר שיפוטי – אז יש לי את הצידוק והסמכות, גם מבית הדין בהאג יש לבצע את תג המחיר הזה.


נועם שליט בדיון בבג"ץ, היום. צילום: דודו ועקנין

נועם שליט אמר בתגובה כי "ליבנו היום עם המשפחות השכולות. גם אנחנו משפחה שכולה ואנחנו גם יודעים שיש משפחות שכולות שתומכות בעסקה. זו עסקה קשה. היינו מאושרים אם גלעד היה משתחרר בדרך אחרת, אבל לצערי מדינת ישראל לא השכילה לייצר מנופי לחץ שיביאו לשיחרורו. אני מצר על כל שהמשפחות השכולות לא היו איתנו כשניסינו להפעיל לחץ על ממשלת ישראל והחמאס ולעצור את משאיות הכסף והסחורה. אי ביצוע העסקה לא יחזיר את היקירים שנרצחו ומצד שני זה יגזור את גורלו של גלעד למוות. כל דחייה, כל הוצאת לבנה אחת מהעסקה עלולה לגזור את גורלו"

העותרים לשופטים: אתם תכריעו אם מערכת הצדק תקרוס מול החמאס

במהלך הדיון פנה מאיר סחיווסחורדר לשופטים וקבל על אופי ההליך המשפטי. "לא זכור לי אף מקרה שבית המשפט הכריע בשאלות כאלו באפשרות למתן תגובה שעתיים לפני העתירה. אין לי פה מחשב, אין לי אפשרות להגיב לתשובת המדינה. אני לא אומר את זה כהערת אגב. הליך משפטי חיב להיות הליך אמיתי, אחרת אין סיבה לאגרה שמשלמים. אני מבקש מבית המשפט לאשר לנו להגיב באופן מסודר לטענות המדינה. זה המינימום המתבקש לנוכח החלטת בית המשפט מאמש".

לדברי סחיווסחורדר, "משתחרר היום בעסקה מחבל שביצע פיגוע בבאר שבע ושוחרר בעסקת טננבאום. יש פה כאלו שמשתחררים בפעם השלישית… לו בית המשפט היה מתערב בעבר הדם ששפכו היה נמנע. יש לנו ספר חוקים ועליו תפקידו של המשפט הזה להגן, לא על דעות הציבור".

הוא הוסיף ש"העדר קריטריונים ברורים לשחרור מחבלים פוגע בחוק כבוד האדם וחירותו" וכי "לא אוכל להבין איך הרוצח של גנדי (רחבעם זאבי) שרצח רק איש אחד נשאר בפנים. איפה אמות המידה. גם אם הולכים לעסקה, היו חמש וחצי שנים לקבוע קריטריונים איזה סוג של מחבלים מדינת ישראל מוכנה לשחרר. מה עשו רשימת לוטו? האם יש מישהו מקורב שדאג שהמחבלים שרצחו את המשפחה שלו יצאו מהרשימה"?

זמן קצר לפני שהדיון החל, שלח ראש הממשלה בנימין נתניהו מכתב לכמה מאות משפחות של נפגעי פעולות הטרור שמבצעיהם צפויים להשתחרר במסגרת העסקה.

נתניהו כתב כי הוא ער לכאב המשפחות השכולות המתקשות לקבל את שחרור האסירים. "אני מבין את הקושי לעכל שבני העוולה שביצעו את הפשע נגד יקיריכם לא ישלמו את מלוא המחיר המגיע להם", כתב ראש הממשלה. "אך ההחלטה להחזיר את גלעד הביתה עמדה לנגד עיני. לראש ממשלת ישראל יש מחויבות להחזיר חייל שנשלח בשמה של המדינה כדי להגן עליה".

יוסי צור, ששכל את בנו אסף בפיגוע בחיפה אמר שחבל שששליט הגיע לדיון. "זה גם לתקוע את הסכין וגם לסובב", אמר. זאב ראפ, אביה של הלנה ראפ, אמר לפני תחילת הדיון כי "יש לי הבטחה בכתובים ובעל פה של ראשי ממשלה שלא ישוחררו רוצח בתי. אני רוצה לדעת האם ראש הממשלה אומר שכל מה שהיה "כלאם פאדי". אני שוקל ברצינות להחזיר את תעודות הזהות ופנקסי המילואים של כל המשפחה". חלק מהדברים של ראפ נאמרו לנועם שליט.

עו"ד גלעד שר, המייצג את משפחת שליט אמר בדיון כי "צריך לבצע את העסקה ולאפשר לשליט לחיות את חייו עם משפחתו החל ממחר ולא להתערב בהחלטת הממשלה. הקושי והכאב שבדיון הזה ברורים לכולנו. אין לנו יריבות ערכית לא עם מי מהעותרים. אנחנו חס וחלילה לא עומדים מנגד. כל אחד מאיתנו יכול למצוא את עצמו פעם בצד הזה ובפעם בצד האחר. במובן הזה משפחת שליט אינה שונה במאומה מהמשפחות שאיבדו את יקיריהן… כל שינוי, כל עיכוב מצד בית המשפט עלולים להיות טוטאליים בשני מובנים – ביטול המעשה השלטוני של המדינה והשני – סיכון של גלעד שליט… המשפחה חרדה. המשפחה חוששת מפני ההשלכות מפני דחייה, ידנוי עיכוב. ומבקשת מבית המשפט הזה שלא להיעתר לשום בקשה שלא ניתן להעריך או לצפות את השלכותיה.

שר דחה את טענת העותרים לפיה נועם שליט היה שותף בדיונים שהובילו להסכם עם החמאס. "נועם שליט לא שותף בשום דיון בקשר העסקה. הוא הזכיר את דבר קיומו של בנו הנמק בשבי החמאס הוא עודכן מפעם לפעם. אך לא היה חלק משום דיון".

עם פתיחת הדיון, בעיכוב של כמחצית השעה, אמר סא"ל (מיל') מאיר אינדור, יו"ר ארגון אלמגור, כי "ביום כיפור התפללנו לענייני הכלל, איחלנו אחד לשני גמר חתימה טובה. כשאני מדבר על חתימה טובה אין הדבר רק בקדוש ברוך הוא. האחריות על חתימה טובה מוטלת על בית משפט זה. מפני שחתימתכם תכריע האם תתנו למערכת הצדק לקרוס מול הסכין והאגרוף שהחמאס מפעיל". אינדור אמר כי התנגד ששליט ינכח בדיון "באולם אחד עם הקרבנות", כהגדרתו.

נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש העירה לעו"ד המייצג את אלמגור: כל הפרובלמטיקה המוסרית המשפטית מונחת לפנינו. גם במטען, גם בכאב, גם בהיסטוריה. בתוך עמנו אנחנו יושבים, לכן אין צורך פה, בבית משפט של מדינת ישראל להסביר לנו את הדילמה. למערכת המשפט יש קושי. המחיר הוא ביטול של החלטות משפטיות. של מאמץ של גורמי הביטחון ושל מערכת המשפט. כל זה נתון ידוע וזו נקודת פתיחה קשה".

הנשיא אמר להורים השכולים: מבין אתכם, אך אכבד את החלטת הממשלה

בשעות הערב נפגש נשיא המדינה, שמעון פרס עם נציגים של ארגון "נפגעי פעולות האיבה". הנשיא אמר להורים כי איני מקל בצער אך איני יכול להתעלם מהעיקרון הבסיסי – הצלת נפש אחת בישראל. מדינת ישראל עומדת בפני הכרעה קשה. לבבות כולנו חצויים אבל חייבים לקבל החלטה והכרעה. אני מודע היטב לכאב המשפחות השכולות. יגונכם שאינו מרפה, אני יודע שאין אדם שיכול לפצות על האובדן ואין אדם שיכול לרפא את הפצע שלא יגליד לעולם."

נציגי המשפחות השכולות אמרו כי חלקם תומכים בעסקה וחלקם מתנגדים לה אולם הדגישו כולם את "הכאב שחשנו כאשר שמענו לראשונה על שחרורם של רוצחי ילדינו מהתקשורת והיינו מצפים שינהגו בנו ביתר רגישות ויודיעו לנו מראש על שחרור המחבלים".

לאחר ששמע את עמדתם אמר הנשיא כי "שמעתי את דבריכם בכאב אך מול כל השיקולים עומד גורלו של גלעד שליט היושב חמש שנים בשבי של ארגון טרור אכזרי וברוטאלי. הממשלה קיבלה החלטה קשה, אין שר שלא נקרע בתוכו והצלחת העסקה דרשה סודיות מוחלטת גם בפרסום מוקדם של שמות האסירים. ההכרעה נפלה ומחובתי לכבד אותה להציל חייו של נער אחד בישראל הוא שיקול ערכי ומוסרי.על מדינת ישראל כולה לחבק אתכם ברגעים קשים אלו, אתם אלו ששילמתם את המחיר היקר ביותר על אובדן יקיריכם ומשלמים גם היום".