העתירה נדחתה – אסירי הפת"ח ישוחררו מחר

אפרת פורשר

העתירה נדחתה – אסירי הפת"ח ישוחררו מחר

שופטי בג"ץ דחו את העתירה של ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" שדרש למנוע את השחרור של 256 האסירים. בדעת מיעוט סבר השופט רובינשטיין כי היה ראוי לבדוק את הרשימה יותר לעומק

NRG

2007-07-19

מאמציו של ארגון "אלמגור", המייצג את נפגעי הטרור, למנוע ברגע האחרון את שחרורם של 256 אסירי הפת"ח מחר בבוקר, לא נשא פרי. בג"ץ דחה הערב את העתירה שהגיש הארגון נגד כוונת הממשלה לשחרר את האסירים הפלשתינים, למרות טיעוני הארגון לפיהם לא ניתן מספיק זמן כדי לבחון את רשימת האסירים, וכי לממשלה אין כלל סמכות להורות על שחרורם. העתירה נדחתה ברוב דעות של השופטים אליעזר ריבלין וסלים ג'ובראן. השופט אליקים רובינשטיין, בדעת מיעוט, סבר כי היה ראוי לבדוק יותר לעומק את רשימת האסירים.

"לא מצאנו עילה להתערב בהחלטה", נימקו שופטי העליון את החלטתם. "במקרה זה, כמו במקרים קודמים ודומים בהם החליטה הממשלה על שחרור אסירים טרם השלמת ריצוי עונשם, מדובר בהחלטה מדינית הנתונה לסמכות הממשלה, אשר פועלת במסגרת האחריות המוטלת עליה ומגבשת את עמדתה על פי מכלול השיקולים הביטחוניים והמדיניים הכרוכים בכך".

השופט ריבלין הדגיש כי "החשש מפני הסיכון הכרוך בשחרור האסירים נבחן על-ידי ועדה בין משרדית, שעמדה על עניינו של כל אסיר המיועד לשחרור".

השופט רובינשטיין, מאידך, מתח ביקורת על הפרקליטות. "בכל הכבוד למאמץ בלוח זמנים קצר שעשתה פרקליטות המדינה, לא קיבלנו את מלוא ההסברים הנחוצים בנושא רגיש זה כדי לבדוק את הטעון בדיקה".

רובינשטיין ציין כי עיין ברשימת המועמדים לשחרור באינטרנט, וראה כי חלק ניכר מהם הורשע בעבירות קשות וחמורות. "אין המדובר ב'עסקנים' גרידא או במי שנידונו על עישון בקולנוע", ציין, ואף מתח ביקורת על המדינה שלא סיפקה נתונים באשר למספר האסירים ששוחרר בעבר לאחר ריצוי העונש ושבו לסורם.

"איננו יודעים מה הוצג לפני הממשלה במדויק, איננו יודעים מה היתה עמדת ראש השב"כ", כתב רובינשטיין והוסיף כי לדעתו, מרווח הזמן שניתן לציבור לערער על ההחלטה שפורסמה רק לפני יומיים פשוט אינו מספיק. "ככל שנוקפים הימים, דומני כי הזמן העומד לרשותם של בני הציבור המעוניינים להשיג על ההחלטה, בנסיבות של רשימות גדולות, אינו מספיק בגדרי השכל הישר", כתב רובינשטיין, שנשאר בדעת המיעוט.

"האסירים זוכים למחירי סוף עונה"

במהלך הדיון בבג"ץ היום טענו נציגי אלמגור כי "אין חוק כזה, ולממשלה אין דריסת רגל בכל מה שקשור לאסירים שהורשעו. מה שהרשות השופטת גוזרת – הממשלה לא יכולה לשנות. העניין פה הוא משפטי נטו".

לדברי עו"ד נפתלי ורצברגר, שייצג את ארגון אלמגור, מדובר במחווה מדינית שאין לה מקום לאור החלטת בית המשפט בעבר לשפוט את האסירים הללו. "אנו טוענים שהשימוש באסירים שנשפטו בבית המשפט ונכלאו – זה לא שימוש לגיטימי", אמר במהלך הדיון. "הרעיון שאסירים, בגלל שהם שייכים לפת"ח, זוכים למחירי סוף עונה כאלה – זה יותר מדי".

ורצברגר הוסיף כי "אם בעבר מדובר היה על שחרורים שהם כתוצאה ממשא ומתן מדיני שיצר את לוח הזמנים, במקרה שלנו אין זה. כל מה שיש כאן זו מחווה חד-צדדית שממשלת ישראל מבקשת לבצע. כאשר יש מחווה מהסוג הזה, אז לוח הזמנים צריך להיות כזה שמאפשר ביקורת ציבורית, משפטית אפקטיבית".

עורך הדין התייחס לעובדה שרשימת האסירים המועמדים לשחרור פורסמה על-ידי שירות בתי הסוהר, רק כ-48 שעות לפני מועד השחרור. בארגון אלמגור החלו, מאז פורסמה הרשימה, לעבור על השמות, אולם בעתירה שהוגשה טענו כי הזמן הקצר לא מאפשר להם לעבור באופן יסודי על כל שם, ולכן דרשו מבג"ץ להוציא צו ביניים שיעכב את השחרור. הבקשה, כאמור, נדחתה.