היום: בג"ץ ידון בשחרור האסירים

נועה מגל

היום: בג"ץ ידון בשחרור האסירים

ארגון אלמגור עתר אמש לבג"ץ כדי שיורה לבטל את שחרור 431 האסירים הפלשתינים ביום ראשון

NRG

2007-11-21

שחרור 431 האסירים הפלשתינים, שאושר כמחווה ליו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, עומד בפני מבחן נוסף. ארגון אלמגו"ר עתר אמש לבג"ץ כנגד שחרורם של האסירים בטענה שמרבית האסירים ביצעו רק חלק קטן מעונשם. בג"ץ ידון בעתירה היום בצהריים, ואם לא ידחה אותו יצאו האסירים אל החופשי בבוקר יום ראשון.

עורך הדין של ארגון אלמגור (ארגון נפגעי הטרור), נפתלי ורצברגר, הסביר אמש בשיחה עם nrg מעריב את הסיבות שהובילו למהלך. "העתירה היא נגד השחרור של מאות אסירים שעברו עבירות ביטחוניות חמורות בשנים האחרונות, במיוחד לאור הרצחו של עידו זלדן לפני יומיים ע"י ארגון הפת"ח", אמר ורצברגר.

"יד אחת של הפת"ח לוחצת לשלום, יד שניה ממשיכה לרצוח, ואנחנו משחררים מחבלים. עברנו על הרשימה של האסירים, חלק גדול מהמחבלים הם כאלה שריצו שליש מהעונש, ואחוזים נמוכים מהעונש. מדובר על אנשים שנשפטו ל-10 שנים ומעלה, ריצו בן 3 ל-5 שנים, וזה לא עומד בשום קנה מידה".

לדבריו, בעיה נוספת שהארגון מתריע עליה היא ההתעלמות מהתנגדותו של הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי לשחרור. "יש כאן בניית תרגיל 'עוקף אשכנזי' וצה"ל, באמצעות החנינה של פרס, שהיא לדעתנו חסרת סמכות למקרים שבהם אנשים נשפטו בידי בתי משפט צבאיים. מדובר בתרגיל פוליטי שמכתים את מוסד הנשיאות ולא עומד בשום קנה מידה ראוי של חוקיות ומנהל תקין", הסביר.


"תרגיל עוקף אשכנזי". הרמטכ"ל מסתייג. (צילום: ענת זכאי)

"שליט חשוב לא פחות מילדי עזה"

אריה בכרך, דובר אלמגור, התייחס גם הוא להצהרותיו של הרמטכ"ל בנושא. "המטרה המוצהרת היא חיזוק מעמדו של אבו מאזן והיא בלתי רלוונטית לחלוטין, לאור חוות דעתו של אשכנזי", הסביר בכרך. "במעשה זה יש גם מן ההפקרות של חייו של שליט מפני שאם בשביל כלום משחררים 650 מחבלים אז כמה מחבלים נצטרך לשחרר בשביל שליט?".

בכרך הסביר את הסיבות שהובילו להחלטה. "זו לא הפעם הראשונה שאנחנו עושים את זה, אנחנו מנסים למנוע את ההפקרות שבשחרור הרוצחים שבעצם מסכנת
חיי יהודים אחרים", אמר בכרך, "במקרה הזה המטרה היחידה היא ביסוס מעמדו והמשך שלטונו של אולמרט, וזה נראה לנו הפקרות לסכן חיים ישראלים בשל המטרה הנלוזה הזו".

הוא הדגיש כי ארגונו מתנגד לשחרור מחבלים, וסבור כי יש לפעול צבאית בעזה. "תמורת שליט צריך להכניס את צה"ל לעזה או להפסיק את החשמל, מים, תרופות וכד' – עד שיוציאו את גלעד שליט. שליט הוא בעיה הומנטרית לא פחות מילדי עזה. גם הילדים שלנו, יש להם הורים ומשפחות ויש לשמור על חייהם".


החייל החטוף, גלעד שליט. (צילום העתק)

431 אסירים יצאו לחופשי

שחרורם של 431 אסירי הפת"ח הכלואים בישראל, צפוי לצאת אל הפועל ככל הנראה ביום ראשון בשעות הבוקר. כך הוחלט אתמול בהערכת מצב שנערכה בשירות בתי הסוהר. האסירים הפלשתינים ישוחררו מבית הסוהר קציעות שבדרום לאחר הליך של זיהוי, בדיקה רפואית וחתימה לפיה לא יחזרו לפעילות טרור – כנדרש.

מרגע יציאתם מכותלי בית הכלא ילוו האסירים על-ידי יחידת נחשון. המשוחררים הטריים יועברו ברובם אל מחסום ביתוניא בשומרון, ו-16 מהם יועברו למחסום ארז, משם ישובו לביתם ברצועת עזה. בשב"ס ממתינים עדיין לאישור המועד באופן סופי על ידי הדרג המדיני.

ביום שני הצביעה הממשלה בעד שחרורם של האסירים, במסגרת מחווה ליו"ר הרשות הפלשתינת אבו-מאזן, לקראת ועידת אנאפוליס. ביום שלישי בערב התכנסה ועדת השרים לעניין שחרור אסירים כדי לאשר את הרשימה.

מתוך הרשימה המקורית של 441 האסירים אישרה הוועדה 431. שחרורם של עשרה מהם נפסל מתוך סיבות של אי-התאמה, ביניהן – בריחה מהכלא במהלך ריצוי עונש והעברת תמיכה מארגון הפת"ח לארגון החמאס.