עו"ד זאב דסברג: בג"צ עבר על החוק

ניר הר-זהב

עו"ד זאב דסברג: בג"צ עבר על החוק

"אין דבר יותר אנטי-משפטי מאשר שחרורם של אסירים מורשעים וחנינתם", אמר בכנס ירושלים זאב דסברג ששכל את אחותו אפי וגיסו ירון הי"ד.

ערוץ 7

2012-02-28

בפאנל במסגרת כנס ירושלים התשיעי של עיתון בשבע תחת הכותרת 'בכל מחיר?! על מחירן של עסקאות שבויים לשחרור שבויים' התקיים אחר הצהריים בהשתתפות עמנואל שילה עורך העיתון בשבע, מאיר אינדור מארגון נפגעי הטרור אלמגור, מנהל המכון המשפטי לחקר הטרור זאב דסברג, נועם שליט ורבה של קריית ארבע- חברון הרב דב ליאור.

הרב דב ליאור פתח בסקירה הלכתית על הלכות פדיון שבויים על פי דין התורה, במהלכה הביע את התנגדותו לעסקת שליט "כל כניעה לטרור תגביר את האיומים והסחיטה, אם הם רואים שהסכימו על אלף מחבלים, מחר יבקשו עשרת אלפים. שחרור מחבלים עם סבירות גבוהה שיחזרו לטרור זוהי סכנה וכניעה לטרור. היה צריך למצוא דרכים אחרות ולא כניעה לסחטנות, ללא סיכון אזרחים במדינת ישראל.



הרב ליאור: פדיון שבויים ע"פ ההלכה (באדיבות "ערוץ 7")

נועם שליט: "נלחמנו על חיי בננו ואני בטוח שכל אחד היה נלחם באותה הצורה כמונו. לא דרשנו לשחרר אלף מחבלים, מבחינתנו כל דרך אחרת הייתה מתקבלת בברכה – רק כאשר ראינו כי השנים חולפות וכל כך הרבה שגיאות נעשו במשך השנים ללא פירות, הועלתה העסקה. ממשלת ישראל העבירה מיליוני שקלים לעזה במשך השנים למרות התנגדותנו. רוב העם היה ועודנו בעד העסקה"



שליט מול מובילי המאבק בשחרור מחבלים (באדיבות "ערוץ 7")

דסברג שהינו גם אח שכול ציין כי על אף שברמה האישית פעילותה של משפחת שליט הייתה דוגמא ומופת לכל הורה, ברמה הציבורית לממשלת ישראל היה אסור להקשיב למשפחה. "אין דבר יותר אנטי-משפטי מאשר שחרורם של אסירים מורשעים וחנינתם, אין בעולם הליך משפטי כזה – בג"צ עבר על החוק והיה צריך למצוא אמצעי לחץ נוספים"

מאיר אינדור תקף בחריפות את נועם שליט ומטה המאבק לשחרורו של גלעד, כאשר הניף בפניו את העיתון בו דווח על מחבלים ששוחררו וחזרו לטרור "אצל רבים מהפעילים שחרור המחבלים היה מטעמים אידיאולוגיים, רבים מתומכי העסקה פעלו מתוך תפיסה של שלום, מהרגע הראשון פעלו במטה אנשים שחשבו שהמחבלים כלל לא צריכים לשבת בכלא. זוהי מערכת של נכלוליות, ח"כ ציפי חוטובלי ופעילי ימין שונים סולקו בבושת פנים ממטה המאבק. מאבק מטה שליט היה אידיאולוגיה מבישה של כניעה".

בכנס הוצג סקר מיוחד שבוצע ע"י מכון מאגר מוחות עבור כנס ירושלים התשיעי של העיתון 'בשבע' ובדק את עמדות הציבור ביחס להחלטת הממשלה לבצע את עסקת שליט והמחיר שישראל אמורה לשלם בעתיד בעסקת חילופי שבויים (חיילים ואזרחים).

בסקר עלה כי רוב גדול מבעלי הדעה (71%) סבורים כי ממשלת ישראל פעלה נכון כאשר הסכימה לשחרר אלף מחבלים תמורת גלעד שליט. 29% סבורים כי הממשלה טעתה במהלך הנ"ל.

רוב גדול מבעלי הדעה (74%) סבורים כי בעתיד, יש לקבוע הגבלה על מספר המחבלים שאפשר לשחרר תמורת חטוף ישראלי. כרבע (26%) סבורים כי אין להטיל כל מגבלה על מספר המחבלים שאפשר לשחרר תמורת חטוף ישראל.
רוב גדול מבעלי הדעה (62%) סבורים כי בעסקת חילופי שבויים אין הבדל במחיר שישראל צריכה לשלם עבור חייל חטוף ועבור אזרח חטוף. כשליש (37%) סבורים כי בעסקת חילופי שבויים יש הבדל במחיר שישראל צריכה לשלם עבור חייל חטוף ועבור אזרח חטוף וכי עבור חייל חטוף צריך לשלם יותר מאשר בעבור אזרח.