כ-600 אסירים ברשימת השחרור; נוספו עשרות אנשי חמאס וג'יהאד

עמוס הראל; משה ריינפלד; יהונתן ליס

כ-600 אסירים ברשימת השחרור; נוספו עשרות אנשי חמאס וג'יהאד

הארץ

2003-07-25

רשימת שמות האסירים הפלשתינאים המועמדים לשחרור, שגיבשה מערכת הביטחון, תופחת והולכת: אתמול כבר נשקל שחרורם של קרוב ל-600 אסירים ועצירים מינהליים. הגדלת מספר המועמדים לשחרור נעשתה, בין השאר, עקב לחצים אמריקאיים.

גורמים שעיינו ברשימה אמרו כי מתוך כ-250 אסירים שנוספו לה, עשרות רבות הם אנשי חמאס, ג'יהאד איסלאמי והחזית העממית. לדבריהם, הפעם מדובר באסירים של ממש ולא באסירים פליליים או בעצירים מינהליים העומדים ממילא לפני שחרור, שהיוו חלק גדול מהרשימה המקורית.

רבים מבין אסירי חמאס המיועדים לשחרור נשפטו לתקופות מאסר של חמש עד 10 שנים, לפני פרוץ האינתיפאדה השנייה. בין השאר, מדובר בפעילים בכירים יחסית בהנהגה האזרחית של חמאס בגדה המערבית ובפעילים שעמדו בקשר עם הנהגת חמאס מחו"ל, טיפלו בהזרמת כסף ובהעברת אימונים צבאיים לחברי הארגון.

מספר האסירים שישוחררו טרם נקבע סופית ועשוי להיות קטן מ-600. גורמים משפטיים – בצה"ל, בשב"כ ובמשרד המשפטים – יקיימו בסוף השבוע בדיקה שמטרתה לוודא כי המיועדים לשחרור עומדים בקריטריונים שנקבעו. בין השאר, לא ישוחררו אלה שדרושים כעדים במשפטיהם של פעילי טרור בכירים.

הממשלה הודיעה אתמול לבג"ץ, כי רשימת המיועדים לשחרור תפורסם באינטרנט 48 שעות לפני מועד השחרור. את ההודעה מסרה פרקליטות המדינה בתגובה לעתירה של "מטה מותקפי הטרור", שביקש לפרסם את הרשימה מראש כדי לאפשר לכל המתנגדים לשחרורו של עציר או אסיר כלשהו, לפנות לבית משפט. בהודעת הממשלה נאמר כי הרשימה שתפורסם תכלול את שמותיהם של המשתחררים, העונשים שנגזרו עליהם, סעיפי העבירות המרכזיים שבהם הורשעו, מספרי התיקים בבתי המשפט שבהם נשפטו והמועדים שבהם היו אמורים להשתחרר.

צה"ל מגבש שורה של צעדים הומניטאריים לקראת ביקורו של ראש הממשלה, אריאל שרון, בוואשינגטון באמצע השבוע הבא. במסגרת צעדים אלו, צפויה הסרת מחסומים ופתיחה מחדש של כבישים לתנועה פלשתינית בגדה המערבית. נראה כי יוסרו כמה מחסומים באזור רמאללה. הבולט שביניהם הוא מחסום סורדא, בכניסה הצפונית לעיר, שהגביל מאוד את התנועה הפלשתינית בשנתיים האחרונות. תיבחן גם הגדלת מספר הפועלים שיורשו לעבוד בישראל.

במערכת הביטחון מתנגדים לצעדים יותר משמעותיים, כל עוד הרשות הפלשתינית אינה פועלת לפירוק ארגוני הטרור מנשקם.

מבדיקת קצינים בפיקוד הממרכז עולה כי נרשם לאחרונה גידול במספר חברים בחוליות טרור בשטחים.