אור ירוק לשחרור שליט: בג"ץ דחה העתירות נגד העסקה

זוהר שחר-לוי

אור ירוק לשחרור שליט: בג"ץ דחה העתירות נגד העסקה

לאחר דיון סוער, במהלכו דרשו נציגי משפחות שכולות שלא לאשר את שחרורם של כאלף אסירים ביטחוניים במסגרת העסקה עם חמאס, החליטו שופטי העליון שלא להתערב בהחלטת הממשלה ודחו את כל העתירות שהוגשו נגד העסקה. "אחד הדיונים הטעונים והמטלטלים שבאו בפני בית משפט זה", נכתב בהחלטת השופטים

NRG

2011-10-17

אור ירוק לעסקת שליט: בג"ץ דחה הערב (ב'), כצפוי, את העתירות שהוגשו כנגד שחרור האסירים הביטחוניים במסגרת העסקה, ונתן את האישור הסופי לביצועה.

"היום, בעיצומו של חג הסוכות, קיימנו את אחד הדיונים הטעונים והמטלטלים שבאו בפני בית משפט זה", נאמר בהחלטת בית המשפט. ביחס לעתירות שהוגשו כנגד עסקאות חילופי שבויים קודמות, כתבו השופטים כי "לכאורה אין ההסכם שלפנינו שונה מעניינים דומים שבאו בפני בית משפט זה, אף על פי כן הדיון היום היה שונה, בשל עוצמתו והיקפו של ההסכם שבני המשפחות השכולות ביקשו מאיתנו להתערב בו".

לדברי השופטים, ההכרעה בשאלות שהתעוררו במסגרת העסקה המערבות שיקולי ביטחון, שיקולי מוסר ושיקולים ערכיים שייכת לממשלה שהחליטה ברוב מכריע על ביצועה. "הממשלה החליטה כי הכף נוטה לצד החזרת החייל ולו גם במחיר שחרורם של המחבלים בהיקף הגדול שנדרש במהלך זה", כתבו.

"אל מול הטענות בדבר אינטרס ההגנה על הציבור וכאבן של המשפחות השכולות, מונחת על הכף השנייה של המאזניים ההכרעה בדבר גורלו של חייל, המוחזק תקופה ארוכה ביותר בידי ארגון טרור בלא קשר עם העם החיצון. חייל אשר הגורמים המופקדים על הצבא והביטחון רואים לעצמם חובה להבטיח את שובו הביתה, להוריו ולמדינה. חייל שנשבה, בהיותו בתפקיד בשליחות הצבא, ואשר כדברי ראש הממשלה, אפשר ש'חלון ההזדמנויות' להצלתו הלך ונסגר נוכח האירועים וההתפתחויות בארצנו".


Get Microsoft Silverlight

"זעקתן של המשפחות ברורה ומובנת"

מוקדם יותר התקיים בבית המשפט העליון דיון סוער, בו דרשו נציגי משפחות שכולות מבית המשפט שלא לאשר את שחרורם של האסירים. "לא ניתן לשחרר את גדולי המרצחים", אמר מאיר אינדור, יו"ר ארגון נפגעי הטרור אלמגור. לפני הדיון צעדו עשרות נציגי משפחות שכולות ונפגעי טרור מהר הרצל לבית המשפט העליון, במחאה על שחרור האסירים הצפוי.

המדינה טענה בתשובתה לעתירות כי החלטת הממשלה חוקית ואין בה פגם, וכי מדובר בנושא מדיני מובהק. "הדרג המדיני שיווה לנגד עיניו גם את כאבן של המשפחות שאין לו מזור, ובסופו של יום נתקבלה ההכרעה הקשה לאישור העסקה", נאמר בתשובת המדינה. נציגת המדינה, אסנת מנדל, אמרה בדיון כי "זעקתן של המשפחות ברורה ומובנת".

עורך דינה של משפחת שליט, גלעד שר, ביקש בשם המשפחה שלא
לדחות או לעכב את העסקה, מכיוון שהדבר עלול לפגוע בשחרורו של גלעד. לדבריו, הממשלה בחנה את העסקה לעומק, ולא מדובר בהסכם חפוז.

בסיום הדיון התפרץ מחוץ לאולם בית המשפט שבואל סחיווסחורדר, שהוריו ושלושה מאחיו נהרגו בפיגוע במסעדת סבארו, וצעק "אני הולך לבצע תג מחיר במרצחים. אנחנו לא ניתן לטרוריסטים לצאת מגבולות הארץ. אם בית המשפט לא מבצע תג מחיר בשביל שבעה מיליון איש, אני הולך לעשות תג מחיר אזרחי". הוא הוסיף כי בכוונתו לתבוע את מדינת ישראל בבית המשפט הבינלאומי בהאג.

תקרית נוספת נרשמה כאשר נציגי משפחות שכולות צעקו "תתבייש לך" לעבר נועם שליט, עם יציאתו מאולם בית המשפט. שליט אמר לאחר הדיון כי "אי ביצוע העסקה לא יחזיר את אלה שנרצחו, אך יגזור את גורלו של גלעד".


נועם שליט (צילום: יוסי אלוני)