'אם יש עתירה, למה הנשיא חותם על חנינות?'

שמעון כהן

'אם יש עתירה, למה הנשיא חותם על חנינות?'

בג"ץ ידון היום בעתירות נגד עסקת שליט. הורים שכולים תוהים: אם אכן יש סיכוי לעתירה למה כבר נתנו לנשיא לחתום על החנינות?

ערוץ 7

2011-10-17


שחרור מחבלים. ארכיון (פלאש 90)

היום בשעה 12:00 יתקיים בבג"ץ הדיון על עסקת שליט הצפויה לצאת לפועל מחר בשעות הבוקר.

בני המשפחות השכולות העותרים נגד העסקה חלוקים ביחסם לסיכויי העתירה. ראש ארגון נפגעי הטרור 'אלמגור', סא"ל במיל מאיר אינדור, מוביל את המהלך המשפטי נגד העסקה ומאמין בסיכוייה. סא"ל במיל דן שיאון שצורף לעתירה הבהיר ביומן ערוץ 7 כי סיכויי העתירה הפעם גבוהים מבעבר שכן אין בעסקה זווית ביטחונית או מדינית, בניגוד לעסקאות קודמות. לטעמו ולטעמם של העותרים העובדה שהעסקה ממוקדת באספקט המוסרי ערכי מונעת מבג"ץ את היכולת לטועון שאינו ראוי לדון בסוגיה כפי שטען בעבר.

לעומתם חלק מההורים השכולים כלל אינם מאמינים בסיכויי העתירה לנוכח ניסיון העבר. ד"ר אריה בכרך, אביו של אוהד הי"ד, שנרצח עם חברו אורי שחור בואדי קלט (95'), התייחס גם הוא לסוגיה בערוץ 7 וקבע כי אין בליבו שבריר אמון בסיכוי כלשהו שהשופטים ישנו את ההחלטה ועל כן לטעמו ראוי היה לשחרר את כל המחבלים שעליהם הוחלט עוד טרם חג הסוכות, מיד כשהתקבלה ההחלטה בממשלה, ובכך למנוע את הביזוי המשפטי והלאומי, את הסחבת בעניינו של שליט וטיפוח תקוות השווא אצל ההורים השכולים. עם זאת קבע כי למען החובה המוסרית שלא להותיר את המהלך ללא מחאה בכל זירה אפשרית, ראויה העתירה לבג"ץ.

אם שכולה קובעת כי המדינה מתנהלת באופן לא הגון עם המשפחות השכולות ומתעתעת בהם כשהיא מאפשרת להם לעתור בעוד לנשיא המדינה כבר ניתנו תיקיהם של המחבלים לחתימת החנינה. לדבריה לו באמת היתה המדינה מבקשת לקבוע שקיים סיכוי למהלך המשפטי הרי שהייתה מותירה את שלב החנינה אצל הנשיא רק לאחר הכרעת שופטי בג"ץ. "אם עדיין תלויה ועומדת העתירה, והעתירה הזו רצינית, למה הנשיא חותם?", תהתה.

נזכיר כי בדיון בבג"ץ יופיע נועם שליט כצד בדיון. נועם שליט, אביו של גלעד, בחר שלא להיות מיוצג על ידי עורך דין, אלא לייצג את עצמו ולבקש מהעותרים למשוך את עתירתם שכן לדבריו עיכוב בביצוע העסקה משמעו סכנת חיים של ממש.