מכינות קדם צבאיות: עסקת שליט – לא בכל מחיר

קובי נחשוני; חנן גרינברג

מכינות קדם צבאיות: עסקת שליט – לא בכל מחיר

חניכי כמה מכינות קדם-צבאיות שלחו את עמדותיהם לרה"מ ולשר הביטחון. "אסור למדינה חפצת חיים להיכנע לגרועים שבטרוריסטים ולכרוע ברך בפניהם כתוצאה מהסחיטה הרגשית האכזרית", כתבו חניכים בעלי. החיילים לעתיד הדגישו כי יגבו את ההחלטות – והדבר לא יפגע במוטיבציה לשירות משמעותי

Ynet

2009-12-01

הם דחו את הגיוס בשנה כדי להתרכז בלימוד – וכעת כמה מהם משמיעים את קולם נגד אישור עסקת שליט בכל מחיר. חניכים במכינות קדם-צבאיות נדרשו לאחרונה לסוגיית המחיר שעתיד להיות משולם תמורת החייל החטוף, וכתבו למקבלי ההחלטות כי יש להתעמק בהיבטים המורכבים ולקבל החלטה שאינה נובעת רק מתוך הרגש העז לראות את החיל שוב בבית. את עמדתם הביעו בפנייה ישירה לראש הממשלה ולשר הביטחון.

חניכי המכינה הקדם-צבאית "בני דוד" הדתית בעלי, הנחשבת "אם המכינות", כתבו לראש הממשלה ולשר הביטחון כי בתום דיונים שערכו קיבלו מסקנה בהצבעת הרוב המכריע כי "יש לתמוך בעמדה הגורסת שאין לשחרר שבויים 'בכל מחיר', וזאת מתוך ראייה ארוכת טווח ודאגה לביטחונה וחוסנה הלאומי של החברה הישראלית".

"על-אף הכאב", הוסיפו במכתבם, "אנו סבורים שאסור למדינה חפצת חיים להיכנע לגרועים שבטרוריסטים ולכרוע ברך בפניהם כתוצאה מהסחיטה הרגשית האכזרית שהם מפעילים נגדנו".

התלמידים ב"בני דוד" מדגישים כי אינם מודעים לפרטי העסקה הנדונה כעת, "אולם מכל מה שפורסם אודותיהם, ברור שהאויב דורש מאתנו לשלם מחיר שעלול לפורר את כוח עמידתנו מול מבקשי נפשנו ושוחרי רעתנו". לדבריהם, הטענה עולה לעתים בקרב נערים לפני גיוס כאילו אי-ביצוע העסקה מחליש את המוטיבציה להתגייס – אינה נכונה. "לפחות על עצמנו אנו יכולים להעיד שאנו מתגייסים לצבא ההגנה לישראל ללא תנאים מוקדמים", הדגישו.

איך התגבשה היוזמה?

דניאל כהן, חניך המכינה בעלי, סיפר ל-ynet כיצד התגבשה היוזמה. "ראינו את פרטי העסקה בתקשורת, ישבנו וחשבנו שזה לא מתקבל כל כך עד הדעת. נטלנו יוזמה להביע את דעתנו, שרק 5 מתוך 200 תלמידים לא הסכימו איתה".

הוא נזכר ש"היתה איזו אמירה אחרת של צעירים בני גילנו ממקומות אחרים שנמצאים לפני גיוס, שאמרו שאם לא יידעו בוודאות שבמקרה שחלילה ייחטפו הצבא ישחרר אותם בכל מחיר – הם מסרבים להתגייס. לנו יש אמירה אחרת: אנחנו יודעים מהם הסיכונים המוטלים על הכף ומוכנים ליטול אותם על עצמנו. לא מתנים את הגיוס שלנו ב'תעודת ביטוח' שכזו".

כהן ביקש להדגיש עם זאת: "שאף אחד לא יחשוב חלילה שאנחנו פועלים לביטול העסקה. אנחנו כואבים את כאב משפחת שליט, רוצים ומתפללים יום יום לחזרתו בריא ושלם. אבל העסקה שמתבשלת עכשיו עוברת את הגבולות".

"האמון לא מותנה בשחרור בכל מחיר"

בדף העמדה שגיבשו חניכי מכינת הגליל העליון, בכפר הנשיא שנחשבת "חילונית", נכתב כי "בתור אזרחי המדינה שבעוד שנה ילבשו את מדי צה"ל חשים כי המדינה מחוייבת להשיב את גלעד שליט וכל נעדר או שבוי אחר, אך לא בכל מחיר… ברצוננו לציין את החשש שהעסקה הנוכחית תזמין את החטיפה הבאה, ויכולה להוביל לפגיעה באזרחים נוספים".

חניכי המכינה "עצמונה-חלוצה" – שבעבר היתה ממוקמת ברצועת עזה – שחררו במכתבם את דרג מקבלי ההחלטות מנוסחת ה"שחרור בכל מחיר". במכתב נאמר בין היתר: "אמוננו במנהיגות המדינה וצה"ל אינו מותנה בשחרורו בכל מחיר של חייל שנחטף ולא יהיה בו להחליש אותנו מחובה גדולה וחשובה זאת של השירות בצה"ל".

החניכים כתבו שהם "שומעים בתדהמה על הכוונה לשחרר ארכי מחבלים ורבי מרצחים, שמן הסתם גם יפגעו בעתיד במדינה ובתושביה", והדגישו: "סומכים אנו על מקבלי ההחלטות שיראו לנגד עיניהם את התמונה השלמה של טובת העם ובטחון ישראל ויפעלו בעוז ובגבורה גם כשהמחיר לכך הוא כאבו של הפרט והעם כולו.

"לא היינו רוצים להגביל את דרג מקבלי ההחלטות בשיקולים שבהם כאב הפרט עומד מעל הכל, גם שכנגדו עומדת הפגיעה בביטחון המדינה ובכוח ההרתעה שלה כתוצאה משחרור מחבלים", סיכמו ב"עצמונה-חלוצה".

חניכי מכינת "עין פרת"בכפר אדומים המגדירה את עצמה "מכינה כללית", נמנעו מנקיטת אמירה מפורשת בשאלת המחיר, וביקשו להבהיר: "תהא אשר תהא ההחלטה – אנחנו מגבים אתכם ונעמוד לצדכם כאזרחים נאמנים למדינה". עם זאת, כתבו כי "יש הכרח לעמוד איתנים אל מול פרץ הרגשות הגואה, העשוי לעתים להיות יועץ רע".

השתדלנות של ההורים – ההשתקה של הצנזורה

בינתיים, במהלך היום המשיכו הוריו של גלעד, אביבה ונועם, במסע ההשתדלות בקרב שרים, לקראת הכרעה אפשרית בקרוב בגורל העסקה. השניים נפגשו היום עם השר לבטחון פנים יצחק אהרונוביץ', שר החינוך גדעון סער ושרת התרבות לימור לבנת.

מעט לפני שנודע על פניית ראשי המכינות, הכריעו שופטי בג"ץ כי המו"מ לעסקה יישאר תחת איפול הצנזורה, בשל שיקולי ביטחון מובהקים. בכך דחו הנשיאה דורית ביניש, והשופטים אליעזר ריבלין ואילה פרוקצ'יה את עתירת ארגון אלמגור וקבוצת הורים שכולים, שדרשו מהמדינה להתיר לפרסום את הפרטים.

עם זאת, קבעו השופטים כי "ללא ספק המהלכים הננקטים לשחרורו של שליט מעוררים קשיים ודילמות מורכבות מההיבט האנושי, המוסרי, הביטחוני, המדיני והציבורי, והם מצדיקים דיון ציבורי, ועם זאת, לא ניתן להתעלם מהאופי הקשה והמיוחד של ההליך, שעניינים כה רגישים וקשים טרם הוכרעו בו".