עסקת שליט הושלמה: עוד 550 אסירים שוחררו

רענן בן-צור; אליאור לוי; יואב מלכה; רועי קייס

עסקת שליט הושלמה: עוד 550 אסירים שוחררו

חודשיים לאחר שובו של גלעד שליט, נחתמה עסקת השבויים. 550 אסירים ביטחוניים הוצאו מבתי הכלא – רובם חזרו לגדה המערבית, מיעוטם לרצועת עזה ובודדים הועברו לירדן. מאות התפרעו במעבר ביתוניא, במוקטעה חגגו אלפים

Ynet

2011-12-18

תמה ונשלמה עסקת שליט. חודשיים לאחר שגלעד שליט יצא ממקום שביו אחרי 1,941 ימים והתאחד עם משפחתו, הושלמה אמש (יום א') עסקת השבויים שבמסגרתה שוחרר תמורת 1,027 אסירים ואסירות. בחלק השני של העסקה שוחררו 550 אסירים נוספים – רובם חזרו לגדה המערבית, מיעוטם לרצועת עזה ובודדים הועברו לירדן.

505 אסירים ביטחוניים הוצאו מכלא עופר והועברו דרך מעבר צדדי הסמוך לביתוניא, שם חיכו להם מאות קרובים. אותם בני משפחה התעמתו גם במשך שעות עם חיילי צה"ל, השליכו בקבוקי תבערה, הבעירו צמיגים ויידו אבנים. חייל צה"ל נפצע באורח קל במהלך עימותים עם הפלסטינים במקום.

פרט ל-505 המשוחררים לגדה, 41 אסירים הועברו לרצועת עזה דרך מעבר "כרם שלום". שני אסירים הועברו לירדן דרך מעבר "אלנבי", ושני אסירים חזרו למזרח ירושלים.

לפני שחרור האסירים: עימותים במחסום (צילום: רויטרס)

במוקטעה ברמאללה התכנסו כ-2,000 בני אדם והמתינו עם מנהיגי פתח להגעתם של עשרת האוטובוסים שהביאו את האסירים. לפני שהגיעו לקבלת הפנים, ביקרו האסירים בקברו של יאסר ערפאת. הנשיא הפלסטיני אבו מאזן לא משתתף בקבלת הפנים עקב ביקור בטורקיה. במקומו קיבלו את פני האסירים בכירי פתח, ביניהם מזכ"ל הנשיאות טייב עבד אל-רחים, יו"ר מועדון האסיר הפלסטיני, כדורה פארס, ושר האסירים עיסא קראקע.

ניכר כי פתח השתדל לזקוף לזכותו את חלקה השני של העסקה, ובאירוע הונפו על ידי החוגגים בעיקר דגלי התנועה. עם זאת, וחרף הצהרת ישראל לפיה איש מהמשוחררים והמשוחררות לא משתייך לחמאס, מיד עם הירידה מהאוטובוס נעטפה אחת האסירות בדגל חמאס על ידי קבוצת נשים שקראו בשבח הזרוע הצבאית של התנועה, גדודי עז א-דין אל-קסאם. הן סירבו להיכנס למוקטעה והעדיפו לחגוג בחוץ.


פלסטינים חוגגים את שחרור האסירים בעזה (צילום: רויטרס)

לקראת סיום טקס קבלת הפנים נשא טייב עבד אל-רחים דברים ובחר להזכיר ולשבח את הסכם הפיוס הפנים פלסטיני בין פתח לחמאס. נציג חמאס שנכח באירוע ברמאללה היה יו"ר הפרלמנט הפלסטיני מטעם התנועה, עזיז דוויק, שהזכיר בנאומו את אנשי התנועה שעדיין עצורים בידי ישראל.

מתכנן רצח הרב עובדיה: "השחרור – תחילת המאבק"

במסיבת עיתונאים בעזה טען דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, כי שנות המאסר שנגזרו על האסירים ששוחררו בשלב הראשון בעסקת שליט עולה על 92 אלף, ואילו סך שנות המאסר שנגזרו על האסירים מהשלב השני עולה על 2,350. "שחררנו 20 אחוז מהאסירים תמורת חייל אחד, על אפו וחמתו של הכיבוש", הוסיף. "השאיפה של ההתנגדות הפלסטינית היא לשחרר את כל האסירים מבתי הכלא בישראל".

במזרח ירושלים המתינו מאות לבואו של אחד המשוחררים הבולטים, סאלח חמורי (26) שתכנן לרצוח את הרב עובדיה יוסף. עם יציאתו לחופשי, אחרי שבע שנים בכלא, אמר חמורי: "אני רוצה להודות לכל האנשים שעמדו לצדי ולצד המאבק של האסירים, המאבק שלי ושל משפחתי".

בקבלת הפנים החגיגית שנערכה לו, הצהיר חמורי: "השחרור שלי הוא תוצאה ישירה של המאבק שלנו. אני מבטיח שהשחרור שלי הוא תחילתו של מאבק קולקטיבי למען מטרתנו המשותפת לשחרור העם הפלסטיני וחזרתם של הפליטים".

שופטי בג"ץ דחו לפני ביצוע העסקה עתירה נוספת נגד השלב השני, ובכך הוסר המכשול האחרון לפני השלמת העסקה. בהחלטתם קבעו כי בית המשפט לא מתערב בשיקול דעתן של הרשויות,

"ואין מקום שבית המשפט הוא שיכריע האם עדיף לשחרר דווקא אסירים המשתייכים לארגון החמאס על פני אלה המשתייכים לארגון פתח", כפי שביקש ארגון "אלמגור" בעתירה.

נשיא המדינה, שמעון פרס, חתם אתמול על בקשות חנינה ל-43 מבין 550 האסירים. הליך השחרור החל ב-19:00, כש-45 אסירים הוסעו מכלא איילון למעברים בכרם שלום, אלנבי ועטרות. גורמים ישראליים הדגישו בשבוע שעבר כי אף אחד מהאסירים ששוחררו בשלב זה של עסקת שליט אינו איש חמאס, וכי לאף אחד מהם אין דם עם על הידיים. מרבית האסירים שהו בכלא על עבירות של השלכת בקבוקי תבערה, יידוי אבנים וירי לעבר אנשים, וכ-400 מהם כבר ריצו שני שלישים ממאסרם.

בין המשוחררים נמצאים טלטל נעסאן, שהיה בכיר ב"כוח 17" ברמאללה, והודה ב-2001 בהשתתפות בפיגועי ירי ובתכנון הנחת מטענים באזור רמאללה; דרויש דהדאר, פעיל תנזים שהיה מעורב בפיגוע ההתאבדות ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים, שבו נרצחו שלושה ישראלים ב-2002; ונמר ג'אבר פהמי בדר, שנעצר ב-2007 בעקבות כוונתו לבצע פיגוע התאבדות בישראל, ככל הנראה בבית כנסת, כנקמה על פעולות ישראל בהר הבית.