נסראללה: "ביום חמישי נראה מי חי ומי מת"

עלי ואקד

נסראללה: "ביום חמישי נראה מי חי ומי מת"

במסיבת עיתונאים בביירות הסביר מזכיר חיזבאללה כי היה צורך בשני שלבים לעסקת השבויים – הראשון יתבצע בסוף השבוע הזה, והשני – מייד לאחריו, "ובו ישוחררו שאר האסירים הפלסטינים". העריך שרוצח משפחת הרן ישוחרר בתוך חודשיים-שלושה. נפגעי הטרור: נעתור לבג"ץ נגד שחרור דיראני ועובייד

Ynet

2004-01-25

"אנו מחוייבים לשחרורו של סמיר קונטאר" – כך אמר היום (א') מזכ"ל חיזבאללה, שייח' חסן נסראללה, במסיבת עיתונאים שכינס בביירות, ובה התייחס לראשונה בפומבי לעסקת חילופי השבויים שהושלמה עם ישראל (לחצו כאן לפרוייקט מיוחד על העסקה).

גם עתה מוסיף נסראללה למתוח את עצביהן של משפחות החיילים החטופים, ומסרב למסור מידע אודות מצבם. "ביום חמישי נראה מי חי ומי מת", אמר.

במסיבת העיתונאים סירב נסראללה להתייחס לפרטי המשא ומתן, ואמר כי אלה יימסרו רק לאחר ביצוע העסקה – "ביום חמישי או שישי, בעזרת השם". השלב הראשון בעסקה, אמר, יתבצע בסוף השבוע הקרוב. ייכללו בו הפרטים שכבר פורסמו בכלי-התקשורת: העברת 425 אסירים, גופות לבנונים ומפות של שדות המוקשים.

"החיים יועברו ביום חמישי והגופות בשישי", אמר נסראללה, בהתייחסו לאסירים הערבים המוחזקים בידי ישראל. שלושת חיילי צה"ל והאזרח החטוף אלחנן טננבוים, לדברי נסראללה, יועברו לידי המתווך הגרמני ביום חמישי. השלב השני בעסקה יבוא "מיד אחר-כך".

"היה צורך בשני שלבים כדי להגיע לפתרון כולל", הסביר, "בשל דרישת הישראלים לקבל מידע אודות נעדרים נוספים, ודרישתנו להביא לשחרורם של כל האסירים הפלסטינים, בהם גם אסירים איכותיים". בשלב השני, שיהיה רחב היקף, ידרוש חיזבאללה גם את שחרורו של סמיר נאסר, אזרח ישראלי שאמו יהודיה ואביו לבנוני, אשר ריגל עבור הארגון ונכלא בישראל. באותו שלב, הוסיף, אפשר שייכללו ישראלים נוספים.

"נחושים לשחרר את קונטאר"

בעניינו של המחבל סמיר קונטאר, רוצח משפחת הרן והשוטר אליהו שחר, התוודה נסראללה כי הופתע מעוצמת ההתנגדות הישראלית לשחרורו. לדבריו, בחודשים האחרונים הבהיר שרון כי לא יסכים לצירופו לעסקה, "ובכך חזר בו מההתחייבות לשחרור כל האסירים הלבנונים". לדברי נסראללה, "חיזבאללה נחוש לשחררו והוא יהווה סוגייה מרכזית בשלב הבא של העסקה". הוא הביע תקווה שיוכל להביא לשחרורו בתוך חודשיים-שלושה.

מזכיר חיזבאללה התייחס גם לנווט השבוי רון ארד, ואמר כי סוכם שכל מידע חדש בעניינו יפתח את הדלת בפני שחרור שאר האסירים הערבים המוחזקים בידי ישראל. הוא קשר את הסוגייה לצורך בקבלת מידע אודות ארבעת הדיפלומטים האיראנים הנעדרים, ואמר כי מסיבה זו הייתה טהרן מעורבת במשא ומתן. נסראללה הכחיש דיווחים ישראלים לפיהם רון ארד נמצא באיראן, וטען כי גם טהרן הכחישה זאת.

בפתח דבריו הודה נסראללה למתווך הגרמני ארנסט אורלאו, לממשלת גרמניה ולצמרת הלבנונית והסורית. תודה מיוחדת שיגר נסראללה לנשיא הסורי בשאר אסד, לאיראן ולעמיתים הפלסטינים.

שלא כמנהגו, הופעתו של מזכיר חיזבאללה הייתה הפעם רגועה ובלתי מתלהמת. הוא עקץ את שרון וממשלת ישראל, שהייתה עלולה לדבריו לשבש את העסקה ברגע האחרון, ולכן זו פורסמה כבר במוצאי שבת. "שרון אמור היה לעדכן את שריו בעסקה היום, אבל המתווך הגרמני היה בטוח שזה ידלוף. השרים בקבינט הישראלי לא מתאפקים עוד במהלך הישיבות".

ובתוך כך, מטה מותקפי הטרור "אלמגור "פנה לראש הממשלה ולשר הביטחון בדרישה למנוע את שחרורם של השייח' עובייד ומוסטפא דיראני. זאת, מאחר שלטענת הארגון, בג"ץ כבר קבע בעבר כי שחרורם מהווה סכנה לביטחון המדינה. עו"ד זאב דסברג אמר ל-ynet כי ארגונו יעתור בתוך יומיים לבג"ץ, מאחר שלטענתו, ברשימות המשוחררים שעתידות להתפרסם צפויים להופיע גם שני מחבלים "עם דם על הידיים".