עתירה נגד העברת נשק לרשות

אפרת פורשר

עתירה נגד העברת נשק לרשות

הארגון למען נפגעי טרור עתר נגד החלטת אולמרט ופרץ לספק נשק לטובת שומריו של היו"ר אבו-מאזן

NRG

2006-06-06

ארגון אלמגו"ר למען נפגעי טרור עתר אתמול לבג"ץ בדרישה להורות לממשלה שלא לספק אמצעי לחימה לכוחותיו של אבו-מאזן ברשות הפלשתינית. לטענת הארגון, במשך השנים ביצעו אנשי הפת"ח שתחת פיקודו של אבו-מאזן פיגועים רבים ומעשי הרג וטרור. השופטת אסתר חיות, שקיבלה את העתירה, הורתה למדינה להשיב בתוך שבוע ימים בלבד, אך נמנעה מלהוציא צו מניעה האוסר על העברת הנשק והתחמושת.

העתירה הוגשה באמצעות עו"ד נפתלי וורצברגר, לאחר שמכתב שהופנה לשר הביטחון, עמיר פרץ, על ידי יו"ר הארגון, מאיר אינדור, לא נענה. במכתב נאמר, בין היתר, כי "ניסיון העבר מראה שכלי נשק שנמסרו לרשות הפלשתינית שותפו בפיגועי טרור, וששוטרים פלשתינים הפכו את עורם ובגדו במי שמסר להם את הנשקים, ובעקרון שלשמו הם נמסרו". לדברי מנסחי המכתב, "עליית החמאס עלולה להביא לנפילת המשטרה הפלשתינית, על כל המערכות, לידי החמאס. הימור שנלקח כעת, עלול להביא לנפילת כלי נשק נוספים לשליטת החמאס".

בעתירה עצמה מזכיר הארגון את הסכם אוסלו, שנחתם בשעתו בין ישראל לאש"פ, ובעקבותיו, סיפקה ישראל נשק ותחמושת לארגון מתוך הסכמה כי הוא ישמש לצורך הפגנת שליטה בשטח, וימנע פיגועים. "למעשה", מצוין בעתירה, אש"פ "לא פעל נגד פעילות טרור, מעשי פיגוע וירי נמשכו ונמשכים, אם מחמת אוזלת יד וחוסר כוח ואם מחמת הסכמה שבשתיקה, תוך עידוד סמוי לארגוני הטרור. למעשה, עיני הרשות הפלשתינית נעצמו מול מבצעי הפיגועים!". עוד נכתב בעתירה, כי "חלקים ניכרים מתוך ארגון הטרור אש"פ המשיכו, וממשיכים, בפעילות טרור גלויה וסמויה תחת שמות כיסוי".

לטענת הארגון, מדינת ישראל מנועה מלהעביר נשק לרשות, וזאת לנוכח הפקודה למניעת טרור האוסרת שיתוף פעולה עם ארגוני טרור. עוד נטען, כי מתן הנשק הוא למעשה הימור על חיי חפים מפשע. בנוסף הם מציינים כי הרעיון של מתן הנשק לשם עימות פנים פלשתיני "יש בו משום מעשה קשה ובלתי ראוי. נראה כי לא למדו את הלקח המר של הטבח בסברה ושתילה".

"הבקשה לא הגיעה מהרשות"

גורם ביטחוני הסביר בשעתו את החלטת ראש הממשלה ושר הביטחון, ואמר כי "מדובר בהחלטה משותפת של השניים, לאחר המלצת כל ראשי מערכת הביטחון, מאחר וקיימות התרעות חמות על סכנה ממשית לחייו של אבו-מאזן". על-פי ההערכות, החמאס נמצא במירוץ חימוש שמטרתו להפיל את משטרו של אבו-מאזן.

לדברי הגורם, הנשק לא יגיע ממחסני צה"ל, אלא ייתרם ממדינות זרות. "מערכת הביטחון תפקח באופן מוחלט על כמות הנשק והתחמושת שיועברו לידי הביטחון המסכל, ועל הכל תתקיים בקרה מלאה", אמר. "הכל
ייעשה תוך אחריות".

במערכת הביטחון נשמעו גם קולות המותחים ביקורת על החלטתם של פרץ ואולמרט. "ההחלטה הגלויה הזו עלולה לגרום לאבו-מאזן יותר נזק מתועלת, ובשל כך לא הועבר לו סיוע בעבר, כדי לא להכשילו, ולא לפגוע במעמדו הציבורי ברשות", אמר גורם ביטחוני. "כנראה שיש אנשים שלא מבינים את המשמעויות וההשלכות של עזרה גלויה, ועוד בתחמושת, לאבו-מאזן. חשוב לציין כי מצבו אינו קריטי, אך עם זאת, ישראל נתונה ללחצים בינלאומיים".

לאחר פרסום החלטתם של אולמרט ופרץ, הכחישו בשלכתו של אבו-מאזן, את הטענות לפיהן ביקשו מישראל להעביר נשק לשומריו, כדי לשמור על חייו. "אין שמץ של אמת בדברים שפורסמו", אמר דוברו של היו"ר, נביל אבו-רודיינה.