זעם על דברי הרמטכ"ל: ניקח את החוק לידיים

מירי חסון

בהכנת הידיעה השתתפה: דיאנה בחור-ניר

זעם על דברי הרמטכ"ל: ניקח את החוק לידיים

המלצתו של הרמטכ"ל, רב-אלוף משה (בוגי) יעלון, לבצע מחוות מרחיקות לכת כלפי אבו מאזן, ובהן שחרור מחבלים שפעלו לפני עידן אוסלו, עוררה זעם רב במשפחות השכולות. זאב ראפ, שבתו נרצחה כשנה לפני הסכם אוסלו: "אם הרוצח ישתחרר, אני אנקום". עריקאת מבהיר היום שהדרישה בתוקף: "זה לא רק מה שאנחנו רוצים – זו דרישת העם הפלסטיני"

Ynet

2005-02-04

"אם רוצח בתי ישוחרר, אני אנקום וארצח אותו". כך אמר ל-ynet זאב ראפ, אביה של הלנה ראפ, שנרצחה ב-1992 בפיגוע בבת-ים. ראפ ומשפחות שכולות אחרות זועמים על הצעתו של הרמטכ"ל, רב-אלוף משה (בוגי) יעלון, לשחרר מחבלים "עם דם על הידיים", שהועלתה בישיבת צוות ההיגוי המדיני-ביטחוני. השר הפלסטיני, סאיב עריקאת, הבהיר אמש (יום ו') שהפלסטינים עדיין מתעקשים לשחרר מחבלים, מלפני עידן אוסלו (1993).

יממה לאחר שנחשף העימות בין ראש השב"כ, אבי דיכטר, לבין הרמטכ"ל, רב-אלוף יעלון, שצידד בשחרור מחבלים מלפני הסכם אוסלו, מתייצבים בני משפחות הנרצחים נגד יעלון. זאב ראפ, ששכל את בתו, הלנה, מבטיח לנקום את דמה של בתו אם רוצחה ייצא לחופשי: "בשעה 4 ורבע בבוקר, כשקיבלתי את העיתון, וקראתי את הידיעה חשכו עיניי. אני לא מבין את השיטה, יש רוצחים שיש להם פחות דם על הידיים מאשר לאחרים? לפי הרמטכ"ל, אלו עם הדם על הידיים לפני אוסלו הם כשרים לשחרור, כדי שאחר כך הם יבואו שוב לטבוח בנו".

רוצחה של הלנה ראפ, פואד עבד אל-האני אל-עומרין, כיום בן 31, נדון ביולי 92' למאסר עולם. "הרוצח של בתי צריך לשבת בכלא עד סוף החיים שלו. אם הם רוצים להרוס משפחות, שיעזו לשחרר אותו ואחרים כמוהו", אומר ראפ, "אני והורים שכולים אחרים שאיתם אני בקשר, נפגע בהם פיזית. שיידעו שהאחריות היא עליהם, וברגע שזה יקרה, העניינים יגלשו. אני לא יודע מה יקרה אם הם יעזו לשחרר וימשיכו לדבר על הנושא. 12 וחצי שנים המשפחה שותתת דם, אם הם רוצים להרוס משפחות שימשיכו כך.

"אין דבר כזה לשחרר רוצחים. אם הם משחררים אותם, אז שישחררו את כל הרוצחים מבתי הכלא. הבת שלי הלכה לבית ספרה ונשחטה כמו תרנגולת, ולי אין שום זכות וטו על שום דבר? נמאס לי כבר, כל פעם שותים לי את הדם עם כל האמרות האלה. במיוחד כשמדובר בציניות לבוא ולומר שישחררו אסירים רק מלפני אוסלו, הרי זה ידוע שאחרי אוסלו כל המחבלים פוצצו את עצמם. אין בכלא כאלו עם דם על הידיים אחרי אוסלו".

לטענת ראפ, את חיי בתו הוא לא יוכל לקבל בחזרה, ולכן שיידע שכשהרוצח ישתחרר, הוא ייקח את החוק לידיו. "הרוצח הזה בן 30 היום, על מה הוא מקבל פרס? כל החיים שלו לפניו. החיים שלנו נגמרו. הרמטכ"ל צריך להתבייש במה שאמר. מיהו הרמטכ"ל הזה, שהוא יגיד דבר כזה? אני איבדתי ילדה, אני יודע במה מדובר. את יודעת מה? גם אני אלך לרצוח חופשי. לי כבר אין מה להפסיד. אני כבר בן 60 וחייתי את חיי.

"כמו שכתב המשורר הלאומי, חיים נחמן ביאליק – 'נקמת ילד קטן לא ברא השטן'. וזה מה שיהיה פה, אני אנקום את כל דמה. אין לי מה להפסיד. את מה שהיה לי להפסיד, הפסדתי ב-24 במאי 1992, ואני חי רק למטרה אחת – לדעת שהוא בכלא. אם הרוצח ישתחרר, אני אנקום".

ראפ מתכוון לנסות ולהיפגש עם הרמטכ"ל כדי ללבן איתו את הסוגיה. "אני אשאל אותו מי נתן לו מנדט להחליט מי כן ומי לא ישוחרר. אני אנסה קודם כל להיות שומר חוק, ואם המדינה לא תשמור על החוק, גם אני לא אשמור אותו".

הזמרת רוחמה רז, ששכלה את אחותה: זו סטירת לחי

הזמרת, רוחמה רז, שאחותה מרים צרפי נרצחה עם עוד 15 ישראלים בפיגוע אוטובוס קו 405, שאותו דרדר מחבל לתהום בשנת 1989, הזדעזעה לשמוע את המלצתו של הרמטכ"ל. הרוצח, עבד אל האדי גנים, ניצל בפיגוע ונדון ל-16 מאסרי עולם. "עכשיו אני שומעת על זה בפעם הראשונה. זה נשמע מזעזע. שום רוצח לא משחררים. 16 אנשים נהרגו, והמחבל ניצל. אז לא רק זה, גם יוציאו אותו לחופשי? זה לא נשמע הגיוני וזה לא מקובל עלי בכלל.

נכון שאני לא אובייקטיבית, אבל נראה לי שכל אדם אחר יסכים איתי. אני בעד שלום, אבל כמה אפשר להתכופף? אני מתנגדת חד-משמעית לדבר הזה. זה עוד סבל נוסף למה שהמשפחות כבר עברו. זו סטירת לחי, הרגשה כאילו החיים של אחותי היו כלום. כשאני שומעת דבר כזה, אני מרגישה שדמי אחותי זועקים מהאדמה, ואם הנשמה שלה עוד קיימת, זה סבל גם לנו וגם למתים".

אוריה בכרך, דובר ארגון "אלמגור" לנפגעי טרור, מתוסכל מדברי הרמטכ"ל. "אח שלי, אוהד, נרצח כשעוד לא היה בן 19. רצחו אותו ואת אורי שחור בוואדי קלט ב-1995 כשיצאו לטיול. זה מאוד מתסכל שרוצחים יסתובבו חופשי. במדינות מתוקנות אחרות, הרוצח היה יושב על כיסא חשמלי.

אנחנו מתוסכלים מזה שמשחררים את הרוצחים וגם את הרוצחים הפוטנציאלים הבאים. הבטיחו לנו שלא ישחררו אותם, אבל מילה של פוליטיקאי היא לא מילה. זה עוול למשפחות השכולות, אבל זה עוד יותר עוול למשפחות השכולות העתידיות – אלו שיירצחו בגלל השחרור הזה. איפה נשמע דבר כזה? הם מחבלים ולא שבויי מלחמה. הפלסטינים רואים אותם כלוחמי חופש, אבל הם רצחו ילדים קטנים".

עריקאת: אנחנו דורשים לשחרר את האסירים הוותיקים

השר לענייני המשא ומתן ברשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, התייצב היום נגד ישראל ומתח ביקורת חריפה על ההחלטה לשחרר 900 אסירים, בלבד, לטענתו: "ישראל דבקה לעקרון שהיא עצמה קבעה של מי שהיא מתארת כבעלי 'דם על הידיים'. זה אומר שכל האסירים שנכלאו לפני הסכם אוסלו לא ישתחררו. אנחנו רוצים שישראל תשחרר אותם, וזה לא רק מה שאנחנו רוצים – זו דרישת העם הפלסטיני".

בישיבת "פורום השביעייה" הוחלט שבשלב הזה ישוחררו כ-900 אסירים, לעומת ה-500 שתוכנן תחילה, בהתאם לרשימות שיגבשו שירות הביטחון הכללי ושירות בתי הסוהר. 500 אסירים ישוחררו בסיבוב ראשון כמחווה לאבו מאזן, ועוד 400 נוספים במידה והשקט יימשך והפלסטינים יבצעו את מה שנדרש מהם תוך מספר חודשים.

עוד הוחלט לא לשחרר מחבלים "עם דם על הידיים", למרות שהדבר נשקל. הנשיא הפלסטיני אבו-מאזן הביע תקווה שישראל תשחרר גם אסירים "כבדים", ושבהדרגה – תרוקן את בתי-הסוהר שלה מאלפי האסירים בהם היא מחזיקה.

אמש נכשלה פגישה בעניין הזה בין הצוות הישראלי, ובראשו עו"ד דב וייסגלס לבין השר הפלסטיני, סאיב עריקאת. וייסגלס הבהיר שישראל לא תשחרר אסירים עם דם על הידיים. הצוות הישראלי הוסיף שבקשתם של הפלסטינים לשחרר אסירים ותיקים, תישקל שוב לאחר שהרשות הפלסטינית תעצור את ייצור רקטות הקסאם ותעצור מחבלים.

ביום ראשון תגיע לישראל מזכירת המדינה האמריקנית, קונדוליזה רייס, וביום שני תבקר בשטחי הרשות. בכירת הרשות, חנן עשראווי, אמרה לרשת סקיי ניוז: "אנו רואים את ביקורה של רייס באזור כסימן לתמיכה אמריקנית במשא ומתן, ומצפים שבאותו זמן לא תתמוך בגזל קרקעות ובמעשי תוקפנות מצד ישראל".