בג"ץ דחה עתירה שביקשה לפרסם תנאי שחרור

שמואל מיטלמן

בג"ץ דחה עתירה שביקשה לפרסם תנאי שחרור

שופטי העליון דחו את עתירת ההורים השכולים שהתנגדו לצנזורה ותבעו את פרסום הקריטריונים לשחרור מחבלים. "לעת הזו אין בידינו להתערב בהפעלת שיקול הדעת", כתבו. "שכן שוכנענו כי שיקולי ביטחון מובהקים מצויים בפרטים הנשמרים חסויים"

NRG

2009-12-01

בתום דיון בעתירה שהגישו הורים שכולים וארגון אלמגור בדרישה לפרסם קריטריונים לשחרור מחבלים ולהסיר את הצנזורה מעל עסקת שליט, הודיע היום (ג') בג"ץ כי אינו מקבל את דרישת העותרים לחשוף את המשא ומתן המתנהל, וכי פרטי העסקה יישארו חסויים. הרכב השופטים, בראשות נשיאת בית המשפט העליון, דורית בייניש, ולצידה השופטים המשנה לנשיאה אליעזר ריבלין ואיילה פרוקצ'יה, אמרו בהחלטתם כי שוכנעו ש"שיקולי ביטחון מובהקים מצויים בפרטים הנשמרים חסויים".


דורית בייניש (צילום: ענת זכאי)

השופטים פרסמו את החלטתם יום לאחר הדיון בו שמעו את טענות שלושת האבות השכולים, רון קורמן, יוסי מנדלביץ ויוסי צור, וכן את פרקליט אלמגור, עו"ד נפתלי וורצברגר. בפסיקתם אמרו השופטים כי הביאו בחשבון את כל הטענות והשיקולים הכרוכים בהכרעה, ואמרו כי "ללא ספק המהלכים הננקטים לשחרורו של גלעד שליט מעוררים קשיים ודילמות מורכבות. עם זאת, אי אפשר להתעלם מהאופי הקשה והמיוחד של ההליך".

השופטים אף הבהירו כי "אין ולא תהיה צנזורה על התבטאויות של משפחות הנפגעים ושל כל מי שמבקש לפרסם דברים בהתייחס לאסירים שעלולים להיות משוחררים. בנסיבות אלה נראה כי לא יימנע הדיון הציבורי העקרוני, וגם תתאפשר הצגת עמדתם של המתנגדים לעסקה".

בייניש: ההכרעה נתונה בידי הגופים הנבחרים

השופטים הוסיפו כי "משפחות של נפגעי טרור רשאיות לפנות למחלקת החנינות במשרד המשפטים, ובלי קשר לידוע על העסקה תוכלנה לקבל פרטים המזהים את המחבל שהורשע בפיגוע שבו נפגעו יקיריהם. על יסוד הפרטים שבידיהן יכולות המשפחות להעביר את התנגדותן מראש לשחרור".

בסיום הדברים אמרה בייניש, כי "התחזקה בלבנו התחושה הקשה המלווה אותנו בדיונים מסוג זה, אשר כבר נחשפנו להם בעבר. למרבה הכאב והצער, מעמיד מצבה וגורלה של מדינת ישראל את אזרחיה ואת קברניטיה בפני החובה להתמודד עם ההכרעות הקשות והמכאיבות ביותר הנוגעות לחיי אדם, שאלות של פדיון שבויים, אחריות לגורל החיילים הפועלים בשליחות המדינה ולמענה, ומנגד החובה לאבטח את חייהם ושלומם של תושבי המדינה מפני הסיכונים האורבים במציאות חיינו, בכל מקום ובכל עת".

לדבריה, "הכרעות אלה נתונות בידי הגופים הנבחרים של המדינה והאחריות להן היא על כתפי ממשלת ישראל. אין לנו אלא לעשות כל מאמץ כדי להבטיח שההחלטות תתקבלנה בהליכים ראויים, ינתן משקל הולם לכל אחד מהשיקולים הרלוונטיים ותישמרנה הזכויות של הנפגעים והנפגעים הפוטנציאליים להביע עמדותיהם, ככל הניתן, בתנאים של לחימה בטרור ועמידה אל מול ארגוני טרור".