"לא מרשה להם לשחרר את הרוצח של הבן שלי"

נלה מיוחס

"לא מרשה להם לשחרר את הרוצח של הבן שלי"

פרסום שמות האסירים שדורשים חוטפי שליט עבור שחרורו פותח את הפצעים בקרב משפחות נפגעי הטרור. אבל לצד ההתנגדות הנחרצת יש קולות אחרים. אלמגו"ר: חירות לבנים ולא למחבלים

NRG

2007-04-09

פרסום שמותיהם של חלק מהאסירים אותם דורשים חוטפי גלעד שליט תמורת שחרורו פותח שוב את הצלקות אצל משפחות הנפגעים. "הוא ירצח שוב, זו בושה וחרפה", אומרים בני משפחתו של החייל אילן סעדון ז"ל, שמתנגדים מכל וכל לשחרור רוצחו, המופיע ברשימה. חיה הבי, ששכלה את בעלה יוסף בפיגוע ב"סי-פוד מרקט", אמרה כי לא תתנגד לשחרור אסירים, ובמשפחת השר המנוח זאבי מחכים לפרסומים רשמיים.

ג'ילברט סעדון, אמו של אילן סעדון ז"ל, שנחטף ונרצח לפני 18 שנה, היתה נסערת ביותר למשמע דרישת החמאס לשחרר את האחראי לרצח בנה. "אני לא מרשה בשום אופן, הוא הרג את הבן שלי. אני הבאתי לעולם ילד, אין לי בעל, הוא היה בשבילי הכל", אמרה.

בתחילת מאי 1989 עלה סעדון למכונית בה שהו שני נוסעים חובשי כיפות בצומת מסמיה. מאז נעלם. שבע שנים לאחר מכן, בחודש יולי 1996, נמצאה גופתו בצומת גן-שורק באזור פלמחים, בסיוע הכוחות הפלשתינים.

כעת מתקשה האם להשלים עם אפשרות שהאחראי לרצח יצא לחופשי. "הוא רצח אותו וזרק אותו בבור ביבנה שבע שנים", היא מזכירה בכאב ומספרת על הזנחה מצד הממסד. "ילד, כמו נשמה, ככה הלך. לא באים לראות אותך, מה עבר עליך, כלום. מה עושים לי? אני חצי בנאדם".

גם מזל חוטא, אחותו של סעדון, מביעה התנגדות עזה לאפשרות שזה ישוחרר. "הוא עוד פעם יעשה רצח, הוא אמר שאם ישתחרר הוא ירצח עוד אנשים, אנחנו לא מוכנים שהוא ישתחרר", אמרה. "אף אחד לא יכול לבוא במקומו, שלא ישחררו אותו". גם התמורה עבור שחרור כזה לא משנה את דעתה של חוט. "אז מה עם גלעד שליט? כל אחד והכאב שלו. יש הרבה מחבלים, שיפסיקו להמציא תירוצים. גם את אחמד יאסין המדינה לא שחררה".


177 שנהרגו ע"י מחבלים ששוחררו (צילום: באדיבות אלמגור)

"רוצה ששליט יחזור"

פלמ"ח זאבי, בנו של שר התיירות המנוח רחבעם זאבי, סירב להגיב לאפשרות שהאחראי לרצח אביו, אחמד סעדאת, נכלל ברשימת השמות שדורש החמאס, ואמר כי יגיב אם יהפכו השמועות לפרסום ממשי. "בדמוקרטיה שאנחנו חיים בה בוחרים ראש ממשלה פעם בארבע שנים", אמר. "הוא זה שצריך לקבל החלטות. לא קיבלתי שום מינוי, ולכן לא אומר לו איך לנהל את המדינה".

אולם גם קולות אחרים נשמעים בקרב משפחות הנפגעים. "עם כל הצער הגדול על אובדן בעלי, הוא לא יקום לתחייה ואני מאד רוצה שישחררו את גלעד שליט. אני לא אתנגד", אומרת חיה הבי, שבעלה יוסף נרצח בפיגוע בסי-פוד מרקט. חבי מספרת על התהליך שעברה עד שהבשילה בה ההשלמה. "ממש נדהמתי כשראיתי את העיתון. זה גרם לי לכעס, אבל יש לי גם צער על החייל, ואני רוצה שיחזירו אותו הביתה", אמרה. היא מבהירה שהיא אומנם לא מעוניינת שהעסקה תכלול את ברגותי, "אבל אם זה מה שיוחלט, אז אי אפשר לשנות את זה".

מנכ"ל ארגון אלמגו"ר, מאיר אינדור, מסרב לעומתה להשלים עם שחרור אסירים. אינדור ממקד את ביקורתו בהנהגה הפוליטית. "גורל מדינת ישראל וביטחונה נמצא בידי אנשים אופורטוניסטיים, אין שום שיקול דעת ביטחוני", אמר. "שר בכיר מאד בממשלה אמר 'אתם אמנם אומרים דברים הגיוניים, אבל מדובר בחבורה של אנשים שתצביע אך ורק לפי משב הרוח של אותו שבוע, ואני כמוהם'".

אינדור מספר כי בחמש השנים האחרונות בלבד נרצחו 177 ישראלים, באחריות מחבלים ששוחררו בעבר בעסקאות. "איך תסתכלו בעיניהן של המשפחות?", תהה. "מי שיחתום על החנינות, משחרר את גל הפיגועים הבא וחותם על גזר דין מוות לאזרחים וחטיפות חיילים".

מנכ"ל ארגון נפגעי הטרור מבטיח תגובה הולמת אם אכן יוחלט על ביצוע עסקה. "אם הם חושבים שהם ישחררו ואחרי זה ישכח גל הביקורת, הם טועים", הוא אמר. "נעתור לבג"ץ, ויותר מזה – נרדוף את מי שיחתום על השחרור, נדאג לכך שזה יהיה להם אות קלון נוסף".