עתירה לבג"ץ נגד שחרור "רב-המרצחים קונטאר"

עתירה לבג"ץ נגד שחרור "רב-המרצחים קונטאר"

אפרת וייס

אחיו של השוטר אליהו שחר ז"ל עתר נגד עסקת השבויים, במסגרתה יוחזר ללבנון רוצח יקירם – ובני משפחת הרן – בפיגוע בנהריה: "אעשה הכל כדי לעכב את עסקת השבויים". שחר קרא לנשיא להסתכל למשפחת הרן בעיניים ולומר "אני הולך לחון את הרוצח"

Ynet

2008-07-07

עסקת חילופי השבויים עם חיזבאללה יצאה היום (ב') לדרך באקט סמלי בשטח, עת הגיעו אנשי הרבנות הצבאית לבית-הקברות לחללי אויב בעמיעד. במסגרת העסקה תשחרר ישראל ארבעה מחבלים לבנונים, בראשם הרוצח סמיר קונטאר מהפיגוע בנהריה. בינתיים, בצהריים הגיש יורם שחר – שאחיו אליהו נרצח על-ידי קונטאר – עתר לבג"ץ בניסיון למנוע את העסקה.

בעתירה מתבקש בג"ץ לערוך דיון מחודש בסוגיית עסקת החילופים של מחבלים תמורת גופות החטופים. "יכול להיות שמאוחר מדי, אבל עדיף מאוחר מאשר לעולם לא. אני אעשה את הכל על מנת לעכב את העסקה וגם שהיא לא תצא לפועל. חשוב שכלל הציבור יידע את מי הולכים לשחרר – את רב-המרצחים", אמר שחר.


צילום: אלי מנדלבאום. צילום סטילס: גיל יוחנן. עריכה: זיו לודה

בימים הקרובים צפויה להתקבל בלשכתו של נשיא המדינה, שמעון פרס, הבקשה הרשמית לחון את קונטאר. מדוברות בית הנשיא נמסר כי הוא לא ייחפז לחתום על מסמכי החנינה, אלא ימתין ל"שלב מסוים" בעסקה, כדי לוודא שהיא אכן מתבצעת. עוד נמסר כי הוא יוועץ בגורמים הרלוונטיים, בהם המתווך עופר דקל, ראש השב"כ ועוד.

שחר התייחס להליך החנינה ואמר: "אני רוצה שהנשיא יסתכל למשפחת הרן בעיניים, ולאמו של אב המשפחה, יסתכל לה בעיניים ויגיד לה – 'אני הולך לחון את הרוצח'".


רונן ויורם שחר בבית המשפט. לא לעסקה (צילום: גיל יוחנן)

את העתירה הגישו יחד עם שחר גם ד"ר אריה בכרך (שבנו נרצח על ידי מחבלים בפיגוע בואדי קלט ב-1995) וארגון נפגעי הטרור אלמגור. בכתב העתירה נטען שהעסקה שנרקמה משחררת מחבלים חיים תמורת גופות חיילים שנחטפו, ו"היא אושרה מבלי שיושמו המלצותיה של ועדת וינגורד ביחד לטיפול בסוגית החטופים, בלי שנעשתה עבודת מטה ובלי שהדרג המדיני קבע נהלים וקווים מנחים ברורים, כולל קווים אדומים למחיר שיש לשלם בעבור החטופים".

ועדת וינוגרד המליצה בעבר לא לפעול ממקרה למקרה, אלא לקבוע מדיניות וליישמה בכל מקרה קונקרטי של טיפול בהשבת חטופים. הממשלה קיבלה את המלצת ועדת וינוגרד, אך לאחר מכן בחרה להתעלם ממנה ביחס להחלטה הספציפית.

שהרוצח יינמק בכלא

חיים שחר, אף הוא אחיו השכול של אליהו ז"ל, אמר לאחרונה ל-ynet: "סמיר קונטאר הרס לי את החיים, איבדתי את אחי, וכעת הוא עשוי לצאת לחופשי. אני רוצה שהחיילים השבויים יחזרו הביתה, אבל גם רוצה שהרוצח יינמק בכלא". הוא הציג את הדילמה הקשה: "הרוצח הזה לקח לי את החיים וריסק את גולגולתה של ילדה קטנה בדם קר, ומצד שני אני רוצה את החיילים בבית".

במשפחת הרן, ששכלה בפיגוע בנהריה אב ושתי בנותיו, הדעות חלוקות: בעוד שהאלמנה סמדר הבהירה שלא תיאבק בעסקה וש"קונטאר הוא לא האסיר הפרטי שלה", אמו ואֵחיו של דני ז"ל תקפו את עסקת השבויים בחריפות רבה.