סיפור 'ליל הסדר' של נפגעי הטרור

רותי אברהם

סיפור 'ליל הסדר' של נפגעי הטרור

עבור נפגעי טרור, ליל הסדר, בעל האופי המשפחתי, מחדד את ההעדר והצער. מדובר באירוע קשה במיוחד הפותח בכל פעם מחדש את הפצעים.

ערוץ 7

2007-04-07

לעבור את הסדר בשלום, היא שאיפה ידועה במקומותינו. פולקלור שלם התפתח סביב הנושאים המועדים לפורענות כמו מרכיבי התפריט, 'אצל מי השנה' ואיזה הכשרים.

עבור נפגעי טרור, ליל הסדר, בעל האופי המשפחתי, מחדד את ההעדר והצער. עבור משפחות נפגעות הפיגוע בליל הסדר במלון פארק, מדובר באירוע קשה במיוחד הפותח בכל פעם מחדש את הפצעים.

ארגון אלמגור הרים את הכפפה והחליט לערוך סדר קיבוצי כדי להפיג במעט את כאבן של המשפחות . בליל הסדר נעשה שימוש באמצעים רבים ויצירתיים, כמו העלאת 'הצגה' ברוח הזמן, 'שיירת ילדים' אשר 'יצאה ממצרים' ואף מלצרית בלתי שגרתית גוייסה למשימה.

מתן השירות על ידי אותה מלצרית עורר את תשומת לבן של המשפחות בעיקר אלו שנוהגות לצפות בטלויזיה והם החלו לתהות האם מדובר 'בדבר האמיתי', כי 'בטח כתבת ערוץ 2 לעניני חינוך ועליה, שרה ב"ק נופשת בבית מלון כמו כל הזוהרות בברנז'ה ולא ממלצרת כאן בחג". אישור לחשדות קיבלו כאשר זו ספגה 'נזיפה' מאביה ראש אלמגור מאיר אינדור, על כך שמיאנה לוותר על תפקידה במטבח כדי להשתתף בהצגה. מדובר בהצגה ברוח הימים האלו, 'שידור חי' מבית פרעה ומבית משה. בהצגה שולבו כתבים מהשטח, נפגעי טרור. כאמור ב"ק העדיפה את הסירים והצלחות על פני 'הבמה' ואביה הוסיף כי "שוב ערוץ 2 נוקט עמדה שמאלנית ומסרב לדווח על ארועים ימניים". כך יכלו הנוכחים לפתור לעצמם את 'חידת המלצרית' ופרצו בצחוק.

בק התגייסה יחד עם אחיותיה ואמה לערוך סדר קבוצתי למשפחות שכולות ובהם מקרים קשים במיוחד. את הארוחות תרם מפעל "שפע". השתתפו בליל הסדר אלמנת טרור וילדיה שנפצעה קשה בפגוע ירי בו איבדה את בעלה לעיניה ועיני ילדיה. זוג הורים שאיבדו את הילדה בת ה15 בפגוע "הדולפינריום". משפחה שאיבדה את הבן בעיצומה של אינתפדת 2000 מירי כוחותינו שסברו בטעות זיהוי שבנם הוא מחבל ואחיות של חלל טרור מפגוע קפה מומנט.

פעילות נוספת בליל הסדר היתה הצגה שבה שולבו ילדי המשפחות השכולות. הם צויידו בתרמילים ו"יצאו" בשיירה ממצרים כאשר בראשם צועד "משה רבינו" לבוש גלימה מרוקאית ועטור זקן לבן מלאכותי. את דמותו של משה רבינו גילם ראש אלמגור אינדור, אשר פקד על צאן מרעיתו בקול רועם: "צאו, צאו ממצרים"!

פרעה זכה ל'ריבוי'. קבוצת נשים בפיקודה של שרה בק, קבוצת פרעה, גילמה קבוצת נשים ש" רדפה" אחרי משה ואנשיו בפיקודה של שרה בק. מקהלה חסידית ששרה רפרטואר שלם של שירים מזרחיים עם הזמר יוחאי בשן.

בסיומו של ליל הסדר אמרה אחת הנשים:"עשיתם לנו את החג! דווקא העובדה שמשפחה התנדבה על כל ילדיה וחתניה לשרת אותנו-היתה מרגשת יותר מכל ארוח במלון מפואר ". אם אחרת אמרה :"אנו עוזבים לפעמים את משפחותינו בליל הסדר כדי שלא לחוש בחסרון יקירינו שבעבר הסבו איתנו. הישיבה ביחד בליל הסדר הפכה אותנו למעין קבוצת תמיכה ואפשרה לנו לעבור את החג ביחד בהתמודדות משותפת עם החסרון והכאב".