בג"ץ הכריע: האסירים ישוחררו

אפרת פורשר; אורי גליקמן

בג"ץ הכריע: האסירים ישוחררו

שופטי בג"ץ: "אין מקום להתערב בהחלטה מדינית של הממשלה"; 16 מגורשים הועברו מעזה לגדה

NRG

2005-02-21

היום ישוחררו 500 אסירים פלשתינים, אחרי ששופטים בג"ץ דחו אתמול בערב את העתירה שהגיש ארגון "אלמגור", שמייצג נפגעי טרור, נגד שחרורם. השופטים קבעו שאין מקום להתערבות בהחלטה מדינית שקיבלה הממשלה. במקביל הועברו 16 המגורשים הפלשתינים מעזה לגדה אחרי ששהו שם כמעט שנתיים.

"מבינים אנו לכאבם, אשר שחרור אסירים פוגע בהם קשות. עם זאת ממשלת ישראל קיבלה החלטה מדינית", קבעו השופטים. "לא ניתן לומר כי ממשלה סבירה אינה יכולה לקבל החלטה". בהחלטת בג"ץ נסללה למעשה הדרך לשחרורם של האסירים הפלשתינים היום
בשעות הבוקר.

השופטים השתכנעו מהצהרת המדינה כי לא ישוחררו אסירים שלא יחתמו על התחייבות לא לחזור למעגל הטרור. לאחר שנציג הפרקליטות, עו"ד דני חורין, אמר כי הממשלה מאמינה ששחרורם יצמצם את הטרור, מתח השופט אלייקים רובינשטיין ביקורת ואמר: "אם משחררים אסירים זה לא עוזר למלחמה בטרור, זה מראה שיש לרשות הפלשתינית הישגים. לומר ששחרור טרוריסטים מחזק את המאבק בטרור, זה קצת קשה".

"חבל שבג"ץ לא מצא את האומץ"

ד"ר אריה בכרך, אב שכול וחבר בארגון "אלמגור", מיהר להגיב על החלטת בג"ץ: "אני מאוכזב מאוד מהחלטת בית המשפט. הקריטריונים שקבעה הממשלה לא עומדים באמות מידה מוסריות וגם לא באמות מידה ביטחוניות".

בכרך הוסיף: "חבל שבג"ץ לא מצא את האומץ לעמוד בפרץ ולמנוע את ההתדרדרות שהממשלה מובילה אותנו. אנחנו, נפגעי הטרור, כבר היינו בסרט הזה. אנחנו אלה ששילמו את המחיר וחבל שאחרים יצטרכו לשלם גם הם את המחיר".

עוד במהלך הדיון בבית המשפט אמר ד"ר בכרך: "אני עדיין זוכר את ההצהרות של הפוליטיקאים בטרם הטמנו את אוהד הי"ד באדמה, כשהם הבטיחו שידו הארוכה של צה"ל תתפוס את המחבלים ותעשה עימם צדק. אני שואל את בית המשפט הגבוה לצדק, אם לצדק הזה התכוונו?".

מאיר אימדור, אחד ממגישי העתירה אמר ל-NRG מעריב ביום רביעי: "בג"ץ מכשיר טרור. לנרצחים חשוב לראות את הפוגעים בהם וגם את השולחים אותם מאחורי סורג ובריח. אנחנו שילמנו את המחיר ואנחנו לא רוצים שהחברה הישראלית תסבול גם היא ממדיניות של 'אין דין ואין דיין'".

נערכים להפרות סדר במהלך השחרור

האסירים, שרוכזו בימים האחרונים במחנה קציעות בדרום הארץ, סיימו במהלך הלילה את הסידורים האחרונים, ויובאו בבוקר לכמה מחסומים ברחבי הגדה משם ישוחררו לבתיהם. השחרור ייעשה לאחר שיחתמו על מסמך התחייבות להפסקת הטרור.

בצה"ל נערכים לאפשרות שיפרצו הפרות סדר במהלך השחרור. כוחות גדולים יאבטחו את המחסומים והכניסות לערים, מחשש להפגנות תמיכה סוערות שיגלשו לפסים אלימים. במקביל שירות בתי הסוהר ייערך לתגבור האבטחה בבתי הכלא מחשש להפרות סדר מצד אסירים שלא שוחררו.

במקביל, חברי ארגון "אלמגור" ופעילי ימין יפגינו מחר במחסום ביתוניא, במחאה על שחרור האסירים. "שחרור המחבלים יוביל לשפיכת דם יהודי נוסף", אמרו.