עתירה: לא לשחרר את האסירים הפלסטינים

שמואל מיטלמן

עתירה: לא לשחרר את האסירים הפלסטינים

ארגון נפגעי הטרור אלמגור עתר נגד ההחלטה לשחרר 199 אסירים, בהם שניים עם דם על הידיים. "אסיר שהורשע אינו קלף מיקוח"

NRG

2008-08-21

ארגון נפגעי הטרור אלמגור עתר היום (ה') לבג"ץ בבקשה להורות לממשלת ישראל לבטל את החלטתה מתחילת השבוע לשחרר 199 אסירים פלסטינים, בהם אסירים שנשפטו למאסר עולם על רצח ישראלים, כמחווה לראש הרשות הפלסטינית אבו-מאזן. "אסיר שנידון והורשע אינו קלף מיקוח מדיני או נושא למחוות מדיניות", נכתב בעתירה. האסירים צפויים להשתחרר בשבוע הבא.


שחרור אסירים פלסטינים. (צילום: רויטרס)

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד נפתלי ורצברגר, טען הארגון כי שחרור האסירים, בהם שניים עם "דם על הידיים", נעשה בחוסר סמכות ובניגוד לעיקרון הפרדת הרשויות. "הזרוע המבצעת, הממשלה, אינה מוסמכת להחליט על קיצור העונש שהוטל על פושעים בבית משפט מוסמך", נאמר בעתירה. "עירוב התחומים פוגע באמון הציבור במערכת המשפטית".

עוד האשים הארגון כי החלטת הממשלה "מגלה אטימות מוסרית" וחורגת מקריטריונים בעבר, לפיהם לא שוחררו אסירים פלסטינים שטרם ריצו שני שליש מהעונש. "ההחלטה לשחרר אסירים שרצחו יהודים, אזרחי ישראל, היא ירידה לשפל חוקי ומוסרי, בניגוד לערכיה של מדינת ישראל כמדינת חוק", נטען.

בארגון הוסיפו כי עיון ברשימת המיועדים לשחרור מגלה שורה של מחבלים מסוכנים, שחיי אדם בכלל וחיי יהודים בפרט הם כקליפת השום בעיניהם. עוד אמרו בארגון כי "מסוכנותם של האסירים הצפויים לשחרור לאזרחי ישראל זועקת. זהו מעשה התאבדות הגובל בהפקרה של אזרחי ישראל ובזילות ערך החיים והביטחון".

19 אסירים ריצו פחות משני שליש העונש

לטענת העותרים, בפילוח העונשים שריצו האסירים עד כה עלה כי 24 מהם ריצו פחות ממחצית מעונשם, שישה ריצו פחות משליש מהעונש, שלושה ריצו פחות מרבע מהעונש ו-19 אסירים ריצו פחות משני שליש מהעונש.

כך, למשל, אסיר שנידון ל-13 שנות מאסר ושריצה פחות ממחצית עונשו, הורשע בירי על חיילי צה"ל ועל יישובים ישראלים; אסיר אחר שריצה פחות מרבע מעונשו – שמונה שנים – הורשע בהכנת מטעני חבלה לצורך השלכתם על כוחות הביטחון, ירי ותכנון פיגועים.

עוד ציינו בארגון כי אסיר אחר, שריצה רק חמש שנים מתוך 12 שנות מאסר, הורשע בהצתת כלי רכב במבשרת ציון, השלכת בקבוק תבערה, אבנים ונפצים על כלי רכב באיזור וכן בירי לעבר מבשרת ציון והנחת מטען חבלה במקום.

"מערכת הביטחון עברה למגזר המחבלים הקשים"

תחקירני ארגון אלמגור אמרו כי בקבוצת המחבלים הנוכחית המיועדת לשחרור גדול מספרם של מחבלים שניסו לרצוח. זאת להבדיל משחרורים קודמים בהם היו רבים שנשפטו על התארגנות בלתי חוקית, סיוע לחוליות טרור וכו'.

"נראה שלמערכת הביטחון כבר לא היו מספיק מחבלים מהסוג הזה כדי לשחררם, והיא נאלצה לעבור למגזר המחבלים הקשים, כאלה שלא הצליחו לפגוע בירי או שמטעניהם התפוצצו ללא נזק. זאת רק כדי למלא את מכסת 200 האסירים שהבטיח ראש הממשלה אולמרט לראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן", טען הארגון.

מנכ"ל אלמגור, מאיר אינדור, אמר כי "אנו נפעל נגד שחרור המחבלים בשתי דרכים. בשלב הראשון אנו עותרים לבג"ץ נגד ההחלטה, בשל היותה בלתי סבירה באופן קיצוני. בשלב השני נפתח בקמפיין מתמשך עד לבחירות".