"אלמגור": נעניק הוקרה לתנ"צ וולדמן

ש

"אלמגור": נעניק הוקרה לתנ"צ וולדמן

ארגון "אלמגור" החליט כצעד סמלי להציע לתת ניצב וולדמן תפקיד ניהולי בארגון, זאת כאות הוקרה להחלטותיו ולפעולותיו, שהצילו חיים של יהודים רבים.

ערוץ 7

2003-09-02

בתגובה לפרסומו של דו"ח ועדת אור אומר שר התיירות בני אלון כי "הוועדה שגתה בהתייחסה למרד הלאומי כאל התמרמרות נגד קיפוח ואפליה מתמשכים". זוהי קביעה פוליטית אמר, אלון.

שר הרווחה זבולון אורלב קרא לממשלה שלא לאשר את המלצות הוועדה כמות שהן. אורלב הזהיר כי מעתה יעדיפו שוטרים וקצינים במשטרה שלא להסתבך, ו"להיצמד לעורך דין" כדי לשמור על עתידם האישי, על חשבון עתיד מדינת ישראל.

לדבריו, "הוועדה הכשירה במסקנותיה את ההפגנות הלאומניות והאלימות של ערביי ישראל, ובכך היא מסכנת את היחסים בין ערביי ישראל לממשלת ישראל".

"אני מתבייש", אומר סגן השר צבי הנדל בתגובה לנאמר בדו"ח. לדבריו, במקום להעניק צל"ש לבכירי המשטרה יהודה וילק ואליק רון " מדינת ישראל יורקת בפרצופם".

"אני דורש מהממשלה לדחות על הסף את מסקנות הוועדה", אומר הנדל. גם השר עוזי לנדאו דוחה את מסקנות ועדת אור על המשטרה ואומר כי מקור הקמת הוועדה הוא בחטא משום שהיא הוקמה מסיבות פוליטיות ולא ענייניות.

לנדאו מתכוון להציע לממשלה תיקון לחוק לפיו יוגבלו ההמלצות של ועדות חקירה לתיקון המדיניות ולשיפור המערכות בלבד מבלי לאפשר הסקת מסקנת אישיות. לדבריו, בתקופת כהונתו כשר לביטחון הפנים יושמו מסקנות האירועים, ולא היה צורך בוועדה.

"אלמגור" ארגון נפגעי הטרור אומר כי ועדת אור כשלה כשל מרכזי בכך שלא התייחסה לפעולות "האיבה והטרור" נגד המדינה ונגד אזרחיה היהודיים ובכך שנמנעה במסקנותיה, מתוך שיקולים פוליטיים הקשורים בעצם הקמתה של הוועדה, מלקשור באופן ברור את המהומות לפרוץ מלחמת אוסלו ברש"פ ולתיאום בין ערביי הרש"פ לערבים בעלי אזרחות ישראלית.

בנוסף על כך מציין "אלמגור" כי החלטות אלו עלולות לפגוע בהרבה נפגעים יהודים שחיכו להחלטת הוועדה כדי שיוכלו לתבוע הכרה כנפגעי טרור בנזקי גוף ורכוש. דוגמא לכך הוא רצח בכור ז'אן בגשר זרקא ליד חדרה מיידוי אבנים על-ידי ערבים, שעד היום לא זכה להכרה כחלל טרור.

הכשל הזה הביא את הוועדה לטעות בכל מסקנותיה כולל מסקנות אישיות כלפי אנשי משטרה וממשל.
באלמגור הוחלט כצעד סמלי להציע לתת ניצב וולדמן תפקיד ניהולי בארגון, זאת כאות הוקרה להחלטותיו ולפעולותיו, שהצילו חיים של יהודים רבים, ולסייע לקצינים האחרים הן במישור המשפטי והן במציאת עבודה חלופית אם הממשלה תאמץ את ההמלצות.

ארגון "אלמגור" גם מותח ביקורת על האופן שבו נוהלה חקירת הוועדה, שהסתייעה בגופים ערביים ל"גביית" עדויות עבורה כ"קבלני משנה" עד כדי כך שגם גורמים משפטיים רשמיים הביעו תמיהה על כך.

בשעה שמקומן של "עדויות" אלה הוא בפח הזבל של ההיסטוריה, נמנעה הוועדה מלהזמין את עשרות היהודים שהותקפו בדרכים, שאילולא היד התקיפה של המשטרה ייתכן שלא היו איתנו.

המלצותיה של הוועדה הן במישור הציבורי, אומר עו"ד חיים משגב לערוץ 7. כל החלטה בנוגע למישור הפלילי צריכה לעבור להחלטת היועץ המשפטי לממשלה, והוא שצריך להורות על פתיחה בהליכי חקירה פלילית. בכל מקרה, אומר משגב, על פי החוק כל מה שהצטבר בידי הוועדה אינו יכול לשמש ראיה לצורך המשפט הפלילי והחקירה הפלילית, ולכן יהיה צורך להתחיל את כל החקירה מחדש. דברים שאמרו עדים אלו או אחרים בפני הוועדה אינם יכולים לשמש חומר ראיות לצורך חקירה פלילית. לפיכך אם יוחלט לנהל חקירה פלילית היא תימשך זמן רב, מעריך משגב, ותעלה למשלם המסים כסף רב.
משגב מציין עוד כי הקמת הוועדה הייתה בחטא, על רקע המרד הערבי בסמכותה השלטונית של מדינת ישראל.

ראש הממשלה דאז אהוד ברק עמד בפני בחירות, אומר משגב, ומוסיף כי השר לביטחון הפנים שלמה בן עמי, שהיה אחראי על המשטרה, היה באותם ימים עסוק במו"מ אינטנסיבי עם ערביי הרש"פ בטאבה ב"מכירת סוף העונה", כלשונו.

ברק עמד אז בראש ממשלה מקרטעת בעלת בסיס קואליציוני של 30 חברי כנסת, וניסה בכל מחיר להשיג לגיטימציה מערביי הרש"פ ומערפאת, וזה היה הרקע, לדברי משגב, להקמת הוועדה. המרד הערבי, הוא מוסיף, לא נולד על רקע מצוקה כלכלית.

מאז, במשך שלוש השנים שחלפו, יותר ערבים בעלי אזרחות ישראלית הצטרפו למאבק נגד מדינתם. כמו כן יותר ערבים כמו בני משפחת בכרי התגייסו לסייע למחבלי התופת. כל אלו לא פועלים בגלל בעיות כלכליות או אפליה, אלא הם נאבקים לזכויות לאומיות.

כבר עתה, אומר משגב, מדברים ערביי המדינה על אוטונומיה בגליל.

לדברי משגב, אין זה מסמכותה של הוועדה להחליט שבעתיד לא יוכלו אישי הציבור שננזפו לכהן בכל משרה שהיא. לוועדה ציבורית אין אפשרות למנוע מהם מלהיבחר ומלעמוד בראש מפלגה או בראש גוף כלשהו.

שר המשפטים יוסף טומי לפיד אמר כי משרדו אכן יפעל לפתיחת חקירה נגד השוטרים שהוועדה ממליצה לחקור בעניין מותם של מפגינים ערבים במהומות ברחוב הערבי לפני שלוש שנים.
מפכ"ל המשטרה רב ניצב שלמה אהרונישקי מינה צוות לבדוק את דו"ח ועדת אור. בראש הצוות יעמוד תת ניצב יצחק צור, קצין חינוך של המשטרה. במסיבת עיתונאים שקיים אהרונישקי בירושלים אמר כי המשטרה מגבה את השוטרים. מאז הפיקה המשטרה לקחים רבים ועוד תפיק לקחים אחרי למידת הדו"ח.

הממשלה אמורה לקיים בקרוב דיון במסקנות ועדת אור, ואז להחליט אם לאמץ אותן.
המחלקה לחקירות שוטרים תחקור את השוטרים שהוזכרו בדו"ח ועדת אור בהקשר למותם של 13 המתפרעים.