"פרץ לא ימרח זמן וימנה רמטכ"ל תוך ימים"

אמיר בוחבוט

בהכנת הידיעה השתתפה: אפרת פורשר

"פרץ לא ימרח זמן וימנה רמטכ"ל תוך ימים"

גורם בכיר עדכן כי שר הביטחון לא יעכב את ההחלטה. במקביל אומר היועמ"ש כי אין מניעה שאולמרט ופרץ יכריעו לגבי המינוי. חלוץ התקבל באהדה בטקס שהתקיים לזכר חללי הצוללת דקר

NRG

2007-01-18

קרובים להכרעה? גורם בטחוני ציין היום כי אין בכוונתו של שר הביטחון, עמיר פרץ, לעכב את ההחלטה בדבר בחירת הרמטכ"ל הבא של מדינת ישראל. לדברי הגורם, פרץ יודיע בתוך ימים ספורים מי מבין המועמדים יזכה להמלצתו, ויעביר ההמלצה לאישור ממשלת ישראל. הרמטכ"ל המתפטר, רא"ל דן חלוץ, השתתף היום בטקס אזכרה לחללי הצוללת אח"י דקר בהר-הרצל שבירושלים, והוקף בגל של אהדה כאשר הורים רבים, ביניהם אמהות שכולות, ניגשו אליו ואמרו: "תהיה חזק, אנחנו אוהבים אותך. 40 שנה תרמת למדינת ישראל וזה די והותר".

בנוגע למינוי מחליפו של חלוץ, נמסר היום כי היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, אינו סבור שיש מניעה לכך שראש הממשלה ושר הביטחון יהיו מעורבים במינוי הרמטכ"ל החדש. את התשובה מסר עוזרו של מזוז, בתגובה לפנייתו של ארגון נפגעי הטרור, אלמגו"ר, סדרישה להורות לשניים שלא להתחיל בהליכי מינוי עד לפרסום המלצות ועדת וינוגרד. במכתב מודגש כי הרמטכ"ל מתמנה על ידי הממשלה כולה ומינויו אף כפוף לאישור הוועדה המייעצת לעניין מינויים בכירים, בראשות שופט בית המשפט העליון יעקב טירקל.

היום הגיעו חלוץ ופרץ לטקס לזכרם של חללי הצוללת אח"י דקר. הרמטכ"ל, שמטבע הדברים זכה למרבית תשומת הלב, התייחס בנאומו ל-69 החללים. "סיפורה של אח"י דקר לא נגמר במצולות הים. סיפורם של 69 מטובי בנינו מתחיל כשהם נולדים כבנים, כאחים, כחברים שבחרו לשרת בצה"ל, בים, בשקט ובעוז. סיפוריהם ממשיכים עד מנוחתם האחרונה, הם נשארו צעירים ויפים בזיכרון שלנו ואם הם היו נשארים בחיים לבטח היו מתקדמים בסולם הדרגות, היו הופכים להורים ולסבים. עבורנו הם דוגמה למוכנות, להתמסרות לעשייה למען המדינה".

הרמטכ"ל התייחס בנאומו גם לשלושת החיילים החטופים. "נעשה הכל כדי להשיבם במהרה הביתה", הוא התחייב. חלוץ אף הבטיח למשפחות השכולות כי "זכרם של הבנים שהקריבו את חייהם בים לא ימחק".

"ב-2007 נתאמן יותר"

פרץ נשא גם הוא דברים, והתייחס לתחקיר היסודי וארוך שבוצע בצה"ל. "אתגרים רבים עוד לפנינו, ואנו חייבים להכין את מערכת הביטחון לכל תרחיש בכל זירה", הדגיש פרץ. "בשנת 2007 חיילי צה"ל יתאמנו יותר, ונקבע מדדי כשירות ללוחמים. עד בוא השלום, עלינו להיות ערוכים יותר לכל מלחמה, באוויר בים וביבשה".

בתום הטקס ניגשו אל הרמטכ"ל עשרות אזרחים, ביניהם אימהות שכולות שביקשו לחזק את ידיו של הרמטכ"ל. "אנחנו מאחלות לך הצלחה בכל אשר תלך", אמרו. "תדע לך שהציבור אוהב אותך למרות כל הביקורת".

הרמטכ"ל התעכב דקות ארוכות במקום, לאחר שהורים רבים ביקשו להצטלם איתו. את גל האהדה קטעו המאבטחים שביקשו מהרמטכ"ל לסיים, כיוון שהיה עליו לחזור לקריה שבתל-אביב.

הדיונים בעיצומם

בינתיים, נמשכות ההתייעצויות על זהות הרמטכ"ל הבא של מדינת ישראל. בשעות הצהריים נפגש ראש הממשלה, אהוד אולמרט, עם יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו. מוקדם יותר הבוקר נפגש אולמרט עם המשנה לראש הממשלה, שמעון פרס. מאוחר יותר הוא ייפגש עם ראשי ממשלות ושרי ביטחון לשעבר נוספים. ואילו שר הביטחון פרץ, נפגש הבוקר עם הרמטכ"ל לשעבר דן שומרון.

כבר אתמול פתח אולמרט את סבב ההתייעצויות בפגישה שערך עם הרמטכ"ל הפורש, רב-אלוף דן חלוץ. היום ב-14:00 הוא נפגש עם יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, ב-19:00 בערב ישוחח ראש הממשלה עם השר שאול מופז, ואחריו ייפגש עם שר הביטחון לשעבר בנימין בן-אליעזר. ב-20:30 ייפגש אולמרט עם ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק.

ביום ראשון ייפגש ראש הממשלה עם ראשי המטה הכללי לשעבר – משה (בוגי) יעלון, דן שומרון ואמנון ליפקין-שחק. ביום שני הוא יפגוש את שרת החוץ ציפי לבני ואת יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, צחי הנגבי. שר הביטחון פרץ נפגש הבוקר עם הרמטכ"ל לשעבר, דן שומרון. הרמטכ"ל לשעבר התבקש להמליץ לפרץ על מועמד להחליף את חלוץ.