הורים שכולים לרה"מ: גלה גמישות, אנו מאחוריך

איתמר ענברי; אדווה נפתלי

בהכנת הידיעה השתתפה: טל וולבוביץ

הורים שכולים לרה"מ: גלה גמישות, אנו מאחוריך

אחרי שבארגון אלמגור קראו לא לשחרר רוצחי ישראלים תמורת שליט, קורא פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלשתיני לרה"מ: "פעל כמיטב הבנתך לסיום הפרשה" ושחרר אסירים פלשתינים

NRG

2007-04-11

אחרי שבארגון אלמגור קראו שלשום שלא לשחרר אסירים פלשתינים עם "דם על הידיים", מחשש שפעולה שכזאת תביא ל"גל הפיגועים הבא", הגיעה אתמול תשובתם של ההורים שתומכים בשחרור שכזה כדי להביא לסיומה של פרשת שליט. חברים בפורום המשפחות השכולות הישראלי-פלשתיני פנו אתמול במכתב לראש הממשלה, על מנת שזה "ייקח אחריות וישיב את שליט ואת האסירים הפלשתינים לביתם, ובכך יקדם את הסיכויים לשלום". רוני הירשזון, ששכל את בנו אמיר בפיגוע בבית-ליד לפני 12 שנים, אמר אתמול ל-nrg מעריב:­ "אנחנו, ששלחנו את המכתב, יכולים להסתכל למשפחות השכולות בעיניים".

"ברגעים אלה של הצורך לקבל החלטה כואבת וכבדת משקל בנושא שחרור אסירים בתמורה לשחרור גלעד שליט, קבל את תמיכתנו לפעולה נכונה זו", כותבים ההורים. "אנו, משפחות שכולות קורבנות הסכסוך, חלקן מפעולות טרור, מבקשות להדגיש שאין זכות לאדם או לארגון כלשהו לנכס לעצמו שכול לאומי, ובשמו למנוע ממקבלי ההחלטות לפעול כמיטב הבנתם לסיום פרשת חטיפתו של גלעד שליט. יש להביא פרשה זו לסיום ואת גלעד לחיק משפחתו המיוסרת".

עוד כותבים חברי הפורום כי "שחרור אסירים הוא נושא בעל חשיבות תודעתית בתהליך הפיוס, ואמצעי לקידום תהליכים מדיניים, כפי שהוכח בסכסוכים עקובים מדם באירלנד ובדרום אפריקה. כל פעולה כזו מצמצמת את האיבה ומפיחה תקווה בעמים לסיום הסכסוך".

בסיום המכתב קוראים חברי הפורום לממשלת ישראל "לגלות אחריות, גמישות וחשוב מכך אנושיות, כדי להשיב את החייל גלעד שליט לביתו ואת האסירים הפלשתינים למשפחותיהם". לדבריהם, "זוהי שעת רצון, שאסור להחמיץ במישור הלאומי ובמישור האנושי גם יחד".

רוני הירשנזון, אחד מיוזמי המכתב, שכל את בנו אמיר ז"ל בפיגוע התופת בצומת בבית-ליד. את הפיגוע ביצע מחבל של הג'יהאד האיסלאמי, אבל הירשזון מוכן שאסירים שמשתייכים לארגון ישוחררו תמורת גלעד שליט. לדבריו, צעדים של הידברות מצמצמים את האיבה בין העמים, וזהו דבר חשוב ורצוי".

הירשנזון הוסיף: "מצד פוליטיקאים נשמעת הקריאה איך אנחנו יכולים להסתכל למשפחות השכולות בעיניים. אנחנו יכולים להסתכל למשפחות השכולות בעיניים. המכתב שנשלח לראש הממשלה נועד להדגיש כי יש דעות לכאן ולכאן, וכי המשפחות השכולות אינן עשויות מקשה אחת. המשפחות השכולות שמתנגדות לשחרור האסירים מנכסות את השכול הלאומי, אך שכול הוא דבר אישי".

בארגון נפגעי הטרור (אלמגור) תקפו את פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלשתיני,
וטענו כי הוא עושה שימוש בחייל החטוף גלעד שליט כדי לשחרר מחבלים. "מדובר בקבוצה הפועלת בקביעות למען האינטרסים הפלשתינים", נמסר בהודעת הארגון. "הם עושים שימוש בגלעד שליט כדי להשיג שחרור מחבלים במסגרת כלל פעולותיהם למען האינטרסים הפלשתינים. הגיע הזמן לחשוף לציבור הישראלי את מקורות המימון הזרים של הפורום הזה".

שלשום, על רקע כינוסה בפעם הראשונה של ועדת השרים לעניין שחרור האסירים, קיים ארגון נפגעי הטרור, מסיבת עיתונאים מיוחדת, בה הובעה התנגדותו העזה של הארגון לשחרור מחבלים. "הניסיון מלמד ששחרור מחבלים מביא לשחרורו של גל הפיגועים הבא". אמר יו"ר הארגון, מאיר אינדור, שציין כי על פי מחקר שערך הארגון, מעל ל-70% מהמחבלים ששוחררו חזרו למעגל הטרור והנחו או ביצעו פיגועים.

התשובה הישראלית: צמצמו מס' האסירים שרצחו

שלשום נכנס המשא ומתן לשחרורו של החייל החטוף גלעד שליט לשלב המחיר, כשראש הממשלה מסר לממשל המצרי כי ישראל תהיה מוכנה לשחרר את מספר האסירים המופיעים ברשימה שהעביר החמאס (450 אסירים), בתנאי שהרשימה תהיה נקייה ככל הניתן מרוצחים. עם זאת, ישראל אינה פוסלת שחרור מספר מצומצם של אסירים עם דם על הידיים.

גורמים מדיניים בכירים בישראל אמרו אתמול בערב כי "החמאס ניפח את הרשימה ברוצחים, ולא סתם רוצחים – רבי מחבלים שאחראים למותם של עשרות רבות של ישראלים. ישראל לא תשחרר רוצחים רבים שדם אזרחים על ידיהם". בישראל מעריכים כי החמאס שלח רשימה בעייתית במכוון, כדי להתחיל את המשא ומתן מנקודת פתיחה גבוהה ככל הניתן.

בין היתר נכללו ברשימת האסירים: מרואן ברגותי, שבשבתו כמזכ"ל הפת"ח בגדה הנחה לבצע פיגועים נגד ישראל, חסן סלאמה, האחראי למספר פיגועי התאבדות בשנות ה-90, אחמד סעדאת, שכמנהיג החזית העממית היה אחראי לרציחת השר רחבעם זאבי, ומחבלים נוספים.