חשין בעד שחרור אסירים

אפרת פורשר

חשין בעד שחרור אסירים

התבטאות פוליטית נדירה מצדו של המשנה לנשיא העליון: "שרון סבור שהמהלך יקדם השלום, וגם אני"

NRG

2005-02-16

תקדים בבית המשפט: שופט בית המשפט העליון, מישאל חשין, מתח ביקורת על עתירת המכון המשפטי לחקר הטרור נגד החלטת הממשלה לשחרר 500 אסירים, ובמהלכה אף התבטא באופן פוליטי למדי.

עתירתו של המכון המשפטי לחקר הטרור ו-21 אזרחים נפגעי טרור נגד החלטת הממשלה הממשלה, נדונה היום בבג"ץ. במהלך הדיון התנצח המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט חשין, עם נציג העותרים, עו"ד זאב דסברג, שאחותו נרצחה על-ידי חולית בית צוריף לפני 8 וחצי שנים.

עו"ד דסברג טען שהרכבת רשימת האסירים לא נבדקה מספיק לעומקה, ושרובם של האסירים מעסקאות קודמות חוזרים לאחר שחרורם למעגל הטרור. דסברג טען שמסוכנות האסירים לא נבדקה, ושהממשלה ממהרת לשחררם. "זה לא נעים לעמוד כמוכיח בשער, אבל זה יותר נורא לעמוד אחר-כך בהלוויות. אתם דנים עכשיו בדיני נפשות והעתירה הזאת באה להראות שמחבלים שמשוחררים, לפחות חלקם, חוזרים ופוגעים באנשים, ואת דיני הנפשות האלה צריך לשקול".

השופט חשין, שישב בהרכב עם הנשיא אהרון ברק והשופטת דורית בייניש, מתח ביקורת על העתירה ואמר: "זהו ויכוח פוליטי. אתם מערערים על החלטה מדינית. ראש הממשלה סבור שהמהלך יקדם את תהליך השלום, אומר שהוא מאמין להבטחת הפלשתינים ובתוך תוכו אולי הוא אומר שהוא מקווה. גם אני סבור שיש סימנים חיוביים בדבר הזה. הממשלה הנבחרת סוברת ששחרור ימנע פיגועים".

עו"ד מטעם המדינה, עו"ד דני חורין, טען בקצרה שאין מקום להתערבות של בג"ץ, וההחלטה נעשתה במסגרת משא-ומתן שהממשלה מקיימת. "המטרה היא למנוע את הטרור, לצמצם את הטרור ולקדם את תהליך השלום". בתום הדיון, לאחר שהשופטים אמרו כי ידחו את ההחלטה למועד קרוב, ביקש נציג הפרקליטות לזרז את החלטתם כדי שהממשלה תוכל לקדם את שחרור האסירים.

ביציאה מאולם בית המשפט עמדו נפגעי הטרור, ביניהם אמו של דסברג, יהודית, ואחותה של נאווה אפלבאום, שנרצחה בפיגוע בקפה הילל, עם תמונות של 46 ישראלים שנרצחו על-ידי מחבלים שחזרו לרצוח לאחר ששוחררו בעסקאות השונות, וקראו לבג"ץ לעצור את ההליך.

עו"ד דסברג אמר: "כל פעם שיש תהליך מדיני יש אופוריה ודיבורים על עידן חדש. כל אחד מהציבור עומד היום בפני סכנה. שחרור מחבלים מסכן אזרחים".

מארגון נפגעי הטרור "אלמגור" נמסר בתגובה שהם "המומים מהתבטאויותיו של השופט חשין". "המהלך של שחרור מחבלים בצורה פזיזה הנו סיכון בלתי מחושב ומסוכן".