בג"ץ דחה עתירה נגד שחרור 199 אסירים פלסטינים

שמואל מיטלמן

בג"ץ דחה עתירה נגד שחרור 199 אסירים פלסטינים

שופטי בג"ץ מתחו ביקורת קשה על החלטת המדינה לשחרר 199 אסירים אך לאחר ששמעו הסבר מפיו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה החליטו לדחות את העתירה שהגיש ארגון אלמגור נגד המהלך. "בית המשפט לא נוהג להתערב בהחלטות הדרג המדיני"

NRG

2008-08-24

הביקורת החריפה שהטיחו שופטי בג"ץ במדינה לא סייעה לארגון נפגעי הטרור אלמגור ולא מנעה מהשופטים לקבל בסופו של דבר את עמדת המדינה בסוגיית שחרורם של 199 אסירים פלסטינים, שצפוי להיערך מחר (ב'). אחרי ששמעו השופטים הסבר בדלתיים סגורות מפי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מייק בלס, הם החליטו לדחות את העתירה שהגיש הארגון אלמגור נגד המהלך שהוגדר כמחווה ליו"ר הרשות, אבו מאזן.


אסירים פלסטינים משוחררים מגיעים לרמאללה (צילום ארכיון: אי-פי)

מפאת חיסיונם של הדברים, השופטים: אילה פרוקצ'יה, אדמונד לוי ויורם דנציגר ציינו רק כי בלס "עמד בהסבריו הן על הטעם שמאחורי המחווה הישראלית במהלך זה והן על הרקע שעל פיו הוכנה רשימת האסירים".

לדברי השופטים, בלס פירש את הטעמים לנכונות הממשלה לסטות מן הקריטריונים המקובלים עד כה – שחרור אסירים שריצו כבר שני שליש ממאסרם ושחרור אסירים בלי דם על הידיים.

"שחרורם של האסירים על ידי הממשלה בא כחלק מהחלטה ישראלית לחזק את התהליך המדיני המתקיים עם הצד הפלסטיני, עמו מתנהל משא ומתן", כתבו השופטים בהחלטתם. "העיתוי של מהלך החזרת האסירים והרכב הרשימה שהתגבשה, לרבות הסטייה מהקריטריונים המקובלים להחזרה, נועדו כולם לשקף דברים שעלו במשא ומתן האמור".

"יש לקוות כי התועלת תצדיק את הפגיעה ברגשות הרבים"

בסופו של דבר קבעו השופטים כי אין מקום להתערבותם בהחלטת ועדת השרים על שחרור המחבלים וזאת משום שמדובר בהחלטת הדרג המדיני בעניין מדיני מובהק, הכרוך במערכת היחסים בין ישראל לרשות הפלסטינית.

"בית משפט זה אינו נוהג להתערב בהחלטות הדרג המדיני בעניינים כגון אלה", נכתב. "הריסון השיפוטי שבית משפט זה גוזר על עצמו ביחס להחלטות הדרג המדיני בכלל וענייני שחרור אסירים בפרט, עלה בפסיקת בית המשפט פעמים רבות".

השופטים לא מצאו פגם משפטי בהחלטה שיש בו כדי להצדיק התערבות שיפוטית. בנושא טיב המהלך, מן הבחינה המדינית והציבורית, ציינו השופטים ציינו כי "עניין זה נתון בידי הממשלה במסגרת האחריות המוטלת עליה בניהול המהלכים המדיניים והביטחוניים של ישראל ואין לנו לנקוט עמדה לעניין זה".

בסיכום החלטתם הדגישו השופטים כי לבם עם כאבם של נפגעי הטרור, עקב מהלך שחרור האסירים, וכי "יש לקוות כי התועלת שתושג ממהלך זה תצדיק את הפגיעה הכרוכה בו ברגשותיהם של רבים מבני העם זה".